Pitäisikö 1,5-vuotiaan osata syödä itse lusikalla/haarukalla ilman järjetöntä sotkemista?
Kommentit (10)
mut meillä ainakin osaa. Mutta eiköhän ne lapset kehity ihan omaan tahtiin :)
Vaihtelee riippuen mm. siitä, kuinka kauan on saanut harjoitella itse syömistä, miten hyvä hienomotoriikka, mikä on motivaatio syödä siististi...
Monet osaavat, monet eivät. Sanoisin että tismalleen ;)
1v7kk aloitti syömään samantien itse auttamatta. Sotkenut ei lainkaan. Eli ei 1,5 vuotiaan tarvitse vielä syödä itse:)
Koska oli saanut 8kk lähtien harjoitella. Siitä tuo aika tuohon vajaaseen yhteen vuoteen oli sotkemista. Ihan sikana :)
n hallisti homman ' täydellisesti' .
T:6
Vierailija:
Koska oli saanut 8kk lähtien harjoitella. Siitä tuo aika tuohon vajaaseen yhteen vuoteen oli sotkemista. Ihan sikana :)
Joten harjoitteluajalla ei tosiaan ole merkitystä. Kukin omaan tahtiinsa :)
Toisina päivinä syö tosi kauniisti, toisina vähemmän. ;) Puolitoistavuotiaana vielä keittoruuat ja löysät muusit yms. tuottivat hankaluuksia.
Mikä ihmeen kiire on tehdä lapsista siistejä? Oma lapsenikin sai ulkopuolisilta 1,5-vuotiaana huomautteluja, kun annoimme hänen syödä sotkuisesti. Nyt hän on 3-vuotias ja osaa syödä todella siististi. Vaipatkin pitäisi jättää jo alle 1-vuotiaana pois... Antakaa lasten olla lapsia ja kehittyä luonnolliseen tahtiinsa. Ovatko vanhemmat niin laiskoja, etteivät jaksa siivota jälkiä? Mielestäni 1,5-vuotias lapsi saa vielä sotkea, kun itseltäkin melkein kolmikymppisenä saattaa joskus tipahtaa ruokaa liinalle.
Ja älä unohda ap, nämä vastaajat joiden lapset syövät siististi puhuvat myös vähintään 4 sanan lauseita, eivät käytä vaippaa enää, eivätkä myöskään puistossa vie leluja toisten kädestä....
Hyvää alkanutta vuotta!
up