Tutti lähtee roskiin: KAIKKI VINKIT OTETAAN VASTAAN
Meidän vauvan (6kk) yöt ovat muuttuneet aikamoiseksi tutin kerjäämiseksi. Nälästä ei ole kysymys, koska rinta ei kelpaa, vain tutti auttaa. Onneksi vauva ei varsinaisesti herää eikä ala itkemään vaan jatkaa heti uniaan kun saa tutin suuhun. Mutta nykyään tuttia pitää laittaa kerran tunnissa + imetykset 1-2 krt, joten alan olemaan aika naatti...Vauva on syönyt tuttia jo laitokselta saakka ja melkeinpä syntymästä saakka nukahtanut tutin kanssa.
Hereillä ollessaan vauva ei kaipaa tuttia laisinkaan ja nyt pitäisi päästä eroon myös tästä nukahtamis- ja nukkumistutista. Nyt olen päiväunien aikaan käynyt hakemassa tutin pois. Aluksi alkoi heti itkemään, mutta nyt on jopa vähän aikaa nukkunut ilman. (Ohoh, ei ole tehnyt niin koskaan päikkäreillä)
Mutta kaikki mahdolliset vinkit, avut ja kokemukset ottaisin mielelläni vastaan. Itse ajattelin lopettaa unitutin pikkuhiljaa, vai olisikohan parempi laittaa kerralla stoppi koko hommalle.
Kommentit (10)
Yksi tuttu mamma kertoi, että laittoi kahvinpuruja tutin sisään ja sanoi niiden olevan matoja. Ei enää kelvannut tutti.
Toinen tuttu taas leikkasi tutin raa' asti poikki ja sanoi lapselle: rikki. Ei sen jälkeen maistunut tutti tällekään lapselle.
Kolmannessa tapauksessa taas yksi tuttu setä, josta lapset tykkää kovasti, otti lapselta tutin niin ettei lapsi itse huomannut. Sen jälkeen setä väitti, että harakka vei tutin. Tämäkin temppu tepsi, on tepsinyt kuulema jo kahdella lapsella.
nyt vasta huomasin, että kyseessä on pieni vauva. Mun kirjoittamat jutut eivät taida tepsiä noin pieneen...
myös 6kk vauva, joka ei kyllä " oikeasta" tutista juurikaan huoli, mutta koska on ollut lähes laitokselta asti pullovauva, on ollut saman kaltaisia ongelmia.
Eli vauva heräili toisinaan tosi tiheään eikä mikään muu kelvannut kuin pullo suuhun ja sekin äkkiä. Muuten huusi tosi räkäisesti, mutta heti kun sai pullon nukahti. Nälkä siis ei ollut.
Nyt oon siis seuraavin keinoin yrittänyt saada nukahtamaan ilman pulloa: Unirätti on ollut meillä tosi hyödyllinen alusta asti. Tykkä nyhrätä sen kanssa ennen nukahtamista.
Toinen keino nukuttamiseen on, että painan vauvaa takapuolesta, selästä, vatsaasta varovasti eli pidän sitä paikallaan. Meillä vauva liikkuvainen ja pyörii mutenkin sängyssä koko ajan. Samalla sitten silittelen niskaa, päätä, kasvoja hissukseen. Yleensä jää " kuuntelemaan" ja pullon vaadinta itkukin unohtuu ja tähän siis nukahtaa. JOs itkee tosi ärhäkästi rauhoittelen silloin pullolla silitellen samalla, mutta otan heti pois kun rauhoittuu. Alussa saattoi herätä ja valvoa puolikin tuntia, mutta istuskelin vieressä ja em. keinoin rauhoittelin kunnes nukahti ilman pulloa. Itse en kuitenkaan pystynyt " huudattamaan" .
Yleensä menenkin rauhoittelemaan ja silittelemään heti, kun alkaa enteillä itkua eli pyörii, inahtelee eikä pulloa ole tarvittu.
Nyt tosi rauhattomien öiden sijaan on ollut 12h öitä, jonka aikana herää max. kolmesti ja syö vain kerran nälkäänsä. PAri viime yötä on mennyt ihan huippu hyvin, vaikka kyllä vielä yleensä pullolla nukutan, jos on jo tosi väsy ja itkuinen. Kannatta kokeilla ja muista: KÄRSIVÄLLISYYTTÄ. Itse en olisi ikinä uskonut, että onnistun.
Toivottavasti nää ei ole nyt taas niitä " kuuluisia viimeisiä sanoja" , yleensä kun pääsee sanomasta ja kehumasta niin sitten saa kyllä tuta seuraavana yönä...
Toivottavasti ei mennyt nyt ihan aiheen vierestä...
Voit varautuu siihen että jos vauvasi ei saa tuttia niin se turvautuu johonkin muuhun rintaan, peukaloon ja jos rinta tulee huvi/unitutiksi niin sit sä vasta väsynyt tulet olemaan. anna pienen syödä tuttia..
Kun laitat tutin suuhun eikä hän ole kunnolla hereillä niin pidä tutista kiinni ja vedä vähän että vauva saa " kunnon imun" päälle eikä tutti lörpähdä niin heti suusta pois.Koeta jaksaa...
turvautuu johonkin muuhun rintaan, peukaloon ja jos rinta tulee huvi/unitutiksi niin sit sä vasta väsynyt tulet olemaan. anna pienen syödä tuttia..
Hups olipa hasssusti kirjoitettu tietenkin tarkoitin että äidin rintaan tai omaan peukaloonsa
Hei! Kiitoksia kaikista vinkeistä. Vielä vauva syö tuttia ja nyt katselellaan vähän tilannetta mihin se nyt muuttuu, koska levottomien öiden syy näyttää olevan korvatulehdus. Lääkekuuri ja kipulääkkeet rauhoittivat jo viime yön kahteen tutiin laittoon. Mutta jos samaan tuttirumbaan palataan terveenäkin, niin harkitsen uudelleen tutista vieroittamista.
Meidän vauvalla (myös 6kk) samaa ongelmaa; jatkuvasti saa olla tuttia laittamassa joten mielenkiinnolla luin tekstiäsi.
Miten korvatulehdus huomattiin? Kävitkö lääkärissä? Oireiliko vauva muuten, esim. päiväsaikaan?
Hei!
Lääkärissä käytiin, tosin ihan muista syistä. Siinä samalla sitten tarkistettiin korvatkin ja yllätyksenä meille sieltä löytyi tulehdus. Päivisinkin oli oireita, mutta enpä osannut niitä tulkita korvakivuksi: Suuttui kun laitoin makuulle->luulin että haluisi vain olla vielä sylissä, haroi korviaan-> luulin vain yleiseksi kosketteluksi. Ehkä oli vähän kärtyisämpikin eikä viihtynyt niin hyvin yksikseen. Minäkin olen aina ennen luullut, että lapset huutaa kun korviin sattuu, mutta eipä näköjään meidän vauva. Googletin myös sanan korvatulehdus ja nuo nyt havaitsemani päiväoireet on ihan yleiset korvatulehduksen oireet, kun levottomat yötkin.
Pojalla ikää 10kk ja pidempään olin jo sitä mieltä, että kohta heitän tutit jorpakkoon, kun otti niin päähän koko ajan olla laittamassa sitä yöllä suuhun ja kun hän ei sitä käyttänyt kuin nukahtamiseen unirätin kera ja pääsääntöisesti kalvoi ikeniään tuolla tutilla eikä imenyt.
Sit tapaninpäivänä, kun pari yötä oli muutenkin huudettu niin päätettiin päivällä miehen kanssa, että ei vaan enää anneta tuttia ja niin sinä iltana meni ekan kerran nukkumaan ilman tuttia. Ja täytyy sanoa, että helposti meni. Mä mielessäni ajattelin jo useamman viikon huutorumbat, mutta itse asiassa yöt rauhoittui selkeästi ja poikakin nukkui paremmin, kun ei tarvinnut huutaa yöllä kadonnutta tuttia. Yhden ainoan kerran (pari pv tutin käytön lopettamisesta) mun mielestä se huusi nukkumaan mennessä illalla tuttia. Tunki kaiken mahdollisen suuhunsa, mutta taas vaan kalvoi ikeniää.
Kaikki lapset ei korvaa tota tuttia millään vaan ovat valmiita luopumaan siitä. Tän ikäisillä se on jo tapa. Vastasyntyneen imemisentarve, mitä helpotetaan tutilla vähenee 6kk kohdalla ja ihan hyvin silloin voi vierottaa tutista. Meillä ei esim imeskellä mitään tutin korvikkeena, ei peukaloa tai muutakaan.
En tiedä kaikkia vaikuttavia tekijöitä, kuinka helppoa/vaikeaa se vieroitus jokaisella lapsella on. Ehkä suurimmat erot on vain, että lapset ovat erilaisia. Meillä tutin käyttö aloitettiin myöhään eli pojan ollessa 2-3kk ikäinen. Täysimetystä oli 5kk ja osittaisimetystä 6.5kk asti, jolloin poika vierotti itse itsensä rinnasta (tulin raskaaksi) ja sen jälkeen sai maidon pullosta 3-4 krt päivässä. Nyt tosin on eka päivä menossa pullosta vierotusta, joten jännityksellä odotan miten menee.
Mä olen ymmärtänyt, että mitä aikaisemmin tutin ottaa pois sen helpompi olisi vieroitus, kun sitten joskus esim pari vuotiaana. tuskin tämäkään on kiveen kirjoitettu. Mutta tsemppiä ja voimia vieroitukseen. Kärsivällisyyttä tarvitaan ja se PÄÄTÖS siitä lopettamisesta.
Emu
Meidän tyttö, Minea on jo 2v, mutta tutin hän lopetti oma aloitteisesti 1, 5v. Minealla on isosisko, Mirjami (1v vanhempi) Niin, silloin Mirjami otti minean tutin ja " lupsutti" sitä sen jälkeen Minea totesi että mä en enää tutteja haluu (silloin hän käytti enää uni tuttia) ne on vauvoille ja ihan pöpösiä kun joku muu niitä syö :) niin meillä tutit lähti.. mulla ei oo oikeen mitään neuvoo noin nuorellle mut jos ois vanhempi ja sisaruksia ni tota vois ainakin kokeilla :)