Auttakaa - loppuuko hiustenlähtö vasta imetyksen loputtua?
Hei,
Minulla on seitsenkuukautinen pieni poika, jota imetän noin 4-5 kertaa vuorokaudessa ja kohta minulla ei ole hiuksia päässä - niin kovalta hiustenlähtö tuntuu. Osaatteko sanoa, milloin se loppuu? (alkoi kun vauva oli 2-3 kk) Loppuuko se vain imettämisen lopettamisella? Entä auttaako siihen mikään?
Olen ajatellut, että voisin lopettaa imettämisen n. kuukauden päästä, koska olen niin turhamainen, etten tahdo kaljuuntua. Olen leikannut tukkaa lyhyemmäksi ja lyhyemmäksi, jotta siinä olisi edes jotain volyymia, mutta nyt ne viimeisetkin haituvat karkailevat päästä (ja tuntuvat muuttavan vauvan päähän).
Onko kokemusta? Neuvoja?
Kommentit (9)
Minä olisin ihan taatusti kalju, jos hiustenlähtö olisi jatkunut aina yhtä kauan kuin imetys. Olen nimittäin imettänyt lapsiani tosi pitkään. Pahimmillaan hiustenlähtö on ollut puolen vuoden imetyksen paikkeilla, mutta pikkuhiljaa se on vähentynyt eikä mielestäni tukkaa ole enää vuoden imetyksen jälkeen lähtenyt yhtään normaalia enempää.
Mulla oli tuossa pari kuukautta sitten samoja ongelmia: tuntui, että tukka karisee aivan täysin päästä, vaikka lähtötilanne oli tosi tuuhea. Nyt olen imettänyt 8 kk ja about viimeisen kuukauden aikana hiustenlähtö on selvästi vähentynyt, joskaan ei vielä kokonaan loppunut. Näillä näkymin päähäni jää vielä muutama hius, enkä joudu menemään töihin peruukissa :)
Niin, unohtui mainita, että hiustenlähtö alkoi tuossa 3 kk:n imetyksen jälkeen eli 5 kuukautta niitä on karissut. Ihme tosiaan, että on vielä jotain jäljelläkin...
... vaan hormooni toiminnasta. Se karvan lähtö tulee aika monille, mutta kyllä se sit loppuukin ennen kuin kaikki hiukset on tippuneet!
Mitä pidempi tukka on, sitä helpommin ne irronneet hiukset tietenkin näkyy viemärissä, vaatteissa ja harjassa, kuin lyhyet hiukset.
Jos teet kuivaan tukkaan " tiukan jakauksen" ja näet sellaisia pystyyn nousevia, noin sentin mittaisia hiuksia, niin ne on sit niitä kasvavia hiuksia.
Eikä siinä sulkasadossa auta paljon ihme- elixiirit tai muutkaan poppakonstit, se vaan tulee ja menee.
( Olen itse parturi- kampaaja, jolla on kahden synnytyksen jälkeen ollut tosi kova hiustenlähtö, mutta kaljuksi en ole tullut minäkään :) )
olen kyllä täysimettänyt, mutta tietääkseni hiustenlähtö ei liity niinkään imetykseen kuin hormonitoiminnan muuttumiseen synnytyksen jälkeen. nyt nuorempi lapsi on 7 kk ja hiustenlähtö on lakannut, otsalla on sentin sänki jo kasvamassa...
sitten loppui ja nyt on kiva sänki juuressa kun uutta kasvaa. Olin ihan varma että olen sairas ja tulen varmasti kaljuksi kun sellaisia tuppoja lähti ja viemäri oli ihan tukossa. :) Imetyksen lopetin kokonaan siinä vauvan ollessa 5,5kk
shania82 ja poitsu 6kk 2vko
vaan raskaudesta ennemminkin ja että hiustenlähtöä voi tulla sellaisellekin joka ei imetä lainkaan. Joten jatka vaan ihmeessä imetystä, en usko että se ainakaan sinua kaljuksi tekee.
Hei,
Minulla lähti paljon hiuksia ensimmäisen kanssa juuri ensimmiäisinä kuukausina. Sitten kokeilin ystäväni neuvosta vitamiinikuuria. Ladyvitalplussalla hiustenlähtö loppui. Kahden seuraavankin kanssa olen syönyt samat vitamiinit ja hiuksia on lähtenyt huomattavasti vähemmän. Syyt varmaan hiustenlähtöön on enemmän hormonaalisia, mutta ei se varmasti haittaakaan, jos kokeilet jotakin vitamiinikuuria. Olisikohan se e-vitamiini ja seleeni, jotka vaikuttavat hiustenlähtöön...
Mutta on pitäny itsenikin kysyä että onko muilta lähteny LOPETETTUANNE imetyksen hiuksia ihan jumalattomasti??
Mä imetin 3kk ja nyt kun vaavi 4kk niin tukkaa lähtee aivan tolkuttomia tuppoja! Oikeen käyny jo pelottaan että onko sitä kuukauden parin päästä ollenkaan :(
Imettäessä en taas mitään vastaavaa huomannu. Eikä muutenkaan oo ollu ikinä hiustenlähtöö.
Hormoneistako tää johtuu? Osaako joku viisaampi valaista..