koska samaa ruokaa kuin aikuisille?
meillä tytt 2 vkoa vaille 1 vee. Joko hänelle saa antaa " normaalia" ruokaa? Olen tähän saakka tehnyt itse ruuat, mutta nyt olisi ehkä aika siirtyä täysin samoihin ruokiin kuin muu perhe. Muutenkaan meillä ei syödä kovin suolaista/mausteista ruokaa.
Entäpä esim. jogurtit ja muut maitovalmisteet - annanko tytölle kevyt-vai normaalirasvaisia tuotteita? Jotenkin järki sanoo että ihan normaalirasvaiset olisvat parempia kasvavalle lapselle, mutta niissä esim. jogurteissa on niin paljon sokereita.
Nazu ja tyttö melkein 1 vee.
Kommentit (10)
Tottakai voi antaa jo normaalia ruokaa vuoden ikäiselle. Johan alle vuodenkin ikäinen syö samoista raaka-aineista tehtyä ruokaa joten miksei voisi siirtyä samoihin ruokiin muun perheen kanssa? Ei ne mausteet ja suola tai sokeri niin vaarallisia ole kuin annetaan ymmärtää! Kohtuus kaikessa =)
Meillä on 8 kk ikäinen tyttö ja olen pikkuhiljaa ruennut antamaan kaikenlaista ruokaa ja maitotuotteitakin (lähinnä jogurttia) ollaan jo maisteltu ja kokeiltu. Pikkuhiljaa ajattelin tosiaan totuttaa mm. suolaan ja sokeriin, koska parempi se näin päin kuin että kaikki tulisi yhdellä kertaa ja isoina annoksina. Tämä siis tarkoittaa tosiaankin vain sitä, että silloin tällöin annan esim. leipää ja kiisseliä.. eli en todellakaan syötä joka päivä.. (jos joku nyt sellaisen kuvan sai).
Ja tottakai lapselle annetaan niitä normaalirasvaisia tuotteita. Ei ole mitään järkeä ensin syöttää lapselle vähärasvaisia ruokia ja sitten lisätä ruokaan öljyä :O (tätäkin kuulee joskus) Lapsi tarvitsee rasvaa (kehittyvät aivot ja silmät) joten kevyt- tai täysmaitoa vaan lapselle! Pieni yksivuotias ei kuitenkaan niin paljoa syö/juo, jos vanhemmat seuraavat ja pitävät huolen, että lapsen ruokavalio on tasapainoinen ja ruokamäärät oikeita.
Joten ihan reippaasti vaan totuttelemaan lapsi samaan ruokaan :)
nazu:
meillä tytt 2 vkoa vaille 1 vee. Joko hänelle saa antaa " normaalia" ruokaa? Olen tähän saakka tehnyt itse ruuat, mutta nyt olisi ehkä aika siirtyä täysin samoihin ruokiin kuin muu perhe. Muutenkaan meillä ei syödä kovin suolaista/mausteista ruokaa.Entäpä esim. jogurtit ja muut maitovalmisteet - annanko tytölle kevyt-vai normaalirasvaisia tuotteita? Jotenkin järki sanoo että ihan normaalirasvaiset olisvat parempia kasvavalle lapselle, mutta niissä esim. jogurteissa on niin paljon sokereita.
Nazu ja tyttö melkein 1 vee.
Kyllä lapselle saa mausteita ruokaan laittaa =) Eihän se ruoka muuten millekään maistu. Kun katsoo mm. Piltin 5 kk ikäiselle tarkoitettujen lihaisien soseiden etikettejä, niihin on jo lisätty mm. valkopippuria, tilliä ja persiljaa jne.. Eli ei ne mausteet ole pahaksi, kun ei liikaa laita ja tietenkin siinä tapauksessa, että lapsen maha niitä kestää.
Siis aina tilanteen mukaan. Jos syödään jotain sellaista mikä tytölle sopii, niin maustan ruuan ensin vain kevyesti ja erotan hänen annoksensa ja tarvittaessa soseutan sen.
Jugurteista paras vaihtoehto on mun mielestä sellanen maustamaton jugurtti, sillä siinä ei ole sokeria. Siihen voi sitten sekoittaa marjaa tai hedelmää.
Ja sitten vasta maustaa aikuisten makuun. Kunhan yleensä on tottunut jo syömään jotain. Eli jostain 8kk lähtien ainakin esikoinen sai samaa aina kun se oli sellaista, ja pilttiä päälle sitten tarvitessa...
samaa ruokaa mitä me vanhemmat syömme, eli mausteineen päivineen (en käytä suolaa ollenkaan ruuassa, vain mausteita).
Eipä ole noista mausteista edes maha menny sekaisin...
Ja todella hyvin maistuu... =)
Ajattelin tässä nyt pikkuhiljaa kokonaan siirtyä tuohon samaan mausteiseen ruokaan mitä mekin syömme...
-Girl- ja Neiti 10kk
Samoilla linjoilla kun Hahtuvainen :)
Eli meillä ollaan jo aika pitkään syöty samaa pöperöä kaikki kolme. Eli jos teen esim uunikanaa, ostan kolme leikettä ja yhden maustan kevyemmin (pippuri, yrtit, paprika jne) ja muut normaalisti. Likalle sit soseutan hänen kanapalan kera lisukkeiden.
Samoiten teen esim. jauhelihakastikkeen....maustan ensin kevyesti ja erotan likan annoksen pois, lisään meidän mausteet (pidämme aika tulisesta ruoasta!) ja eiku syömään :)
Eli aikaslailla samaa ruokaa syödään kaikki, joskus kyllä annan vielä purkkiruokaakin jos vaikka itse syömme makkaraperunoita :) On tuo likka kyllä syönyt makkarakastikettakin.
menee niin että ostan maustamatonta ja sekoitan sekaan likan hedelmä- tai marjasosetta. Herkkupäivinä saa viilistä jossa siis hedelmää ja hiukan sokeria.
Rahkaa olen myös itse tehnyt, eli rahkapurkki ja sekaan vaikka luumusosetta. Namia!
En kauhean tarkasti kyttää onko rasvaa tai sokeria, kohtuu tietysti kaikessa, sokeria enemmän ehkä välttelen vielä :)
Niin ja ikää meillä ihan pian 10kk.
..kaikille. Ajattelinkin että voin varmaan antaa samaa ruokaa jo. Olen tehnytkin esim. keitot jo pitkään emmalle itse mutta nyt lähinnä mietin juuri uuniruokia ym. Neuvolan täti on vaan meillä aika ehdoton ja esim. jogurtin kohdalla se sano ettei saa antaa muutakuin a-jogurttia. Tiedän ettei kaikkea pidä uskoa, mutta kun on esikoisesta kyse niin jotenkin sitä on epävarma.
Kiitos siis vielä kaikille ja mukavaa kevään odotusta!
Meilläkin esikoinen ja aluksi olin ihan pää sekaisin että ketä uskoa ja ketä ei :) Pikkuhiljaa tuli kuitenkin omakin järki mukaan, heh :) Aika kummallisia ohjeita teidän neuvolassa. Olemme kyllä syöneet A jogurttiakin...mites se eroaa sit maustamattomasta? En kyllä osaa sanoa. A jogurttihan on hylaa niinkuin monet muutkin nykyään.
Varovaisuus ei ole pahitteeksi näissäkään asioissa! Kokeilemalla asiat selviää. Näin itse ainakin ajattelen. Onko lapsenne allergisoinut millekään?
Ei muuta kun hyvää matkaa makumaailmaan :-D
neuvolantäti sanoi, että vauvalle voi alkaa antamaan samaa ruokaa kuin muille perheenjäsenille 10kk ikäisenä. Siis ilman mausteita.
Noista jogurteista ja muista en osaa sanoa, kun meillä nekin vielä kaukana... = )
suzanne ja arttu 3½kk