Selällään nukutus ei onnistu!
Poika nukkui laitokselta tultaessa kyljellään. Sitten muutaman viikon iässä iski koliikki ja karseat ilmavaivat, jonka jälkeen nukkumisasento " lipsui" vatsalleen - oltiin onnellisia, kun johonkin asentoon nukahti vihdoin ja viimein.
Nyt kun mahavaivat ovat lähestulkoon onnellisesti ohi, olemme yrittäneet alkaa opettaa poikaa nukkumaan kyljellään tai selällään. Tuntuu toivottomalta tehtävältä. Silloin hihkutaan, jutellaan sängyn reunapehmuisteille tai lampulle, ihan mille vaan, mutta ei nukuta. Pikkuhiljaa juttelu sitten vaihtuu hermostukseksi ja sitten alkaa huuto. Vatsalleen kun kääntää, nukahtaa heti.
Kätkytkuolemaa tässä siis pelätään ja tästä on tullut kauhea stressi minulle. Aika ironista, että nyt kun poika osaisi nukahtaa helposti ja ilman huutoja itsekseen, tulee tämmöinen taistelu. Ihan meidän vanhempien omaa vikaahan tämä on, kun ollaan poika mahallaan nukuttamiseen totutettu. Toinen uinuu tyytyväisesti vatsallaan jopa 9 tuntia yhtä soittoa.
Päiväunet nukkuu vaunuissa selällään/kyljellään ja sitterissä ottaa päivällä torkkuja myös selällään.. Mutta tuo yönukkuminen...
Mikä neuvoksi?
Kommentit (4)
Ja mielestäni parempi vaihtoehto on se, että " päästää" vauvan mahalleen nukkumaan kuin se, että huudattaa toista selällään/kyljellään. Meillä olen molempia muksuja nukuttanut mahallaan, tosin tämä pienempi on nyt itse vaihtanut nukkumisasennon selällään/kyljellään asentoon, mahallaan kun oli niin rupesi aina vaan jäkittämään päätä ylöspäin eikä nukkumisesta tullut sitten mitään... Nyt ikää pojulla siis reilut 3 kk.
Meillä 2-kuinen tyttö nukahtaa vatsavaivojen vuoksi helpommin mahallaan. Jos pelko kätkytkuolemasta on suuri, voi hankkia esimerkiksi Angelcaren itkuhälyttimen ja liikemonitorin. Meillä on sellainen käytössä. Hinta vaan on hurjan kallis. Meillä maksoi 117 euroa.
Poika oppi kääntymään vatsalleen 2 kk ikäisenä, eikä ole sen jälkeen suostunut selällään nukkumaan. Alkuun kääntelin poikaa selälleen, mutta kääntyi aina nukkuessaankin takaisin mahalleen. En ole asiasta viitsinyt turhia stressata.
Menna+poika 8 1/2 kk