Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Trivial Pursuitista

Vierailija
03.01.2006 |

Saatiin joululahjaksi Trivial Pursuitin perhepainos ja oli yllätys miten VAIKEITA kysymykset on! Erityisesti lasten kysymykset (alle 14 v) on sikavaikeista, normaali yksitoistavuotias ei osaa vastata kuin joka kymmenenteen suunnilleen. Ollaanko me Suomen tyhmin perhe vai onko pelissä jokin juju että pelaamisessa olisi mieltä?

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
03.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin olen ihan alle 10-vuotiaana jo aikuisten kysymyksillä pelannut. Kirjoitapa tänne muutama mielestänne vaikea kysymys.

Vierailija
2/21 |
03.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleissivistyksestähän siinä on kyse. Tottakai kun peliä enemmän pelaa, jotkut vastaukset oppii ulkoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
03.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on hauska, ja kivoja kysymyksiä, mutta myös vaikeita -aikuisille, jos ei tiedä mitään holliwood-juttuja..

Vierailija
4/21 |
03.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

muutama esimerkki niistä kysymyksistä. Itse olen miettinyt kyseisen pelin ostoa niin noista voisi olla apua päätöksessä. Ja nähtäisiin onko ne tosiaan kaikille vaikeita, vai vaan teille vaikeita, eihän kukaan tiedä jokaista alaa tarkkaan

Vierailija
5/21 |
03.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

" Kuka suomalainen hiihtäjä muistetaan myös lempinimellä Äitee" " Kuka on kirjoittanut Iijokisarjan" . Nää on siis lasten kyssäreitä! Eikö lasten kirjallisuus olisi parempi aihe kun Päätalo alle 14 veelle?

Vierailija
6/21 |
03.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysytään sitä kysymystä, mihin ruutuun sattuu, mutta oikeasta vastauksesta saa aina nappulan, vaikka olisikin jo sen värinen nappula hommattuna. Eli tavoitteena on kerätä vain 6 nappulaa.

Meillä pelattiin näin, kun 7-vuotias tiesi joistakin asioista enemmän kuin toisista.

Vierailija
7/21 |
03.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

" Kuka suomalainen hiihtäjä muistetaan myös lempinimellä Äitee" " Kuka on kirjoittanut Iijokisarjan" . Nää on siis lasten kyssäreitä! Eikö lasten kirjallisuus olisi parempi aihe kun Päätalo alle 14 veelle?

Vierailija
8/21 |
03.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enemmän ehkä voisi siirtää nykyaikaan noita lasten kysymyksiä...

Vierailija
9/21 |
03.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä tuo seiväshyppykysymys oli jo aika vaikea, jos ei ole tuolloin elänyt tai ei harrasta urheilua. Ja nuo aiemmat kysymykset sopii kyllä vanhemmille, mutta en usko että alle 14v. kauheasti kiinnostaa " äiteet" eivätkä paljon noista ajoista/asioista tiedä

Vierailija
10/21 |
03.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja Siiri " Äitee" Rantasesta nyt kuulee puhuttavan hyvin usein vielä tänäkin päivänä.

Vierailija
11/21 |
03.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

tämän olen huomannut mm. lukiolaisten keskuudessa joista moni ei tiedä juuri mitään

Vierailija
12/21 |
03.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

johtuu siitä, että nykyään on enemmän tietoa kuin ennen, siis ennen riitti kun osasi tietyt jutut, nykyään pitää jatkuvasti oppia lisää ja lisää, ja tieto vielä muuttuu jatkuvasti. Ja nykyään pidetään tärkeämpänä että lapset oppisivat mistä tietoa saa, sen sijaan että opettelisivat yksityiskohtia ulkoa. Eli tarvittaessa voi aina hakea sen nippelitiedon kun osaa tiedon haun.

Vierailija:

tämän olen huomannut mm. lukiolaisten keskuudessa joista moni ei tiedä juuri mitään

Vierailija
13/21 |
03.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama asia kuin se, että nykylasten pitää tietää 50- ja 60-luvun kaikki urheilijat ja niiden saavutukset.

Ja ei noita Trivialin urheilukysymyksiä oikeesti tiedä kukaan. Siis noita: tyyliin kuka voitti Lillehammerin olympialaisissa mäkihypyn kultamitalin tms. Tai ne jotka tietää/muistaa (tai edes kiinnostaa) on tosi outoja ihmisiä.

Vierailija
14/21 |
03.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin tiedän jopa että Jani Soininen voitti ensimmäisen maailmancup-kilpailunsa Sveitsin Engelbergissä 1996 ja vielä pilasi ne kukkaistutukset suksillaan.

Tiedän myös 1990-luvun urheilutuloksia ym. Mutta minulla onkin hyvä yleistieto, tietoa löytyy hyvin paljon eri tietoalueilta. Seuraan myös ajankohtais- ym. uutisohjelmia ja luen paljon.

Kauhistelen myös tuota mitä joku tässä ketjussa sanoi että nippelitiedon voi aina tarkistaa jostain. Mitä on tämä nippelitieto? Sittenhän nykyään ei tarvitse osata esim. laskea kun ainahan voi käyttää taskulaskinta 1+2 -laskuihin. Kyllä minusta olisi kauheaa jos kuulen vaikkapa Bernin kaupungista enkä tiedä siitä yhtään mitään. Ihan eri lailla voi seurata mm. maailman tapahtumia kun on hyvä yleistieto (eikä tarvitse koko ajan tarkistella asioita jostain)

Vierailija
15/21 |
03.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihannoida jotakin näyttelijää (tai elokuvan tekoa yleensä) tai urheilijaa (etenkin nykyään doping-aikana), että opettelee näitä yksittäistietoja ulkoa?? Mitä tällä tiedolla tekee, muuta kuin pätee?

Minulla on tutuissa pari tällaista trivialpursuit-fiksua, jotka eivät muuten sitten tiedä elämästä mitään. Kaunokirjallisuutta eikä liian tiedekirjallisuutta he eivät lue eli eivät opi mitään muuta uutta kuin jonkin yksittäisen nopin aina silloin tällöin.

Empatiakyky näillä ihmisillä on olematon juuri siksi kun tietokin on mustavalkoista oikein tai väärin -tietoa. Kiinnostusta muihin ihmisiin ei ole. Sosiaaliset tilanteet ja suhteet menevät päin h:ttiä juuri empatiakyvyttömyyden vuoksi.

Hyvät tavat opitaan etikettikirjasta, mutta muutoin ollaan sitten kuin ellun kanat. Tietoa ei osata soveltaa eri tilanteisiin, kuvitellaan että tiedetään jo kaikki ja minä olen oikeassa ja touhu on sen näköistä

hohhoijaa!!

Vierailija
16/21 |
03.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä minun yleistietooni ainakin kuuluu kaikkea muutakin kuten vaikka Etelä-Afrikan tai Ghanan historia.

Vierailija
17/21 |
03.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

se ole niin että nippelitieto on juuri sitä mitä sinä itse et usein tarvitse. Eli jokainen tietää niiltä aloilta, jotka kiinnostavat, ja loput on " turhaa" tietoa, jota ei tarvitse muistaa, vaan jonka voi tarkistaa tarvittaessa. Ei millään voi muistaa maailman kaikkia kaupunkeja, urheilijoita, kasveja, eläimiä, harrastuksia, jokia jne. Kuka on sanonut että olisi tärkeämpää tietää esim. Bernistä kuin Zalausta? Maailmassa on nykyään niin paljon tietoa, ja vieläpä muuttuvaa tietoa, että on tärkeämpää osata etsiä itselleen tarpeellisia tietoja ja käsitellä niitä, kuin muistaa kaikkea ulkoa.

Vierailija:

Minäkin tiedän jopa että Jani Soininen voitti ensimmäisen maailmancup-kilpailunsa Sveitsin Engelbergissä 1996 ja vielä pilasi ne kukkaistutukset suksillaan.

Tiedän myös 1990-luvun urheilutuloksia ym. Mutta minulla onkin hyvä yleistieto, tietoa löytyy hyvin paljon eri tietoalueilta. Seuraan myös ajankohtais- ym. uutisohjelmia ja luen paljon.

Kauhistelen myös tuota mitä joku tässä ketjussa sanoi että nippelitiedon voi aina tarkistaa jostain. Mitä on tämä nippelitieto? Sittenhän nykyään ei tarvitse osata esim. laskea kun ainahan voi käyttää taskulaskinta 1+2 -laskuihin. Kyllä minusta olisi kauheaa jos kuulen vaikkapa Bernin kaupungista enkä tiedä siitä yhtään mitään. Ihan eri lailla voi seurata mm. maailman tapahtumia kun on hyvä yleistieto (eikä tarvitse koko ajan tarkistella asioita jostain)

Vierailija
18/21 |
03.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Mutta kerro nyt joku urheilutapahtuma ja sen voittaja 1900-luvun alkupuolelta ihan noin ulkomuistista kun kerran niin fiksu olet.

Vierailija
19/21 |
03.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

vastausta heti.Muutenhan yksi pelais koko ajan ja muut jatkais vuoroaan. Osuuhan siinä väliin tosi helppojakin kysymyksiä.

Vierailija
20/21 |
16.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei kai nyt tietokilpailupeliä kannata pelata ajanvietteenään, jos omasta mielestä on turha osata mitään nippelitietoa! Sitten pitää valita ihan muut pelit.

Sehän on tietokilpailuissa ideana, että joidenkin mielestä on vaan ihan kivaa muistaa mitä ihmeellisempiä asioita ja briljeerata (=loistaa) niillä nippelitiedoillaan! Sehän tekee esim telkkarin Haluatko miljonääriksi -ohjelmastakin jännän, että kysymykset on just nippelitietoa - joku muistaa asioita, toinen ei ole koskaan kuullutkaan, joku tyyppi taas onnellaan arvaa oikein. 

Ja on muuten ihan puppua että nykynuoriso osaisi etsiä tietoa sen sijaan että painaisivat mieleensä yksityiskohtaista faktatietoa. Kumpikaan ei tunnu suurella osalla olevan hallussa. Googlettaa kyllä osataan, mutta ei osata valita oikeita lähteitä sieltä sadoista hakutuloksista. 

Joku pyysi mainitsemaan suomalaisen urheilijan 1900-luvun alusta. Olisiko Paavo Nurmi jotakin? Olisikohan aika moni suomalainen kuullut hänestä jotakin? Taisi voittaa Pariisin olympialaisissa kultaa v. 1924. Ei tarvitse googlettaa, tämmöisen voi yrittää ihan muistaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme kuusi