Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muita pitkään imettäviä?

03.01.2006 |

minulla on 1v 2kk poika ja imetän häntä edelleen.aion jatkaa niin kauan kun mahdollista.poika on moniallerginen,eikä voi syödä kun riisiä,tattaria,bataattia,possua,hirveä,kukkakaalia,parsakaalia(vähän),mustikkaa,persikkaa ja ruusunmarjaa.tässä on siis yksi syy imettämiseen.poika tykkää herkutella äipän maidolla.lisäksi tämä imettäminen on helppoa kun on aina eväät mukana.niin ja ilmaista.

mites muut,jotka olette jatkaneet pitkään?

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
03.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

äitinikin veikkasi,että imetän 4kk.saatteko muuten paheksuvia katseita kun imetätte julkisilla paikoilla?joskus on katsottu vähän ihmeissään,mutta pääasiassa ihmiset hymyilevät.

Vierailija
2/31 |
03.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja voi pojat, sitä tuomitsemista. =) En kyllä julkisilla paikoilla enää imettänyt n. 1 v 4 kk jälkeen, ihan siksi, että lapsi ei enää tuolloin tarvinnut päivisin maitoa, joten imetykset tapahtuivat luonnollisesti aina kotioloissa.

Tästä asiasta saa vääntää kättä ja tälläkin palstalla on ollut ketjuja taaperoimetyksen puolesta ja vastaan. Kaksplussan sivuilla käydään juuri tällä hetkellä aiheesta keskustelua. Käypä huviksesi sielläkin katselemassa. =)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/31 |
03.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin imetin 1v2kk:tta. Meillä jäi yöllinen imetys viimeiseksi ja yksi yö tyttö ei ollutkaan tisua vailla :O) No, siitä meni 2 päivää, ettei mitään kaipuuta ollut. Sitten yks päivä tarttu rinnuksista ja huusi ANNA!ANNA! Heh. Eihän sitä enää sitten.

Pitkän imetyksen hyviä puolia oli, että flunssat ja mahataudit selvittiin tosi helpolla. Mulla oli kanssa se periaate, että imetän niin kauan kuin lapsi tahtoo :O) Meillä meni näin.

Minä imetin koko ajan ihan siellä missä oli tarpeen. Imetyspaidat (boob) olivat käteviä siinä asiassa. Meillä tytöllä on punainen pitkä tukka, melkeen hartioille niin sitähän luultiin 2 vuotiaaksi. Mutta ei kukaan ainakaan kommentoinut.

Tsemppiä ja älkää pahoittako mieltänne typerien/kateellisten/tietämättömien ihmisten kommenteista.

Vierailija
4/31 |
03.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoitus olisi imettää 2-vuotiaaksi eli tässä pikkuhiljaa lopetellaan. Tällä hetkellä imetyskertoja on 2/vrk.

Lapselle imetyshetket ovat edelleen tärkeitä ja hyödyt kiistattomat. Ja WHO:n suositushan on jatkaa imetystä muuan ruoan ohella 2-vuotiaaksi. Eipä se muita perusteluja kaipaa.

Jotkut hiukan kummeksuvat mikä on minusta aivan käsittämätöntä.

Mutta tässäkin asiassa, kukin tyylillään.

Vierailija
5/31 |
03.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

siitä olleen lapselleni mitään hyötyä. Ikää on nyt 4v, ja eniten hän on sairastunut 1-2-vuotiaana niin kuin kaikki muutkin. Yleisin sairaus silloin (niin kuin nytkin) oli nuhakuume, jota sairastettiin kerran kuussa.

Kertokaa, mitkä ne hyödyt lapselleni pitkästä imetyksestä ovat olleet...?

Vierailija
6/31 |
03.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta niin myös meistä vanhemmista molemmat olemme terveitä. Myöskään suvussa ei ole allergioita.

Vierailija
7/31 |
03.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoit että eniten lapsesi on sairastanut 1-2-vuotiaana eli juuri siinä iässä, kun imetyksestä olisi ollut hyötyä tautien torjumisessa. Meidän tyttö ei ole juurikaan sairastanut 1-2-vuotiaana, vatsatautikin parani kerran todella nopeasti äidinmaidon ansiosta (mikään muu ei pysynyt sisällä).

Tottakai lapsesi on hyötynyt todella paljon vuoden imetyksestä eli saanut tarvittavat vitamiinit, vasta-aineet + muut juuri siinä muodossa kun hänelle on ollut parasta. Mutta ei se äidinmaidon teho tai koostumus mitenkään huonone kun vuoden yli mennään. Päinvastoin; maidon koostumus muuttuu koko ajan lapsen tarpeita vastaavaksi.

Vierailija
8/31 |
03.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Imetyksen tunnettuja terveyshyötyjä, vaikkapa hyvää vastustuskykyä, ei voi yleistää koskemaan kaikkia lapsia. Tutkimustulokset on aina saavutettu tietyllä otoksella ja ne ovat päteviä tietyllä vaihteluvälillä ja todennäköisyydellä.

Mä imetin 13 kk, mikä mielestäni ei ollut kovin pitkään. Siihen jaksoon mahtui kaikkea mahdollista: pumppausta (vauva teholla), letkutusta, pulloruokintaa, osittaisimetystä, 1 kk pelkkää tissiä, sitten kiinteät, töihin paluu ja pikku hiljaa vieroitus, kun likka vain leikki rinnalla eikä syönyt. Vieroittaminen oli siltä kannalta todella helppoa. Toisaalta olin tyytyväinen, että sain rinnat takaisin itselleni, toisaalta tuntui, että olisihan se vielä ollut mukavaa...

Vauva sai ekat ternimaitomillit ruiskulla suuhun ja jatkossakin pääosin oman äidin juuri tälle lapselle tuottamaa maitoa (keskosten äitien maito eroaa koostumukseltaan luovuttajien maidosta). Imetyksen hyödyt olivat kuitenkin enemmän mun puolellani: ruoka oli helposti mukana matkassa, yöt sai nukkua rauhallisemmin ja tuntui ihanalta voida antaa vauvalle jotain sellaista, mitä muut eivät pystyneet. Vauvalle se taisi olla siinä vaiheessa yks ja sama, mistä ruoka tulee.

Vierailija
9/31 |
04.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä ainakin poika tykkää kovasti tisutella,ja osaa sitä kyllä vaatiakin.nyt hän tuossa kiukuttelee,pitää mennä

Vierailija
10/31 |
04.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hänen ollessaan 1v3kk lopetin päivisin imetyksen.

Imetin vielä pari kuukautta hänen mennessään nukkumaan illalla ja päiväunille, sekä aamuisin.

Maitoa olisi varmasti tullut vielä kauemminkin.

Vierailija
11/31 |
04.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Imetystä jatketaan nyt varmaan vielä toistaiseksi. Tosin poika saa keväällä pikkusisaruksen, joten olen ajatellut, että ennen sitä olisi kai hyvä lopettaa.

Itse en ole koskaan suunnitellut miten kauan aion imettää tms. Olemme menneet ihan fiilispohjalla ja mitään lopettamisfiilistä ei ole vielä kummallekaan tullut, joten tässä sitä nyt ollaan. Poika tosin imee nykyisin enää 1-2 kertaa vuorokaudessa. Jossain vaiheessa kyllä karsin ihan tarkoituksella noita imetyskertoja, kun sunnittelin jo seuraavaa raskautta ja imetys tutui toimivan vähän liiankin tehokkaana ehkäisykeinona.

Imeväisemme on aina ollut aika terve ja juuri joulun aikaankin toipui vatsataudista ihan hämmästyttävän hyvin, joten uskon, että imettämisestä voi siinä suhteessa kyllä olla hyötyä. Ja jotenkin vain se tuntuu luonnolliselta ja mukavalta tavalta.

Vierailija
12/31 |
04.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

meidän pojalla oli kesällä 5 viikon ripuli (pari ekaa viikkoa 8 kertaa vrk,sitten väheni puoleen),kiitos ruoka-aine allergioiden.lääkärit ihmettelivät,kun hän oli niin hyvässä kunnossa.ei ollut merkkiäkään kuivumisesta,emmekä tarvinneet osmosaliakaan.tissillä kun viihtyi paljon,niin ei ollut hätää :)

muistan muuten itse ihmetelleeni aikoinaan,kun jotkut imettävät tosi pitkään.luin jutun muistaakseni vauva-lehdestä,siinä kolmen lapsen äiti imetti kaikkia lapsiaan.vanhin heistä oli jo 4 v,ja nuorin jotain 1,5v.

Vierailija
13/31 |
05.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tyttö on 1v 2,5 kk ja imetän häntä edelleen x kertaa/vrk. Imetys saa jatkua niin kauan kuin mahdollista. Tyttö on ollut terve koko ikänsä ja tämän laitan ainakin osittain imetyksen piikkiin.

Kyllähän jonkinasteista ihmettelyä on ollut, mutta ei onneksi mitään kauhisteluita. Vielä. ;)

Mukavia imetyshetkiä!

T: Monttu

Vierailija
14/31 |
05.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

muistan muuten itse ihmetelleeni aikoinaan,kun jotkut imettävät tosi pitkään.luin jutun muistaakseni vauva-lehdestä,siinä kolmen lapsen äiti imetti kaikkia lapsiaan.vanhin heistä oli jo 4 v,ja nuorin jotain 1,5v.

[/quote]

Olenko ainoa, jonka mielestä tuollainen 4-vuotiaan imettäminen ei enää kuullosta kovin normaalilta? Ja kolmen lapsen imettäminen, jos nuorinkin on jo 1,5 v. Sorry vaan, jossain vaiheessa tulee kyllä mieleen kysymys, kenen tarpeita siinä oikein tyydytetään... Mutta nuo ovat onneksi poikkeuksia, sinänsä musta on hienoa jos voi imettää pitkään, ts. jonnekin vuoteenkin asti on aika kunnioitettavaa. Kyllähän se maidon tarve ylipäätään iän myötä vähenee, kun ravintoa rupeaa tulemaan kiinteistä ruuista.

Vierailija
15/31 |
06.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

tytti:

Mutta nuo ovat onneksi poikkeuksia, sinänsä musta on hienoa jos voi imettää pitkään, ts. jonnekin vuoteenkin asti on aika kunnioitettavaa. Kyllähän se maidon tarve ylipäätään iän myötä vähenee, kun ravintoa rupeaa tulemaan kiinteistä ruuista.

Minä imetin keskimmäistä 1v8kk ikään. Ja tuosta " pakkoa" oli tuonne 1v3kk ikään asti, jolloin hän vasta pystyi käyttämään tavallisia maitotuotteita. " Pakko" tarkoittaa, että toinen vaihtoehto olisi ollut korvikkeet enkä nähnyt mitenkään vaikeana jatkaa imetystä tuonne asti. Siinä vaiheessa lapsi itse jo melkein vierottikin itse itsensä. Ja loput, ne 1-2 imetyskertaa/vko, minä päätin lopettaa, koska kolmosen syntymään oli alle 2 kk aikaa.

Esikoista imetin 1v2kk enkä pitänyt sitä mitenkään pitkänä aikana, en edes taaperoimetyksenä, kuten tuon keskimmäisen imetys oli.

Kolmatta toivottavasti tulee imetettyä vähintään yhtä kauan kuin esikoista, ehkä tuonne keskimmäisen ikään asti. Riippuu sekä äidistä että lapsesta. Nyt ei voi sanoa mitään vielä, koska ikää hänellä reilu viikko.

Vierailija
16/31 |
06.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja imetellään edelleen PALJON. Onhan tuolla allergioita eikä lehmänmaito tunnu sopivan, mutta vaikka ei olisikaan niin jos hän kokisi tarpeelliseksi roikkua tississä ; ) sais aivan samalla tavalla roikkua. Ja eiköhän siitä lähinnä olekin kyse..

Ja kauhistelijoille mainittakoon : ) että masussa pyörähtelee seuraava potentiaalinen tissiroikkuja. Aikomuksena imettää tätä edellistäkin ihan niin pitkään kun tuo sitä tarvitsee ja meikäläinen siihen pystyy - vaikka sitten sen seuraavan synnyttyäkin.

- Tiina -

Vierailija
17/31 |
06.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoista imetin 1 v 8 kk, kolmea seuraavaa reilun vuoden ja nuorinta lähes kolme vuotta. Esikoinen ja kuopus vieroittuivat itse. Lapset ovat olleet terveitä, mutta kaikkein tervein kuopus, jota imetin pisimpään. Imetysaikana hän ei sairastanut kuin kaksi kertaa flunssan, joista toipui tosi hyvin ilman jälkitauteja. Mikään muu ei flunssaisena maistunut kuin rintamaito. Ensimmäisen ja tähän mennessä ainoan vatsataudin hän sai vasta imetyksen loputtua.

Vierailija
18/31 |
06.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vietnamilaisen mieheni mielestä vuosi imetystä ei ole ollenkaan pitkä aika :) Varsinaiseksi taaperoimettäjäksi musta ei ehkä ole. Se 13 kk, minkä imetin, tuntui aika sopivalta. Jos tyttö olisi ollut kiinnostunut imetyksestä, ties vaikka olisin jatkanut pidempäänkin. Maidon tarve tietysti vähenee, mutta hyvää ravintoa se silti on.

Oikeastaan olin yllättynyt siitä, että neuvolassa suhtauduttiin aika välinpitämättömästi. Ehkä eivät vain halunneet painostaa mihinkään suuntaan? Joillekin terkkareille oli yllätys, että keskosena syntynyttä ylipäätään voi imettää. Lääkärit sen sijaan suhtautuivat tosi positiivisesti, esim. tarvitsemani lääkkeet valittiin mukisematta niin, että saatoin jatkaa imetystä. Ja lääkärit myös suosittelivat, että jos suinkin mahdollista, imetystä kannattaa jatkaa vuoden ikään saakka.

tytti:

Mutta nuo ovat onneksi poikkeuksia, sinänsä musta on hienoa jos voi imettää pitkään, ts. jonnekin vuoteenkin asti on aika kunnioitettavaa. Kyllähän se maidon tarve ylipäätään iän myötä vähenee, kun ravintoa rupeaa tulemaan kiinteistä ruuista.

Vierailija
19/31 |
06.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on 1 v 2 kk vanha poika, jota imetän päivin ja öin, useasti. Itseäni imetys ei ole vaivannut millään tavalla, mutta mummoille tämä tuntuu olevan ongelma. Varsinkin oma mummoni kauhistelee, että kuinka se lapsi vieläkin on tississä kiinni! 50-luvulla kun kätilö käski lopettaa imetyksen, ennen kuin lapsi täyttää vuoden. Oi aikoja, oi tapoja...

Joka tapauksessa aion jatkaa imetystä niin kauan kunnes lapsi alkaa itse osoittaa lopettamisen merkkejä. On ollut tähän asti terveenä, mutta nyt nyt iski yhtäaikaa rota+rs-viirus! Mutta imetys on ollut näissäkin taudeissa vain hyväksi, muuta kuin äidinmaitoa ei lapsi suostunut viikkoon syömään! Nuo yöimetykset voisivat kyllä pikkuhiljaa loppua.... Saisi äippäkin välillä vähän nukkua :-)

Vierailija
20/31 |
10.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Imettäjälle itselleen: rintasyöpäriski pienenee. Miel. imetän kahta lasta yhteensä 4v, kuin 8 lasta kutakin 6 kk.

Hyöty on siis tilastollinen, mutta useissa tutkimuksissa todettu.