Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tietääkö kukaan noista Kelan laskureista (asumistuki) että lasketaanko opintotuki tai elatusturvamaksu tuloiksi?

Vierailija
03.01.2006 |

Mihin sarakkeeseen ne pitäisi laittaa? Eli kun tilanne se, että olen opiskeleva yksinhuoltaja ja keikkatöissä. Yritän laskea oikeuttani asumistukeen, mutta en oikein ymmärrä tästä laskurista...Noista vaihtoehdoista en saa muuta kuin (hyvin vähäisiä) palkkatuloja kuukaudessa (=ylin sarake). Mites elatusturvamaksu, lapsilisä ja opintotuki? Mihin ne merkkaan, vai eikö niitä katsota tuloiksi?

Kelaan olen yrittänyt soittaa jo tunnin, mutta ei pääse läpi.

HERMOT MENEE!

tässä sivu, jolla jumitan:

http://kelaapp.kela.fi:8080/aylaskenta_app/AYLaskentaApplication

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
03.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

opintotukea tuloksi. Elatusavusta sen sijaan en osaa sanoa yhtään.

Vierailija
2/6 |
03.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokakunnan kuukausitulojen määrään eivät vaikuta myöskään seuraavat asumistukiasetuksessa luetellut tulot:

lapsilisä

opintoraha

toimeentulotuki

lapsen elatusapu

lapsen elatustuki

lapsen hoitotuki

vammaistuki

eläkkeensaajien hoitotuki ja lapsikorotus

rintamalisä ja ylimääräinen rintamalisä

sotilasvammakorvaus

eri etuuksiin liittyvät ylläpitokorvaukset.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
03.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos opiskelijalla ei ole säännöllisiä tuloja, kuukausituloksi arvioidaan keskimääräinen kuukausitulo opiskelun ohella saatavien tulojen ja kesäansioiden perusteella. Opiskelijalle voidaan arvioida valmistumisen jälkeiselle ajalle työmarkkinatuen suuruinen tulo, jos muita tuloja ei ole tiedossa.

Vierailija
4/6 |
03.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos opiskelijalla ei ole säännöllisiä tuloja, kuukausituloksi arvioidaan keskimääräinen kuukausitulo opiskelun ohella saatavien tulojen ja kesäansioiden perusteella. Opiskelijalle voidaan arvioida valmistumisen jälkeiselle ajalle työmarkkinatuen suuruinen tulo, jos muita tuloja ei ole tiedossa.

Vierailija
5/6 |
03.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

sti vaikuttavat asumistukeeni. Laittaessani tuloiksi opintotuen, arvoidut palkkatulot ja elatusmaksun sain aika PALJON pienemmän asumistukiarvion kun mitä nyt saan. Ihmettelin tätä, sillä kyse todella vähäisestä palkasta. Sitten laitoin vertailun vuoksi laskuriin aiemmat tuloni (pelkkä opintotuki ja elatusmaksu) ja sainkin arvioiduksi asumistueksi yli 50 euroa vähemmän kuin mitä minulle on niillä tuloilla maksettu. Kaikki muut tiedot (paikkakunta ym.) oikein, joten miten laskuri voi laskea minulle tiedoillani vähemmän asumistukea, kuin mitä on samoilla tiedoilla myönnetty?

Taidanpa vaan jäädä odottamaan Kelan päätöstä ja katsoa mitä tulee...

-ap

Vierailija
6/6 |
03.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitti sinulle, joka löysit nuo tiedot!

-ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä kuusi