Vähäiset siittiöt ja hormonitesti/ IUI/ ICSI
Hei kaikille!
Toivoisin hiukan apua ja tietty vinkkejä. Tilanne tämä, että miehellä löytyi siittiöistä vikaa. Täydellisiä tietoja en nyt muista, mutta näyte oli 1,5ml ja siinä oli n.6,7milj siittiötä. 1 % oli normaaleja kaikki muut (99%) epämuodostuneita joltakin osin. yhtään ei uinut suoraan, suurin osa (57%)kaarrellen ja osa kokonaan paikallaan. Nyt tehtiin verikoe jossa miehen testosteroni oli 17 (rajaarvot 10-38) ja FSH oli 10 (norm 1-9). FSH osoittaa kuullemma sen, ettei kives toimi täysillä eikä sitä voi kuullemma lääkitä. Lääkäri suositteli ICSI hoitoa, mutta en itse ole valmis lähtemään siihen, haluaisin kokeilla inseminaatiota vaikka tiedän että mahdollisuudet tärppiin sen avulla ovat todella surkeat. Meillä on ennestään yksi lapsi, 3 vuotias joka lääkärin mukaan on ihme.
Eli kysymykset kuuluu: onko kenelläkään tärpännyt inseminaatiossa näin huonoilla siittiömäärillä? Voiko miehen siittiöiden määrää yrittää lisätä vitamiineilla tms? Onko teillä omakohtaisia kokemuksia? Mitä vitamiinejä kannattaisi syödä. Itsessäni ei ole vikaa löydetty, mutta olen syönyt silti monivitamiinejä.
Kaikki mahdollinen tieto olisi tervetullutta, sillä olen todella epätoivoinen tämän tilanteen kanssa. ICSI hoitoa olen miettinyt viimeiset 4 viikkoa ja näyttää siltä, ettemme lähde sitä kokeilemaan, syitä siihen on monia, pelko, epävarmuus, eettisyys......
Kiitos kaikille.
Kommentit (5)
Hei!
Ajattelin vastata sulle. Meillä tosin vasta ensimmäinen inssi edessä päin. tällä hetkellä napsin clomifeniä, ja ensi maanantaina on sitten ensimmäinen ultra, missä katsotaan montako munasolua kypsyy.
Tässä vähän mitenkä tähän ollaan tultu:
Meillä oli luonnollista yritystä 1 v ja 4kk kun uskallauduttiin tutkimuksiin. Minulla kaikki oli kunnossa, mutta miehestä löytyi sitten vikaa, 93% siittiöistä oli epämuodostuneita, eikä liikkuvuuskaan ollut kovin hyvä. mutta lääkärin mielestä ainut positiivinen asia oli siittiöiden kokonais määrä. Meille sanottiin että meillä olisi todella pienet mahdollisuudet onnistua luomusti, joten päätimme aloittaa nämä hoidot.
Viime käynnillä joulukuussa kävin lääkärillä ja hän ehdotti meille tätä inseminaatiota, ja sanoi että minun hedelmällisyyteni näyttää niin hyvältä, että meillä voisi olla mahdollisuuksia onnistua inseminaatiolla, että pienikin määrä spermaa voisi riittää. (toisen lääkärin mielipide oli heti koeputkihedelmöitykseen) jonot oli 6kk.
Itselläni toiveet nollassa plussa uutisen kannalta, mutta nyt meillä kuitenkin edessä tuo kyseinen hoito, ja pelottaa ihan kamalasti.
Eli tässä meidän ensiaskeleet: minun mielestä kannattaa yrittää.. jos lääkäri antaa pienenkin mahdollisuuden onnistumiseen. Tämä hoito on kuitenkin sieltä helpoimmasta päästä, ja olisihan se mahtavaa jos ensimmäinen kerta toisi toivotun kauan kaivatun plussan.
Onnea sulle hoitoihin!!
Meillä ikää miehellä 22 ja minulla 24, ollaan ainakin vielä nuoria. :)
Kiitti teille molemmille vastauksesta!
chocolate_dream > Lääkäri ei suositellut muuta kuin ICSI hoitoa, mutta koska en siihen lähde haluaisin kuitenkin kokeilla inssejä ehkä pari kertaa, sillä onhan meillä tuo yksi luomuihme. Olen kuitenkin yrittänyt ajatella tulevaisuuttamme vain yhden lapsen perheenä ja ajatella niin, että jos se toinen ihme joskus sattuu meidän kohdalle, niin se on sitten ihana yllätys.
Kaikesta huolimatta kyselen, minkälaisia kokemuksia muilla on ja mitä vitamiineja kannattaisi popsia.... en luovuta koskaan kokonaan vaikka elämä nyt jatkuukin hiukan erilaisin suunnitelmin.
Onnea teille inssiin!! (paljonko teillä oli siittiöitä?)
Anteeksi ymmärsin väärin, taisi mennä hoidot sekaisin. Meillä oli siittiöitä 19 milj/ml, kokonaismäärä oli 48 milj, lääkärin mielestä juuri tuo määrä oli meillä hyvä. Mutta sitten on nuo epämuodostuneet 93%.. normaaleja jäi vaan 7%
nopeita oli vaan 8%
loppuja en muista!
kiitos vaan! onnea sullekin! Jos on kerta jo luomuihme tapahtunut.. toivotaan että pian saatte toisen lapsen.
Onneksi ihmeitä tapahtuu, sellaisena sitä pitäisin jos meillä nyt tärppäisi, mutta en odottele liikoja, pettymys on niin paha silloin.
Hyvää loppiaista!
Meillä oli täsmälleen yhtä huono tilanne simppojen suhteen. (noin 6 milj. normaalia jotka uivat kaarrellen eikä suoraan) Taitava lekuri (Ratsula) oli sitä mieltä että inssi on rahojen hukkaa heittämistä. Eka isci toi plussan! Eli noin huonoilla arvoilla kyllä isci on varmin konsti.
Inssejä kokeiltiin kaksi (vai kolme, kuinka tämänkin voi unohtaa???) ja lääkäri sanoi kuitenkin jo ensimmäisellä kerralla että mahdollisuudet ovat heikot. Meillä on siis ICSI-tuplat.