Voiko olla kondylooma vaikkei näy syyliä eikä näy papassa hpv:nä?
Kommentit (5)
Mulla oli kondyloomanäppyjä häpyhuulissa ja samaan aikaan otettiin kontrollina papa. Papa täysin puhdas luokkaa 1. Näkyviä näppyjä voidaan penslata tai laserilla hoitaa. Tosin useammassa tapauksessa kondylooma häviää itsekseenkin muutaman vuoden kuluessa. Hoidosta huolimatta kondylooma voi uusia useammankin kerran kunnes tosiaan suurimmalla osalla (n. 80-90 %) paranee itsestäänkin kun elimistö kehittää vasta-aineet virusta vastaan.
Miehellä voi myös olla kondylooma niin ettei pahemmin näy (ei tule kukkakaalimaisia muodostelmia). Omalla miehelläni oli vain pienenpieni litteä punainen alue, joka näkyi vaan seksiä harrastettuamme ärtyneempänä. Kondylooma saattaa myös olla esim. virtsaputken suun lähellä/sisällä, jolloin se ei näy ulospäin.
Kondyloomaa on montaa eri virustyyppiä joista muutaman on todettu olevan yhteydessä kohdunkaulan syöpään. Tätä ei kannata kuitenkaan murehtia, sillä suurin osa ei ole syöpään yhteydessä ja sitäpaitsi kondylooma on todella yleinen!!! Säännöllinen papa-kontrolli on kuitenkin suositeltavaa.
Googlettakaa netistä lisää. Eri lähteissä on vähän eri tavalla ja toisissa suorastaan pelotellaan, mutta mitä enemmän tietoa sitä kriittisemmin osaa sellaisiin suhtautua (pelotteluihin).
T: terkkari/sairaanhoitaja itse ja silti kondylooma mullakin ;D
Mutta ei vaan ole silloin aktiivisena. Mutta voiko kondyloomasta parantua ilman hoitoa?
EI kondyylooma välttämättä näy, jos ei ole aktiiviisena!
sitä ei sen vuoksi enää pidetä perinteisenä sukupuolitautinakaan, kun tartuntatapaa ei tiedetä. Nykyään on pohdittu, että se saattaa olla samanmoinen kuin herpes, joka on ihmisissä jo valmiina (naisissa) ja joku aktivoi sen - esim. stressi. Suurin osa naisista ei edes tiedä sairastaneensa sitä, usein se löydetään sattumalta papa-näytteen yhteydessä. Siitä tehdään juuri jotain laajaa seulontatutkimusta ja lekuri sanoi, että sitä on löydetty myös naisilta, jotka eivät ole olleet ikinä sukupuoliyhteydessä.
Esim. itselläni se löytyi, kun uuden poikaystävän kanssa rupesi sattumaan (sillä oli vähän isompi kuin exällä, joten osui niihin ' patteihin' :) ja se meni tosiaan itsestään sitten ohi - en tiedä onko siihen ylipäätään mitään lääkettä. Poikaystävälle se ei tarttunut missään vaiheessa. En ole voinut sitä itsekään saada oikein keneltäkään, kun en ole ollut sukupuoliyhteydessä kenenkään kanssa, jota en edelleenkin tuntisi ja jolla olisi kondylooma ollut - sen huomaa miehillä aika selvästi :) Näin ollen olen ihan varma, että minulla se puhkesi jatkuvista hiivatulehduksista. Samaa tyyliin kuin herpes huulessa puhkeaa jostain vastaavasta.
Mikä on papilloomavirus?
Pääasiassa sukupuoliteitse leviävä ihmisen papilloomavirus eli HPV on varsin yleinen: suurin osa ihmisistä kohtaa viruksen jossakin elämänsä vaiheessa, useimmat heti varhaisimmissa seksikontakteissa. Varsinaisesta sukupuolitaudista ei ole kyse. Edes kondomi ei suojaa täydellisesti papilloomavirustartunnalta. Lähes aina tartunta on nopeasti ohimenevä ja oireeton. Tartunnan ajankohtaa tai sitä, mistä tartunta on saatu, ei voida varmuudella selvittää.
http://www.cancer.fi/YN_Body_cid2_3g.asp?id=816