Mitä ruokia teette te, joilla on pienet ruokamenot?
Koitan järkeistää ruokamenojamme ja vähän vinkkejä kaipaan edullisista ruoista.
Meillä on eletty kuin pellossa ruokamenojen ja syömisten kanssa, mut nyt haluaisin säästää rahaa ulkomaan matkaa varten. Onnistuu varmaan helposti. Esim. limut ja karkit karsin pois sekä kalliit hedelmät. Ja toki hyödynnän tarjouksia, mut mitkä on sellasia suht nopeita ja helppoja sekä halpoja ruokia (kahdelle aikuiselle)?
Kommentit (4)
meillä nuo halvemmat ruuat ovat kyllä aikas työläitä ja/tai hidastekoisia: kasvissosekeitto/hernekeitto yms. keitot, erilaiset kaaliruuat, uunikiusaukset/-padat/-vuokat jne. Ja sitten sellanen niksi, että tekee ite leipää ja laittaa aina leipää pöytään ruoka-aikaan, ei mene pääruokaa niin kamalasti. Kerran olin laskevinani kotonatehdyn sämpylän hinnaksi 1 sentti/kpl. Myös jälkiruokaa kannattaa tehdä. Mulla pakkasessa kesällä kerättyä raparperia, josta saa kiisseliä halvasti vedellä ja perunajauhoilla. Kesällä omakeräämät marjat ja niistä tehty mehu=kiisseliä, kiisseliä. Edelleenkään ei mene sitä pääruokaa niin paljon.
ruokia
makaronilaatikko
jauhelihakeitto
makkarakeitto
uuni makkara
kasvissosekeitto (määrä hurja vaikka raakkikset vähän maksaakin)
risotot
jne
Laatikot, makaroni, kinkkukiusasu, tonnikala, perunajauheliha,
Padat karjalanpaisti, metsästäjänpihvit, jne.
Tummaa leipää juustoa kerran viikossa makkaraa,
Porkkanaa, kurkkua, kesäkurpitsaa, kaaleja, ananasta, banaania ja marjoja omasta takaa.
Jälkkäriksi usein marjoja rahkaa, tai kiisseitä, ei syödä usein ulkona, ei osteta sipsejä ym. kun erityispyhinä. Salmiakkia syödään kyllä usein, mutta yksi pussi kestää pari päivää koko perheelle. Limu vaihdettu vichyyn jne.
Minä teen kympin kahden kauppareissuja, vaikka meitä on kuusihenkinen perhe. Ostan maiota, leipälevitettä, juustoa, kahvia sokeria ja leipomistarvikkeita.
Leivät voi leipoo itse pakastimeen ja tehdä samalla pullaa tai kakkua tai pipareita, jotain hyvää kumminkin. Leipä on kallista ja kaupassa aina samanlaista. Itsetehty on maukkaampaa.
Marjoja ja omenasoseita pakasteeseen syksyllä. Ei tarvi ostaa hedelmiä koko talvena. Sieltä vaan keittelee.
Kaurapuuro (ja muutkin tietysti) on hyvää ja terveellistä ja käy hyvin päivän toiseksi lämpimäksi ateriaksi vaikka aamulla tai illalla. Marjakeittoa vain kaveriksi.
Kaalia, sipulia ja porkkanaa. Säilykekurkkuja oman kasvihuoneen kurkuista. Omenaa. Omien puidemme omenat ovat kellarissa vielä syömäkunnossa. Kaali ja juuresraasteita, puolukkaa, viinimarjoja. NOista saa jo kymmentä eri sorttia arkisalaattia.
Keitetyt perunat, paistetut perunat, perunaviipalelaatikkoa uuniin jauhelihasta ja perunasiivuista. Helppoa ja hyvää.
Tarjousjoulukinkku uuniin paistumaan, palasiksi ja pakkaseen. Piisaa koko kevääksi.
Hirvenlihaa.
Kaiken maailman laatikot.
Hernesoppaa kinkunjämistä.
Keittoja: Perunaa, kalaa, lihaa, kanaa, porkkanaa, nakkeja sun muita soppia.
Pannaria, verilättyjä, pinaattilättyjä.