Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

neuvolakokemuksia?

02.01.2006 |

Olen seurannut keskustelupalstaa varsin vähän aikaa, eikä vastaan ole vielä tullut viestejä, joissa vertailtaisiin kokemuksia neuvoloiden palvelusta.

Olen alle puolivuotiaan lapsen äiti, ja saamaani palveluun osin varsin tyytymätön. Tähän asti usko suomalaiseen terveydenhuoltoon oli vankka, mutta eipä ole enää.

Lastenneuvolani työntekijöissä on eroja, mutta suurin osa tuntuu kroonisen kiireisiltä ja leipääntyneiltä.

Vastaanotolla vauva punnitaan ja mitataan. Opastusta saa, jos osaa itse kysyä tyyliin " kannattaahan imettävän äidin syödä d-vitamiinia, kannattaahan?" . Jos kysymys on astettakin avoimempi, vastauksena on usein (vain hieman karrikoiden) " voi voi, sellaisia ne pienet vauvat ovat" . Monessa työssä olisi kiitollinen, jos pääsisi näin vähällä.

Passiivisen asenteen vielä kestää, mutta osa terveydenhoitajien töksäyttelyistä on holhoavia tai niiden sävy on jopa loukkaava.

Loistavimpiin esimerkkeihin kuuluu se, kun imetyksen takkuillessa kysyin, onko (maidonerityksen kannalta) väliä sillä, mitä juo. Vastaus kuului, että alkoholia ja tupakkaa on syytä välttää.

Työelämässä olen tottunut monenlaiseen, enkä pidä itseäni erityisen herkkänahkaisena. Neuvolasta tullessa tuntui joskus, kuin olisi junan alle jäänyt. Näin ei käsittääkseni pitäisi olla.

Olenko poikkeus vai löytyykö muitakin pöyristyneitä?

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
02.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en nyt varsinaisesti ole pettynyt mutta en tyytyväinenkään neuvolaamme. Odotusaikana meni ihan mukavasti mutta nyt kun tyttö jo vähän isompi niin hyvin rutiininomaista touhu on.

Paino ja pituus, vähän jutustelua lähinnä minun puoleltani ja kotiin. Esim. pinsettiotetta ei olla tarkastettu kertaakaan.....Heijasteet katsottiin hyvin ylimalkaisesti. Neuvolantäti kysyy aina vaan samaa....ootteko ollu terveitä? Siinäpä se.

Neuvolalääkäri (reilu 30v mies) on ihan hyvä tyyppi! Hän kyselee ja tutkii ihan toisella tavalla.

Täti yleensä vain haastelee että kohta alkais loma jne. Kuullostaa siis aika leipiintyneeltä? On kyl ihan asiallinen sinällään mutta aika " kylmän" tuntuinen. Kaikki lämpö puuttuu. Oli ihan erilainen kun tyttö oli vauva, silloin juteltiin enempi ja hän " ihasteli" vauvaa jne. Nyt on vaan nää rutiinit.

Hassuja nuo sinun neuvolatädin kommentit! Taitaa olla leipiintynyt :/

Vierailija
2/7 |
02.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on poika vasta 4kk, mutta tähän aikaan on mahtunut jo 4 eri neuvolantätiä. ..mikä sekin muuten jo itsessään stressaavaa, kun joka kerta pitää kerrata samat perusasiat jokaiselle eikä pääse oikeen syntymään mitään sellaista " neuvolantäti-suhdetta" . Mukavempi jos sama olisi ja pysyisi.

Mutta olempa ainakin ehtinyt jo näkemään monenlaista terveydenhoitajaa.

2 heistä oli todella nuoria ja molemmat hirvittävän mukavia. Tai ehkä johtuu myös siitä että itse olen nuori, että samalla aaltopituudella ollaan.

Mutta 2kk neuvolassa oli eräs keski-ikäinen nainen (joka tosin vasta opiskeli ammattiin) ja hänen luotaan lähdön jälkeen olo oli tosiaankin kuin junan alle jäänyt, kuten kuvailit :(

imetyksestä hänellä oli todella jyrkkä oma mielipide, eli täysimettää pitäisi lähemmäs vuoden ikää. Ja kun minulla imetys onnistui vain osittain ja sekin vain tuon 2kk, niin hänen puheistaan oli aivan selkeästi rivien välistä luettavissa syyllistystä ko. aiheesta.

Muutenkin puheen sävy oli välillä todella loukkaava.

Olo kun muutenkin oli vielä epävarma (esikoinen ja 2kk vasta äitinä), niin oli kyllä tosi apeat fiilikset tuon reissun jälkeen!

Käsittääkseni neuvolantätien pitäisi TUKEA uutta äitiä! ei syyllistää.

Ja jos imettäminen ei onnistu -tai äiti ei HALUA imettää vaikka pystyisikin- niin mielestäni se on yksin ja ainoastaan äidin oma valinta.

Omat mielipiteet voisi pitää omana tietonaan ja keskittyä olemaan puolueeton.

Noh, siinä se. Kävi oikeen kiukuttaan kun tuota taas muisteli >:)

onneksi niitä on mukavia ja todella ammattiinsa sopiviakin neuvolatätejä! :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
02.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeillessaan vatsaa hän lopuksi tarrasi kiinni " jenkka kahvan" kohdalta ja totesi " sinulla kertyy tämä kaikki ylimääräinen sitten tänne!"

Minulla on molemmissa raskauksissa ollut suht pieni maha

(sama neuvola nainen sanoi sen johtuvan sisäänpäin kallistuneesta kohdusta, josta kyselin ultrassa, eivät siellä kyllä sellaista havainneet) ja muutenkaan ei ylimääräistä ole parikuukautta raskauksien jälkeen ollut.

Minua loukkasi todella paljon tuo hänen kommenttinsa ja ehkä eniten se miten hän tarrasi kiinni kylkeeni. Hormonitkin tietenkin vielä pahensivat asiaa, mutta mielestäni ei silti ole asiallista käytöstä neuvolassa.

Vierailija
4/7 |
02.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ihan mukavan oloinen neuvola " täti" ,vanhempi sellainen.Mutta jos jotain kysyy ni vastaukset usein ympäripyöreitä.Tuntuu ettei oikein saa mitään vastausta joten turha kysyä.Musta tuntuu et paras " neuvola" mulle on ollut nää vauva sivut ja äitien henkilökohtaiset keskustelut ka kokemukset.

Neuvolan lääkäri oli nuori venäläinen nainen.Pukeutuminen epäsiistiä ja samoin,käsien pesu ennen tutkimusta olematonta.Ja en ole rasisti.Ei jäänyt oikein luotettava olo tutkimuksen jälkeen.Mieheni oli mukana ja oli samaa mieltä.Mielestäni lääkärin tulisi jo ulkoisella olemuksellaan herättää luottamusta saatikka,että on kyseessä lastenneuvola!!!

Vierailija
5/7 |
02.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka kerta neuvolassa normaalien punnitusten ja mittaamisten lisäksi kyselee kuulumiset ja tuntuu oikeasti kuuntelevankin. Kerrankin kun purkauduin vauvan yöitkuista, osasi jutella asiasta tosi kivasti, vaikkei asiaa voinutkaan auttaa. Oli paljon parempi olo, kun lähdimme kotiin. Kun jotain kysyy, saa myös vastauksen. Ei myöskään " tuputa" mitään, vaan kannustaa meidän omissa valinnoissa.

Samaisessa neuvolassa on myös toisenlaisia työntekijöitä, joihin olen törmännyt pari kertaa oman " tädin" ollessa lomalla. Täytyy olla todella kiitollinen, että on saanut asiallisen, mukavan ja osaavan tädin!

Vierailija
6/7 |
02.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauva-ajalta kokemukset ovat ainoastaan hyviä. Lapsi on terve ja kehittyy normaalisti ja pärjäämme hyvin. Neuvolakäynnin ovat hyvin " rutiinin omaisia" ja nopeita, mistä pidän. Tiedän, että voin soittaa neuvolaan ongelmatilanteissa ja saan kyllä sieltä ohjeita, mikäli niitä tarvitsen. Neuvolan terveydenhoitaja on tosi mukava.

Kävin äitiysneuvolassa samaisella terveydenhoitajalla. Raskauteni oli vaikea. Sain aina halutessani ajan neuvolalääkärille. Terkkari suhtautui ongelmiini asiallisesti. Kaikkia ongelmia hän ei loppuraskaudesta tajunnut, mutta en tajunnut niitä itsekään. Raskauden aikana jouduin asioimaan muutaman kerran toisen terkkarin kanssa. Se oli järkyttävä kokemus. Hän ei ymmärtänyt tilannettani lainkaan ja minä olin niin sairas, etten jaksanut asioida ihmisen kanssa, jonka kanssa käytännön asiat ja henkilökemiat takkuavat pahasti. Päädyin tekemään henkilöstä valituksen hänen esimiehelleen. Kaikki tapaamani neuvolalääkärit, niin äitiys, kuin lastenneuvolan puolella ovat olleet mukavia ja riittävän asiantuntevia.

Vierailija
7/7 |
02.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulta löytyy sekä posittivisia, että negatiivisiä kokemuksia, odotusaikana täti vaihtui tosi monta kertaa ja kaikki olivat hyvin epäpäteviä, siis kysyin d-vitamiineista, että miten niitä piti ottaa, vastaus kuului, etkö jo yhden raskauden jälkeen tiedä? Varmistaa olisin vain halunnut. Monia muistakin esimerkkejä on.

Pojan vauva-aikana terkkari vaihtui, hän oli ohan ok, mutta ei taaskaan osannut sanoa juuta eikä jaata. Muutimme toiseen kuntaan, täällä meno on aivan erilaista, neuvolatätimme on kovin asiantunteva ja hänellä on aina aikaa käynnit ovat 30-60 minuuttia, joka kerta ja neuvolaan pääsee aina, ollaan käyty kerran kuukaudessa omasta tahdostani, koska imetin poikaamme täysimetyksellä hieman yli 6kk ikäiseksi ja kiinteiden syönti on takunnu, käytännössä oli yli 7kk ikään asti pelkällä rintamaidolla, niin halusin käydä mittoja tarkistamassa. Hän on todella kannustava, aivan ihana. Mutta kovin kaksi jakoisia kokemuksia on.