Veroprosentti kotihoidontuesta
Tuli uusi verokortti ja nyt mietin meneekö kelalle tuosta tieto suoraan vai pitää tämä toimittaa niille? Vai ottavatko tietyn prosentin mukaan? Kiitos vastanneille!
Kommentit (10)
Tarviiko hakea jotain toista korttia lisäksi? Sori tyhmyyteni mutten tiedä/ymmärrä näistä verohommista juurikaan.. Muuta kuin sen että prosentti on liian pieni.
hommaan uuden verokortin, joka on laskettu kotihoidontukea varten. En sitten tiedä kävisikö tuo palkkaa varten lähetetty myös kotihoidon tukeen, mutta itselläni summat ovat ainakin miten sattuvat.
Kela saa tiedon veroprosentista, joka on siinä kortissa ja korottaa sitä kahdella prosentilla!
Jos haluat muuttaa veroprosenttia, voit soittaa verotoimistoon ja tilata sieltä kortin Sosiaalietuuksia varten. Tuon kortin prosenttia Kela ei enää korota!
Soitan verotoimistoon, että saisi olla isompi (20%) ja verotoimisto lähettää sitten kelaan tiedon! Itse ei tarvitse kuin soitaa tuonne verotoimistoon.
Kela pidättää kotihoidon tuesta veron tuen saajan henkilökohtaisen ennakonpidätysprosentin mukaan. Perusprosenttia korotetaan kuitenkin kahdella prosenttiyksiköllä. Kela saa ennakonpidätystiedot ja muutosverokortit suoraan verottajalta, joten verokorttia ei tarvitse esittää. Jos hakijan käytössä on kuitenkin lähdeverokortti tai portaikkoverokortti, hänen tulee esittää verokorttinsa Kelan toimistossa kotihoidon tukea hakiessaan.
kelalle vahempairahaa varte oman verokortin, ei tule sitä 2% korotusta.
ei ole palkkatuloja, vaan ainoastaan kotihoidon tuki tai työttömyyskorvaus, niin kannattaa aina hankkia uusi verokortti.
Muutoin käy helposti niin, että maksaa veroa liian vähän ja sitten joutuu maksamaan jo muutenki pienistä tuloista mätkyjä.
Nim. kokemusta on (olin äitiyslomalla ja jäin sitten työttömäksi, veroprosenttia en älynnyt nostaa ja 400 euron mätkyt tuli)
Elikkäs soitan verotoimistoon ja pyydän korotusta niin tieto menee sitten sieltä Kelalle.
saat palkkatuloa ja kotihoidon tukea, niin kela nappaa kotihoidon tuesta lisäprosentin mukaan veroa, ellet hanki kelaan erillistä verokorttia.
vaikka olen ollut vuosia kotona lapsia hoitamassa. Pitää aina hankkia uusi kortti sosiaalietuutta varten vuoden alussa.