imettävän maidoton ja munaton ruokavalio?
Hei,
kaipailisin apua allergia-asiassa. pojalla 11kk on atooppista ihottumaa, jota on nyt hoidettu kortisonikuurilla ja rasvauksella pari kuukautta. Viimeksi neuvolassa neuvottiin jättämään äidinkin ruokavaliosta pois viikoksi maito ja kananmuna. Muistan jostain lukeneeni ettei tälläisiä välttämisdiettejä suositella tehtäväksi kuin lääkärin ohjauksessa, ja hieman kummeksunkin tuota terveydenhoitajan neuvoa. Ajattelin kuitenkin kokeilla olisiko siitä jotain apua, kun ei tuo terveydenhoitaja ollut vielä halukas kirjoittamaan lähetettä.
Mietinkin mitä kaikkea pitää tuoteselosteista vahdata. Onko maitoa vielä muussa muodossa kuin jauheena ja herana, entä löytyykö elintarvikkeista joitain munasta lähtöisin olevaa ainetta jota pitäisi välttää?
näppynaaman äiskä
Kommentit (4)
Ole sitten TOSI tarkka tuoteselostusten kanssa. Esim. joissain tomaattimurskissa on lisättynä maidon ainesosia, kaseiinia voi myös olla, monissa karkeissa on maitohappoa tai muita maidon osia. Kannattaa lukea KAIKKI tuoteselostukset läpi. Ja ehdottomasti ei kannata luottaa esim. leipätiskin tuoremyyjien sepustuksiin " maidottomuuksista" vaan luottaa vain valmistajan (usein joutuu itse soittamaan) tietoihin. Meillä on jopa käynyt niin, että tuoremyyjältä on kysytty onko tuote maidoton ja hän on soittanut valmistajalle ja puhelun jälkeen väitti tuotteen olevan maidoton. Kuitenkin lapsi sai hirveät vatsavaivat ja kun itse soitin valmistajalle, niin tuotteessa olikin maitoa.
Voimia ja jaksamista!
tänään oli ensimmäinen maidoton ja munaton päivä. pojalla oli kuitenkin jo illalla rinta ihan näppylöillä. Ostin itselleni soijajuustoa ja pojalle maissinaksuja sekä riisimaitoa, muut ruoat oli ihan tuttuja. Joku niistä taisi aiheuttaa reaktion. No, salapoliisin hommat jatkuu...
kirjoitin sinulle jo kolme päivää sitten,mutta jostain syystä vastaus kadonnut.minulla on 1 v 2kk poika.olen ollut dieetillä 11 kk,poissa on maito,muna,soija,kotimaiset viljat ja yleisesti allergisoivat.ehkä tähänkin jotenkin tottuu,alussa saattaa tuntua hankalammalta.kyllä sitä syötävää löytyy kuitenkin ihan reilusti,ja herkkujakin.allergialääkäri sanoi,että vähintään 2 viikkoa pitää dieettiä koittaa,tuo viikko on liian vähän.ravitsemusterapeutilla pitäisi käydä sitten,jos viljatkin jää pois.kalkkia sinun kannattaa ottaa 1500 päivässä.minulle lääkäri sanoi,ettei haittaa vaikka ottaisin 2000.liiasta kalkista on haittaa vain,jos on taipumusta munuaiskiviin.
itse join alussa tuota riisimaitoa,mutta lopetin sen kun huomasin purkissa tekstin:voi sisältää muiden viljojen jäämiä.sitä kannattaa ehkä välttää.
meidän pojalla tuo soija-allergia on tosi paha,kun reagoi heti maidon kautta.
jos haluat kirjoitella allergiakuulumisia ja kysellä lisää,niin tässä sähköpostiosoitteeni vv@netti.fi
tsemppiä dieettiin!
Maito on aina ensimmäinen syypää kun allergiaa aletaan epäillä ja muna varmaan seuraava. Maitojauhetta on monissa leivissä esim., mutta ihan pienet määrät eivät välttämättä aiheuta oireita. On pidemmän päälle tosi rasittavaa se jatkuva tuoteselostusten lukeminen....
Meillä oli kaks ensimmäistä maitoallergikkoja ja kun maito pilasi suoliston, niin lapset allergisoituivat niillekin ruuille, mitkä aina ennen olivat käyneet. Kolmannen kanssa löysin homogenoimattomat maitotuotteet ja luomumaitoa voinkin surutta juoda myös imetysaikana ja entisten maitoallergikkojen kaikki oireet hävisivät kun lapset itse alkoivat sitä juomaan tavallisen maidon sijaan.
Yritähän jaksella, toivottavasti saat pojan pian oireettomaksi! Erinomainen voide atooppisiin läntteihin on esim. Ceridal, kortisonivoiteet ohentavat ihoa.