Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ylipaino ja raskaus?

Vierailija
02.01.2006 |

Onko täällä palstailevilla kokemusta tai tietoa siitä, millaisia riskejä ylipaino tuo raskauteen ja synnytykseen? Ja kysyn ihan tosissani, sillä asia askarruttaa, eikä esim. internetistä hirveästi kostu, kun yrittää asiasta tietoa etsiä. Se on selvä, että huomattava ylipaino on riski (tämä todetaan ympäripyöreästi kaikkialla), mutta haluaisiko joku kertoa omasta kokemuksestaan, miten kaikki sujui?

En tarkoita muutamia ylikiloja - lievä ylipainohan ei sinänsä ole niin paha. Mutta itsellä mitat n. 170cm/100 kg, joten painoa on todella liikaa. Juuri nyt ei raskautta ihan siitä syystä suunnitellakaan ja painoa on tarkoitus saada pois ennen yrittämistä, mutta ainahan voi esim. käydä niin, että raskaaksi tulee siitä huolimatta.. Vauvakuumetta on ollut ilmassa jo pitkään. Olisi kiva, jos joku asiallisesti vastaisi, provoilijoiden jutut ei kauheesti kiinnosta:)

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
02.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ole ollut raskauksissa mitään painosta johtuvia ongelmia kummallakaan kerralla. Sokerirasitustestiin olen joutunut painoindeksin vuoksi molemmissa raskauksissa ja toisella kerralla ravitsemusterapeutille, joka totesi ettei ruokavaliossa ollut syytä muutokseen. Painoni ei noussut kummassakaan raskaudessa mitenkään järkyttävän paljon, alle 10 kg tuli molemmilla kerroilla ja se lähti hyvin pian synnytyksen jälkeen. Neuvolassa on suhtauduttu ylipainoon hyvin, toki muistuteltu terveellisestä ruokavaliosta mutta ei tuomitsevaan sävyyn. Terveydenhoitajan kanssa yhdessä iloittiin siitä ettei paino noussut kovin paljoa. :)

Vierailija
2/10 |
02.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ihanaa, että kokemukset oli noin hyviä ja positiivisia! Harmittaa, kun paino on oikeastaan ainoa " syy" , miksi en uskalla ajatella raskautta vielä, ja samalla kuitenkin salaa toivon tulevani raskaaksi " vahingossa" ...

Lisää kokemuksia kuulisin mielelläni. Itselläni tiedän verenpaineen olevan koholla juuri painosta johtuen, mutta sokerit ym. ovat aina olleet kohdallaan ja muuten olen perusterve... Niitä elämäntapamuutoksia pitää varmasti tehdä, mutta jos sattuu tulemaan raskaaksi, ei ilmeisesti voi hillittömän paljon (useita kymmeniä kiloja) laihdutellakaan:)

-ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
02.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neljä raskautta,kaksi niistä ylipainoisena (suurinpiirtein samat puntarin lukemat minulla)

Raskaaksi tulin helposti,odotusaika ja synnytykset sujuivat hyvin.

Odotusaikana ongelmia ei ole ollut verenpaineessa,sokereissa ym.

Hämmästyin itsekin miten vaivattomasti odotus sujui.Toisin kuin muutamilla normaalipainoisilla ystävilläni (joilla oli kaikenmaailmat krempat)

Tosin itseäni nolotti vaakaan hyppääminen terveydenhoitajan edessä.

Ja sokerinrasitukseen tuli passitus painon vuoksi.

Hävetti myös kohdun tunnustelu vatsanpeitteitten läpi ja lääkärin tekemät sisätutkimukset kun tarvi puolinakuna kekkuloida.. ;)

Mutta jos mietin sitä nolotusta ja lapsiani,tiedän kyllä että tekisin tuon uudestaankin..

Ehkä vielä viidennenkin kerran :D

Vierailija
4/10 |
02.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ollut kanssa tuhdissa kunnossa kaikkien kolmen raskauden alussa ja lopussa...painoa kertynyt joka odotuksella n. 15-20 kiloa, joista jäänyt n. puolet. Olen käynyt sokerirasitukset joka kerralla ja eipä ole kroppa ollut moksiskaan - ilmeisesti muuten hyvä peruskunto; en polta enkä juo turhia ja verenpiane ollut aina hyvin alhainen eli pumppupuoli ok.

Ihme juttu...voin hyvin eikä mulla ole mitään perussairauksia, vaikka ylipainoa on reilusti ja painoindeksi huitelee 31 hujakoilla....eli omasta puolestani voin vain sanoa, ettei lastensaanti ole omalla kohdallani ylipainoon kaatunut.

Tsemppiä sinulle!

Vierailija
5/10 |
02.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikutuksesta raskauden kulkuun. Mutta mitään ongelmia ei ilmennyt =) Mittani ennen raskauden alkua oli 168/77, ja synnytyssalissa vaaka näytti 95... Painoa kertyi siis aivan liian paljon. Nyt on synnytyksestä 10kk, ja raskauskiloja vielä 3 jäljellä.

Painoindeksin takia minäkin jouduin sokerirasitustestiin, mutta arvot oli normaalit. Verenpaine oli hyvä koko raskauden ajan samoin hemoglobiini. Ainoa ongelma oli loppuraskauden kömpelyys... Tosin se vaivaa varmasti myös laihoja odottajia =)

Ei muuta kun nyt aloitat sellasen tehokuntoilukuurin, jos siinä samalla paino putoaa, niin hyvä niin. Eihän sitä tiedä vaikka siinä kuntoilun lomassa huomaisitkin pian olevasi raskaana =) =) Tsemppiä!

Vierailija
6/10 |
02.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se piti vielä kirjoittaa että minulla ei paino noussut raskausaikana kuin kolmisen kiloa.

Alkuraskaudessa laihduin pari kiloa ja sitten hillitysti loppuvaiheessa nousi.

Jos liikkuu ja syö terveellisesti ei kiloja pahemmin tule.

Synnytyksen jälkeen painoin vähemmän mitä alkuraskaudessa.

Vierailija
7/10 |
02.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hänellä oli edellisellä kerralla raskausajan diabetes ja liikkuminen on ollut hankalaa alusta alkaen. Kunhan nyt tämä kolmas raskaus sujuu hyvin loppuun asti, kolmisen kuukautta on vielä jäljellä.

Sun lukemat on vielä ap suht pieniä. Eivät ole raskauden yrittämisen este.

Vierailija
8/10 |
02.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hirveän kivoja viestejä, juuri näitä kokemuksia halusinkin kuulla - tai oikeastaan ne ovat paljon positiivisempia kuin odotinkaan. Elämäntapain parannusoperaatio on tosiaan tarkoitus aloittaa (näitä kuuluisia uudenvuodenlupauksia;), ja yksi erittäin hyvä kannustin on juuri saada painoa pois ennen raskautumista - jota toisaalta kyllä maltan odottaa, mutta josta haluan voida olla onnellinen siinä vaiheessa, jos ja kun se toteutuu:) Leikkimielellä ollaan miehen kanssa sovittu, että oikea yrittäminen alkaa siinä vaiheessa, kun puntari näyttää 75 kg - ehkäisyn kanssa vaan on " lipsuiltu" jo jonkin aikaa sen jälkeen, kun syksyllä lopetin pillerit;)

- ap

Vierailija
9/10 |
02.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti tämä vuosi on hyvä vauvahaaveiden kannalta. ;)

t. numero 2

Vierailija
10/10 |
02.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla tuolla tuhisee vajaa 2 kuukautinen vauva... painoa oli raskauden alussa 115 kg :( mutta nytten synnytyksen jälkeen mennään 108 kg:ssa

Neuvolasa suhtauduttu ihanasti, kävin ravitsemusterapeutin juttusilla (oli vapaaehtoinen) ruokavaliossa ei tullut suuria muutoksia, ruokamääriä vaan lisättiin.

Sokerinrasituksesta selvisin raja-arvoilla, vernpaineen kanssa ei ollut ongelmia. Olo oli mitä parhain koko loppuraskauden ajan. Vielä synnyttystä edeltävänä päivänä kävin 6 km lenkillä :)

Että jos pudottelet ennen lapsen hankinta kiloja niin paljon laihtumissäteitä täältä. Ja sitä kautta onnea raskautumiseen

ps. mulle sanottiin, että voisi olla ylikilojen takia vaikea tärpätä, mutta onnistui tokasta kierrosta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi yhdeksän