---REFLEKSITAUTI --vs KOLIKKI? Kellään kokemuksia?????
Itselläni on nyt 2,5 kuinen tyttö, joka on syntymästään asti ollut itkuinen. Kolikkia olen epäillyt, mutta nyt viimeisen kuukauden aikana homma on pahentunut. Tyttö saattaa huutaa 2,5 tuntia putkeen täyttä huutoa, niin että sitten on jo vaikea hengittää. Mikään ei siihen auta, ei maito, ei vaipanvaihto, ei hyssyttely, ei mikään! Olen ihan epätoivon partaalla, sillä tyttö selvästi huutaa kipua. Nyt kuulin refleksitaudista, voisikohan se olla sitä? Onko kellään kokemusta? ja jos on niin olkaa niin kilttejä ja kertokaa minulle siitä pian omakohtaisia kokemuksia!
Olemme kokeilleet kaikkea mahollista: korvikkeita, ruokavalion muutosta minulla (imetän), erilaiset tipat (disflatyl, cuplaton), maitohappobakteereja kolmea erilaista, olemme käyneet jo 7 kertaa vyöhyketerapiassa, ja kerran jo vierailleet sairaalassa jossa ultraäänessä ei löytynyt mitään! Lääkärit syyllistävät meitä huonoiksi vanhemmiksi kun emme kestä itkua... " sillä sellaista se vain on se kolikkilapsen itku" -näin sanovat! Mutta kun tämä itku ei tasan ole normaalia. Mahassa on kyllä ilmaa jatkuvasti ihan älyttömästi, mutta voiko se muka olla vain sitä???? kirjotelkaa ihmeessä kolikkivauvojenkin äidit mietteitänne!!!! Olen ihan lopen uupunut, sillä tyttö ei ole vaaka asennossa ollenkaan (ei viihdy) päivät kantelen tyttöä aamu 8-18.00 sylissä kunnes mies tulee töistä ja saan hieman lepuuttaa käsiä... siten alkaa taas armoton huutosessio ja vaihtelemme sylistä syliin. Yöt tyttö nukkuu suht. hyvin.
Ajattelin kyllä nyt lähteä käymään heti maanantaina tytön kanssa yksityisellä helsingissä , sillä siellä on lastenlääkäri mehiläisessä joka on siihen erikoistunut, mutta tahtoisin silti kuulla mietteitänne ja omia kokemuksianne asiasta!!!
PLEACE... Auttakaa!!!!
Kommentit (4)
En huomannut, että olisit kirjoittanut vauvasi pulauttelusta tai oksentelusta?! Kyllä ger-tautiin kait kuuluvat nekin...
Poikani oli tosi itkuinen ihan syntymästään saakka, valvoi 10-12 tuntia putkeen ihan alusta saakka ja itki, huusi. Ainoa mikä auttoi oli sylissä kantaminen, päivät ja yöt. Vaunuissa ei viihtynyt. Joskus saattoi nukahtaa sitteriin. Unet olivat korkeintaan tunnin pituisia ja tätä jatkui yli 1v asti. Kunnes 1v6kk tajuttiin, että oli vilja-allerginen. Pois kaikki kotimaiset viljat, jotka eivät vieläkään sovi (nyt poika 3v). Toki oli ollut hyvässä hoidossa Tays:iin lähete neuvolalääkäriltä n. 6kk. Sitä ennen oli otettu yksityisellä prick testit. Mutta eivät ne suolisto-oireisella näyttäneet positiivista kuin kananmunassa. Tosiaan ger-diagnoosi oli virheellinen (söi Prepulsid-lääkettä n. viikon verran, kun äitinä en halunnut sitä enää antaa), koska ainakin vilja-allergiat ja maito aiheuttavat yöllä vatsalaukun sisällön nousemista suuhun. Siis jos on allerginen. Allergialääkäri väitti, ettei oksentelu ole oire allergiasta, vaan jostakin muusta. Ja pöh!
Vie ihmeessä vauvasi sitkeesti lääkäriin ja pyydä/vaadi apua vauvallesi. Kokemusta minullakin on siitä, kun lääkärit vähättelevät äidin tietämystä. " Kyllä äiti parhaiten tuntee lapsensa!" Ja jaksamista Sinulle! Itse ajattelin aina aluksi, että kun vauva on 6kk=niin helpottaa ja kun ei helpottanut siirsin tavoitetta taas ½v eteenpäin! Valitettavasti poika alkoi nukkumaan vasta 3v paremmin, joten mielikuva-ajattelua on tarvinut hurjasti tehdä : )
Liittyen edellisiin kertomuksiin ja teidän oireisiin, en voi kuin lähettää täältä voimia teille! Meillä nyt 1v2kk poika, jota hoidettiin refluksilapsena lähes samaan tyyliin kuin " searay" llakin. Meillä homma pääsi menemään sen verran pitkälle, että saatiin korva- ja infektioastmakierre aikaiseksi, ennenkuin tajusin jättää sekä viljat että maidon pois. Nyt meillä ollaan kunnossa.
Hae ihmeessä apua, laita oireita ylös, mieti mitä itse syöt ja pidä pintasi kun menet lääkäriin - itse olen joutunut TAISTELEMAAN, jotta olen lapselleni hoitoa saanut. Niin, ja muista - sinä tunneet lapsesi parhaiten ;)
VASTANNEILLE!!!
Minä tuossa viime viikolla jo tilasinkin ajan sinne mehiläiseen Ruusulaan. Ja juttelin jukka Vakkilan kanssa puhelimessa. aika varattu ensi perjantaille. Ja jos se refluxitauti nyt olis, niin se asiantuntija Visa LautaMatti palaa lomaltaan 16.1 joten mahd. kokeisiin päästään sitten.
ja joo, kyllä aijon pintani pitää!!! Mä oon ihan täynnä tota lääkäreiden syyllistämistä yms. P****n jauhamista tosta " se on vaan kolikkia" . sanoinkin että jos siellä mehiläisessäkin mulle niin sanotaan niin saa mies pitää musta kii, etten hyökkää lääkärin kurkkuun kii. Uskon kyllä et huono vanhempi olen....siis siinä tapauksessa että en vie lastani lääkäriin. Nyt taas viikossa oireet pahentunu...eilen huuti 4 tuntia ja alkanut huutamaan noita pitkiä huutosessioita myös aamuisin.
Itse jo aivan poikki!
Mutta kiitos teille...toiv. löydämme apua!
Mulla on kaksi lasta joilla diagnosina eriasteiset GER, eli refluksitaudit.
Tuo mitä olet kuvannut sopii hyvin refluksitautiin. Aina oire ei ole mahdoton pulauttelu, vaan se voi oirehtia kuten astma tai vaikka koliikki, siksi ehkä herkästi pannaan lapsen itkut koliikin piikkiin.
Tuo pystyasentoon tyytyminen on yksi selkeä osoitus refluksin mahdollisuudesta.
Pääkaupunkiseudulla Ruusulassa on Jukka Vakkila ( toivottavasti meni oikein) jonka vastaanotolla on muutama refluksilapsen vanhempi lastaan käyttänyt ja olleet tyytyväisiä palveluun,ja siihen että vanhempien epäily on otettu vakavasti.
Ensi alkuun voisit ottaa ja laitta vauvan sängyn pää-päädyn korkeammalle, ja kokeilla nukuttamista vasemmalla kyljellä.
Tsemppiä!
Ja jos teille tulee ger-diagnosi, niin sekin on helpotus, joku järkevä syy itkemiseen löytyy. Kun on noin pienestä lapsesta kyse, voi olla että käytetään pois sulkemista diagnosin tekoon, eli tn. saatte koelääkityksen. Itse diagnosin teko ph-mittauksella on helppo, ja kivuton ( äiti kärsii enemmän) .
Muoriska, kahden ger lapsen äiti ja tukilistan mode