Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

vitamiinit ym. muut " aineet... ?!

27.12.2005 |

Punktio edessä viikolla 3 taikka 4.

Olen lukenut, että joistakin vitamiineista, antioksidanteista yms olisi erityistä hyötyä hedelmöittymiseen, raskaaksi tulemiseen liittyen.

Itse olen lukenut ainakin lykopeenilla (tomaatti, parhaiten irtoaa lämmitettynä) olevan vaikutusta siittiöiden määrään / laatuun, joten meillä syödään vuoden vaihteessa paljon ruokia, joihin käytän tomaattia eri muodoissa... kyllästymiseen asti :)

Ajattelin kysellä teiltä, mitä tietoa teillä palstalaisilla on näistä hivenaineiden vaikutuksista?

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
01.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

... mutta se on tietty sitten toinen juttu onko vitamiineilla, " omegoilla" , tms Oikeasti Vaikutusta hedelmällisyyteen. Mutta koska olen saanut vastauksia pyöreän nollan verran, niin taidanpa nyt tämän kerran nostaa viestiäni hieman, jospa viimeksi hautautui ennen aikojaan...

Vierailija
2/6 |
01.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin olen viime aikoina miettinyt näiden vitamiinien ja hivenaineiden vaikutuksia asiaan - en ole kyllä törmännyt mihinkään tutkimustietoon asiasta. Mutta voisihan kai kuvitella, että jos kerran hivenaineet ja vitamiinit auttavat elimistöä toimimaan paremmin monella tapaa (esim. torjumaan sairauksia), niin ne voisivat auttaa myös lapsettomuudessa ainakin, jos ei ole mitään selkeää rakenteellista vikaa, joka lapsettomuutta selittäisi.

Tähän liittyen olen miettinyt myös stressin ja esim. univelan vaikutusta hedelmällisyyteen. Minä olen koko elämäni touhunnut paljon kaikenlaista ja ollut välillä tosi stressaantunutkin kaikkine sitoumuksineni. Nyt elämäni on ollut mielestäni leppoisampaa, kun olen oikein hartiavoimin raivannut enemmän aikaa oleiluun ja hengähtämiseen. (Töissä tosin on usein liian kiire.)

Olen miettinyt, että jospa siltikin touhotan liikaa ja elimistössä jyllää stressihormooneja, joihin olen jotenkin tottunut mutta jotka aiheuttavat ongelmia. Ei kai näin voi olla - kai sitä itse huomaa, jos on liian stressaantunut... Tutkitaanko näitä asioita jossain lapsettomuuden yhteydessä?

Lapsentekoonkin olen yrittänyt välillä suhtautua hyvin huolettomasti ja olen lakannut tarkkailemasta ovulaatioaikoja ym., jotta stressi ei haittaisi asiaa, mutta nyt olen taas palannut kalenterin äärelle (en kyllä mitenkään liian rypyt otsalla mielestäni). Miehen siittiöt olivat tutkimuksissa ilmeisesti hieman lyhytikäisiä, joten ilmeisesti tarkka ajoitus on meidän tapauksessamme olennainen asia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
02.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vinkkinä vaan, että samaa kysytään oikeastaan viikottain, että kannattaa varmasti katsella haulla, näin äkkimiltään muistaisin e-vitamiinin ja kromin...

Just luin jonkun nappaavan tabletin aamuin illoin, ja itse mietin, että puolittaisinko itsekin tuon monivitamiinitabletin, että saisin " tasaisemmin" aineita...

Terkkuja,

Eemeli

(mun yleinen mainospätkä: 4*ICSI takana, otetaan lahjoituksena vastaan ylijäämälääkkeitä ulkomailla helmikuun (?) puolessavälissä alkavaan hoitoon: Menopur tai Menogon ja Orgalutran sekä 2 kuukauden lykkäämisen takia myös Gracial-e-pillereitä yksi kierros... mailaile:

eemelikaksi@hotmail.com)

Vierailija
4/6 |
26.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

hei, foolihappoa suositellaan raskautta suunnitteleville naisille (esim. belgiassa) ja eikä varmaan haitaksi ottaa jotain multivitaa, jossa erilaisia kivennäis- ja hivenaineita.

Vierailija
5/6 |
27.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

enpä ole tutkimuksia aiheesta lukenut, mutta itse otan nykyään aamuisin 1kpl Multivita 2+ tabletin ja 1 kpl E-EPA (omega rasvahappoja).

Tuo Multivita 2+ (muistaakseni se oli nimi) on tarkoitettu raskaana oleville ja raskautta suunnitteleville eli pitäisi olla oikeassa suhteessa. foolihappo (B-vitamiineja) on ymmärtääkseni tärkeä. Toisaalta A-vitamiini älyttöminä annoksina aiheuttaa sikiölle epämuodostumia. Siksi esim. Roaccutan aknelääkettä ei saa missään nimessä käyttää, jos ei ole kunnon ehkäisyä. Siinä on A-vitamiinijohdannaista.

Jossain ohjelmassa taas oli vitamiinien vaaroista muutenkin

eli ei varmaan kannata mitään vitamiineja liikaakaan ottaa. :-) Siinä oli, että monipuolisesta ruoasta saisi parhaiten, mutta kun ei tule niitä salaatteja aina niin kauheasti syötyä..

Vierailija
6/6 |
27.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin eilen ostamassa uuden pullon vehnänalkioöljyä luontaistuotekaupasta. Kysyin voiko sitä käyttää raskauden aikana ja kertoivat, että voi käyttää.

E-vitamiini on tärkeä raskausvitamiini, joten joko vehnänalkioöljyä tai rypsiöljyä olisi hyvä käyttää vitamiinilisänä. Ovat halvempia kuin pillerinä ostetut E-vitamiinit ja kuvittelisin, että imeytyvätkin paremmin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän kuusi