Lue keskustelun säännöt.
Sisäänpäin kääntyneet jalat.
27.12.2005 |
Onko jollain tietoa? Haluaisin tietää miten on hoidettu vai onko ollenkaan. Olen huolissani kummitytöstäni, jolla on reidet " kierossa" ja kävelee jalanterät sisäänpäin. Lääkäri ei ota mitään kantaa, syyttää vain ettei ole annettu D-vitamiinia.
Kommentit (1)
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Eli esikoisella huomattiin sisäänpäin kääntyneet jalat jo laitoksella. Saatiin laitokselta jumppaohjeet ja puolivuotislääkärissä piti sitten tutkia, onko jalat suoristuneet. No, me jumppailtiin vauvan jalkoja ja kyllä ne jonkun verran suoristuivat, mutta eivät kokonaan.
Puolivuotisneuvolassa lääkäri sanoi, että katsotaan kun tyttö lähtee kävelemään. Kun tyttö sitten käveli, niin lääkärit kommentoivat vain, että " onhan nuo vähän kierossa, mutta...."
Moni lääkäri ja terveydenhoitaja niitä jalkoja tutki, mutta selvyyttä en keneltäkään saanut.
Tyttö oli 2,5 vuotias, kun itse huolestuin, kun hän käveli kovasti jalkaterät sisäänpäin edelleen. Soitin fysioterapeutille ja sovin ohjauskäynnistä. Sellaisen ohjauskäynnin saa ilman lähetettä.
Ohjauskäynti oli tosi hyvä, tunnin verran terapeutti tutki jalkoja ja teetetti tytöllä kaikenlaisia liikkeitä. Lopputulos oli se, että tytöllä on yliliikkuvat nivelet; lonkkanivelet, polvinivelet ja nilkkanivelet.
Jalat menivät kummallisiin asentoihin ihan helposti kun terapeutti niitä väänteli. Lasten lonkkanivel muotoutuu kuulemma jopa 9 ikävuoteen asti.
Koska jalat eivät tytärtäni itseään haittaa (tasapaino on hyvä, pystyy juoksemaan ja hyppimään ja kävelemään), niin saimme ohjeeksi " treenata" sellaisia liikkeitä, jotka ohjaavat lapsen jalkoja " toiseen suuntaan" . Eli esim. traktorikävelyä, jossa pidetään kantapäät yhdessä ja jalkaterät ulospäin, kävelyä erilaisissa maastoissa. Sitten kun lapsi istuu lattialla, niin käännetään jalat auki ulospäin (eli jalkapohjat vastakkain) eikä niin että polvet yhdessä.
Kenkiin täytyy kiinniittää huomiota; mahdollisimman tukevat ja kevyet ja muotoillut kengät. Kumisaappailla kävelyä mahdollisimman vähän.
Jos näillä konsteilla jalkojen asento ei muutu tai muuttuu pahemmaksi, niin parin vuoden päästä uudelleen fysioterapeutille. Sitten jos fysioterapiaa tarvitaan enemmän, niin lääkärin lähetteellä.
Mutta nyt tyttö on 3 v 4 kk ja olen hyvin tyytyväinen jalkojen asentoon. On kehittynyt valtavasti, oikeastaan kesän aikana tilanne muuttui. On itsekin alkanut omatoimisesti istumaan lattialla jalat auki-asennossa. Eli meidän tapauksessa ainakin taitaa luonto korjata asian ihan automaattisesti.
Minkä ikäinen on kummilapsesi? Itse kun olin huolissani, että meninkö liian myöhään, kun tyttö oli jo 2,5 vuotias, mutta fysioterapeutti sanoi että asian on vielä monta vuotta aikaa korjaantua.
Suosittelen siispä fysioterapiakäyntiä!
T.Gerbera