eroon yömaidosta - kuinka temppu tehdään?
hei. poika täytti vuoden ja loppiaisen jälkeen nukumme ilman yömaitoherätyksiä. toivottavasti. siis kuinka temppu tehdään? mies ehdotti että lohdutamme poikaa sylissä, tarjoamme vettä ja tuttia, kunnes tipahtaa, laitamme omaan sänkyyn. seuraavana yönä lohdutamme pojan sängyssä tarjoamalla vettä ja tuttia ja kolmantena...kuulostaa niin hienolta suunnitelmalta (ironiaa äänessä) ! mutta onko muuta lempeätä keinoa auttaa tavasta (yömaidosta) eroon ?
Kommentit (11)
ja yöimetyksissä on päästy yhteen kertaan. Olen pitänyt sylissä sängyssä, nousematta kuitenkaan sängystä ylös. Nukumme perhepedissä ja poika onkin rauhoittunut lopulta viereeni. Yösyöntien lopetuksen helppous riippuu paljon lapsesta, esikoiselle tarjosin yhtenä yönä vettä ja se oli siinä! tälle kaverille kun tarjosin vettä, lensi vesipullo kaaressa lattialle.... ja tätä sylissä pitoa ja rauhoittelua (tuttia ei ole koskaan huolinut) on nyt kestänyt kaksi viikkoa. Nyt ollaan siis siinä pisteessä ettei enää tarvitse ottaa syliin ja poika on nyt " alistunut" siihen että maitoa tulee aikaisintaan kolmelta :-) Olemme lähdössä ensi viikolla ulkomaanmatkalle ja ajattelin sieltä tultua jatkaa vieroitusta niin että jäisi tuo yksikin yösyönti pois.
Tuo teidän (miehesi :-)) suunnitelma on ihan hyvä, mutta minusta olisi parempi tehdä niin että sylittelyä jatkaa esim. 3 yötä ja sitten vasta kokeilla sitä omaan sänkyyn rauhoittelua. Muutos on lapselle kuitenkin suuri ja sitä syliä voi tarvita enemmänkin kuin 3 yötä, riippuu tosiaankin niin lapsesta.
Mutta tsemppiä teille :-)
Eli nämä olen itseäni kokeneemmalta oppinut ja toimii.
Ensiksikin, yksivuotias ei tarvi yömaitoa, joten älä ota sellaista " vauva-raukka" asennetta (joka vähän kuultaa viestistä läpi), koska silloin annat nopeasti periksi kun lapsi itkee yöllä. Onko kyseessä pullo vai rintamaito? 1 v. lapsi syö päivän aikana ihan tarpeeksi, joten tuo yömaito ei ole ravinnosta pois.
Suosittelen maidon antamisen lopettamista silloin kun teillä on molemmilla loma, tai ainakin toisella, jos tulee niitä yövalvomisia. Lapsennehan on tähän asti tottunut saamaan maitoa, ja voi, luonteesta rippuen, protestoida kovasti kun se nyt yhtäkkiä loppuu.
No, nyt siihen käytännön vinkkiin. Kun lapsi herää maidolleen, menet vuoteen luo ja rauhoitat hänet nukkumaan ilman maitoa. Voit laittaa nokkamukiin vettä ja antaa siitä, ja jättää sen myös sänkyyn jos herää janoisena. ÄLÄ ota syliin, koska silloin saat ottaa syliin joka kerta kun yöllä itkee (lapset oppii TOSI nopeasti nämä tavat). Jos nousee pystyyn sängyssä huutamaan (toivottavasti siis nukkuu omassa sängyssä, jos on teidän välissä niin suosittelen välittömästi omaan sänkyyn siirtämistä), niin laitat makuulle, ja koko ajan rauhoittelet äänelläsi lasta nukkumaan. Älä jätä lasta yksin huutamaan missään tapauksessa. Laitat vaan aina makuulle jos nousee pystyyn ja rauhoitat äänelläsi. Vältä vauva-raukka-äänensävyä, kuulosta siltä, että tiedät mitä olet tekemässä. Olet opettamassa lasta nukkumaan yön yli ilman maitoa. Tuon ikäiselle on rankkaa oppia uusi taito, kun muistaa hyvin miten ennen tehtiin, mutta jos olet päättänyt yömaidon lopettaa, niin pysy päätöksessä. Joillain lapsilla tämä menetelmä voi yöllä kestää jopa tunnin, mutta se toimii. Ja tietenkin seuraavana yönä olet taas valmis rauhoittamaan lasta sänkyynsä ilman maitoa, syliä, keikuttamisia, laulamisia jne. Tässä voi mennä aikaa, sen takia loma-aika on hyvä kun voit päivällä levätä.
Tärkeintä on, että todella päätät lopettaa yömaidon. Jos ensin et anna ja sitten annat, niin mitä se lapsi siitä oppii: äiti ensin huudattaa, mutta jos oikein kovaa huudan niin maitoa tulee. Eli lopetat vaan maidon, ja rauhoitat lasta nukahtamaan omaan sänkyyn. Toistan siis vielä, että ravinnoksi 1 v. lapsi ei tätä yömaitoa tarvi, se on vain tapa, jonka olet hänelle opettanut. Nyt siis sinä opetat tavasta eroon. Ja tosi hyvä kun miehesikin on valmis nousemaan yöllä rauhoittamaan lasta!
Tsemppiä, kyllä te selviätte!
Meillä vieroitettiin ensin tyty rinnasta, eli yöimetykset lopetin tytyn ollessa vuoden, ja kokonaan luovuin imettämisestä tytyn olessa 1v2kk. Rinnan tilalle annettiin vesipullo, joka helpotti imettämisen lopettamista, mutta yöheräilyt jatkuivat edelleen. Eli kannattaa miettiä, antaako edes vettä yöllä, koska siihenkin lapsi tottuu. Kokonaisia öitä tyty alkoi nukkua, kun luovuttiin siitä vesipullosta tytyn ollessa muistaakseni 1v6kk. Toisaalta vieroitus kaikessa suhteesssa meni helpon oloisesti, kun aika tuntui olevan kypsä sekä meidän vanhempien puolesta että tytyn osalta. Eli rintaa/pulloa ei tarvinnut riistää silloin, kun ne tuntuivat olevan erittäin tärkeitä, ja toisaalta oltiin itse niin kypsiä yöheräilyihin, että jämäkkyys riitti itkun ja kitinän kuuntelemiseen ja tytön lohduttamiseen yön tunteina.
Meillä yövieroittamista helpotti se, että hilasin tytyn sängyn oman sängyn viereen ja jos tyty heräsi kunnolla (ei pientä ääntelyä) niin nostin hänet viereeni. Siinä voi antaa läheisyyttä, mutta saa kuitenkin itse olla vaakatasossa, eli en lähtisi myöskään tolle sylittely-linjalle. Mä ja mieheni ei koettu pahana sitä, että tyty tulee osaksi yötä viereen, koska siten tyty nukahti nopeasti herättyään.
Minä haluaisin tietää, miten vierotetaan yötissistä yksivuotiaat kaksoset! Ellen saa huutavaa vauvaa heti hiljaiseksi, toinenkin herää ja kahden kakaran rauhoittaminen ilman tissiä vasta temppu onkin. Niinpä minä yöstä toiseen imetän, imetän, imetän...
Meillä poika joi maitoa pullosta 1v3kk asti. Siirryimme lempeästi pois maidosta, käyttäen ensin vesipulloa ja sitten nokkamukia. Jos itki yöllä pyytäen maitoa, kysyin haluaako vettä. Jos vastasi ei, sanoin että sitten nukutaan, ja aamulla vasta saa maitoa. Meillä syliinotto ei aiheuttanut ongelmia jälkikäteen, ja yhtenä yönä itki minuutin verran =)
Jokainen lapsi on niin erilainen, ettei täsmällisiä neuvoja voi oikein antaa. Mutta tärkeintä on tosiaan se päätös. Älä luovuta ensimmäisenä yönä, äläkä veilä viidentenäkään. Mutta jos sinusta tuntuu, ettei vieroitus onnistu, niin anna vauvan syödä. Yritä vaikkaparin viikon päästä uudestaan..! Äläkä tunne huonoa omaatuntoa mistään, tee omat päätöksesi. Voimia!
Leijona76:
Jokainen lapsi on niin erilainen, ettei täsmällisiä neuvoja voi oikein antaa. Mutta tärkeintä on tosiaan se päätös. Älä luovuta ensimmäisenä yönä, äläkä veilä viidentenäkään. Mutta jos sinusta tuntuu, ettei vieroitus onnistu, niin anna vauvan syödä. Yritä vaikkaparin viikon päästä uudestaan..! Äläkä tunne huonoa omaatuntoa mistään, tee omat päätöksesi. Voimia!
Juuri näin! Yhdelle lapselle sopii syliin ottaminen, toinen rauhoittuu sinne omaan sänkyyn vaikkei syliin pääsekään. Yksi taas pitää ottaa viereen. On vaikea sanoa mikä juuri teidän vauvalle sopii, mutta sen tiedät parhaiten varmaankin sinä itse :-) Ja toisinaan aika ei yksinkertaisesti ole kypsä vieroitukselle ja silloin on parempi ottaa aika lisä kuin menettää yöunet ja hermot....
Muistan että esikoiseni kanssa sain ohjeita " älä ota pois sängystä, anna sen huutaa niin kyllä se nukahtaa" . No minusta ei ole huudattamaan lasta, äänestä kyllä kuulee koska se on otettava syliin. Ok, saadaanhan se lapsi oppimaan huudattamallakin, mutta mitä se oikeasti oppii? " ei kannata huutaa kun ei kukaan kuitenkaan tule ja ota syliin?" Ja tästä ei kannata kenenkään suuttua, lapset ovat erilaisia kuten myös me vanhemmat. Toinen käyttää menestyksellisesti yhtä keinoa ja toinen toista :-)
Tärkeintä näyttää siis olevan, että vanhemmat ovat päättäneet, että nyt loppu yömaito, ja siinä pysytään. Itse uskallan antaa täsmällisiä neuvoja, jotka ovat kokeneelta " vauva-konsultilta" , koska ne toimivat. Hän sanoo, että on itse konsultoinut tuhansien vauvojen vanhempia, eikä ole yhtäkään nähnyt, jolla tämä metodi ei toimi. MUTTA se toimii vain jos vanhemmat päättävät pitäytyä siihen.
Eli en edelleenkään kehoita jättämään lasta yksin huutamaan: kun hän herää, sinä tai miehesi menette sängyn vierelle. Syy miksi ette ota syliin, on, että tarkoituksena on opettaa lapsi nukkumaan yön yli ilman maitoa. Nyt jos maidon sijasta annat syliä (tai laulua, keikutusta jne.) niin olet vain siirtynyt yömaidosta yösyliin. Ymmärsitkö ajatuksen? Lasta siis rauhoitellaan äänellä, kosketuksella, laittamalla makuulle aina kun nousee ylös jne. JOtkut lapset ovat todella helppoja, ja nukahtavat pian ilman maitoa, jotkut huutavat tunnin ajan syliä ja maitoa....Silloin ainut keino on vain ajatella, että en kiduta lasta, en jätä häntä yksin, opetan vain yksinkertaisesti häntä nukkumaan yön yli ilman maitoa. Se EI tarkoita, että tämä keino ei toimisi " minun lapseni kohdalla" . (huom. nuoremmat vauvat otetaan syliin, mutta tässä n eri juttu kun lapsi on jo 1v. siis sänkyyn makuulle laitto ja rauhoittelu riittää).
Ja vielä yksi ajatus: jos tuntuu, että et voi tuota sänkyyn rauhoittelua tehdä, anna miehesi hoitaa se. Itse voit myös mennä yöksi kaverille tai vanhemmille, jos et kestä ajatusta itkemisestä, tai jos pelkäät, että annat sittenkin rintaa. Lapsi ei koe sitä rakkaudettomuutena tai hylkäämisenä, hän on yksinkertaisesti oppimassa nukkumaan yön yli.
Itse opetin tyttömme nukkumaan tuolla metodilla ilman yösyöntejä 8 kk iässä ja olipa kova työ, mutta en kadu yhtään, että näin lempeästi opetimme hänet nukkumaan omassa sängyssä. Siihen asti oli ollut äitin vieressä ja rintaa piti saada jos yöllä heräsi, se oli vain tapa, ei todellinen nälkä. Kaikki nukuimme sen jälkeen paremmin, samassa huoneessa, mutta tyttö pinnasängyssä. Koskaan ei siis yksin huudatettu eikä " kidutettu" :) Lopullisesti jätin imetyksen 1v 5 kk iässä, ja sekin oli yllättävän kivutonta molemmille. Ja nyt 1,5 vuotias nukkuu yöt putkeen ja päivällä 2 h päiväunet, jotka nekin pitenivät 45 min. opettamalla hänet nukahtamaan itsekseen.
Kerrohan sitten miten menee, ap!
Mulla on nimittäin kotona 1v. 9kk poika, joka edelleen heräilee 3 tai jopa 5 kertaa yössä ja herättyään huutaa kovaan ääneen tissiä. Olen päättänyt tässä vuodenvaihteessa lopettaa imettämisen mutta tuo ajatus yövalvomisista ja -huutamisista on kauhistuttanut. Päätös yöimettämisen lopettamisesta lienee se tärkein teko, sitten tarvitaan kärsivällisyyttä ja tahtoa pysyä tuossa päätöksessä. Meillä poika on tosiaankin sen verran iso jo, että mitään " estettä" lopettamiselle ei ole.
Noin kahteen vuoteen en ole kertaakaan nukkunut 4 tuntia pitempää yhtäjaksoista yöunta, joten ajatus siitäkin motivoi päätöstä ;) Vielä kun saatais poika nukkumaan omaan sänkyynsä...
Että miten sitten sama kaksosten kanssa? No, vastausta en osaa antaa, kun omat veijarit eivät herää toistensa huutoihin. Eli toinen saa kirkua kurkku suorana ja toinen vetelee hirsiä vajaan kahden metrin päässä. No, osaavat ainakin isompanakin nukkua vaikka olisikin häiriöitä lähistöllä...
Niin ja toinen ymmärsi itse lopettaa yösyömisen ja ainoastaan toiselle tarvitsi vääntää rautalankasta asiaa. Ja siihen ei riittänyt mikään tunnin hyssytely sänkyyn. Neiti huusi ensimmäisenä yönä varmaan kolme tuntia, joten siinä sitten sylikkäin hissuteltiin ympäri kämppää. Eikä neiti siitä syliä oppinut vaatimaan. Muutaman yön hihkui ja kirkui ja sen jälkeen nukkui yönsä.
Käytännössä homma varmaan toimii kaksosten kanssa samalla periaatteella kuin yhdellä, mutta vaatii vähintään kaksi aikuista ja nelin kertaisen määrän kärsivällisyyttä. Kun se rauhoittuminen täytyisi saada aikaan molemmille ja he sitten toinen toistaan kiihdyttävät raivoon. Mutta ei niitä yösyöttöjä jaksa kaksostenkaan kanssa, joten pakko siihen on jotain keksiä. Oisko apua jos toinen vanhemmista menisi yökylään jonnekkin eli eri paikoissa koettaisi sitä vieroittamista? Neuvoja en oikein keksi, mutta ymmärrän täysin tilanteen.
Kaksosten äiti
Minä lopetin yömaidon antamisen nyt syksyllä pojan ollessa 1v 7kk. Olin yksin pojan kanssa toisella paikkakunnalla töissä, ja oman jaksamisen takia päätin, että nyt loppuu. varoitin kämppistäni unettomista öistä, ja häntä ei haitannut.
Loppujen lopuksi unettomia öitä oli minulla ja pojalla 1 ja kämppis ei ollut kuullut mitään.
Ja näin se suurinpiirtein kävi:
annoin yöPULLON lopettamispäätöstä seuraavana iltana tavallista tuhdimman iltapalan ja yöllä oli sängyn vieressä maitopullo, jossa oli puolet vettä. poika maistoi, kitisi, tuli viereen ja nukkui siinä aamuun asti.
Seuraavana yönä laitoin yöpulloon pelkkää vettä, ja taas poika maistoi, kitisi, tuli viereen ja nukahti, jonka jälkeen nostin omaan sänkyyn.
Sitten meni vähän aikaa, että aina yöllä tuli viereen, mutta ei enää kitissyt, ja koska nukuin parisängyssä yksin, siinä oli tilaa molemmille =)
Kaikkinensa meni siis ehkä se kolme yötä koko hommaan. Ja toisaalta oli aika helppoa, kun ei ollut mies siinä sähläämässä, vaan sain tehdä kaikki omaan tahtiin. Nyt poika kyllä heräilee yöllä, mutta ei noteerata heräämistä mitenkään, ellei ole oikeasti hätä. Rauhoittuu parissa minuutissa, kun huomaa, että ei saa juttuseuraa.
Kun multa loppui työt ja palattiin pojan kanssa kotiin, niin nyt ei enää edes nukuteta viereen, vaan viedään sänkyyn ja sanotaan hyvää yötä. Mutta se on toinen juttu. Seuraavana pitäs vierottaa tuosta unimaitopullosta, jonka illalla viimeisenä sängyssään juo....
E.
viestisi ei kerro, onko kyseessä rintamaito vai pullomaito? minulla omat kokemukset pullovieroituksesta. kaksi lasta vieroitettu samoilla keinoin, toisella tahosi aiemmin. elikkä aloitin vähentämällä maidon määrää ensin, sitten sekoitin pikkuhiljaa vettä joukkoon ja aina suhteessa sit enemmän vettä ja sit poika vaan ei enää halunnut sitä yöllä juoda. aikaa tähän pojalla meni parisen kuukautta. oli jo 1v5kk, kun se loppui. en ottanut mitään paineita yömaidon antamisesta. illalla laitoin sängyn viereen pullon, josta yöllä annoin sen pojalle ja jatkoin itse unia. meillä oli siihen asti hyvin risaiset yöt, joten en jaksanut poikaa alkaa huudattamaan, koska töissäkin piti jaksaa käydä.
kyllä ne lopettaa jossain vaiheessa sen itsestään.
yöimetyksisitä en osaa sanoa kokemuksia, kun molemmat lopetti tissitelyn jo aikaisin.