Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten teillä hoidetaan PCO:ta?

16.06.2008 |

Minulla on 1,5v tyttö ja kärsin PCO:sta.

Kakkonen on ollut yrityksessä jo hetken aikaa ja yksi km takana jo tänä keväänä.

Heräsi kysymys tästä PCO:sta kun googletin siitä uutta tietoa, että mm. metforminilla sitä lääkittäisiin?? Ei siis paranna mutta auttaa hormonitoiminnan normalisointiin. Onko teillä kenelläkään kokemuksia??

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
23.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika monella hoidetaan PCO:ta Metforminilla.

Itse olen syönyt yhden tabletin päivässä Diformini nimistä metua vuoden. Kaksi oli lääkärin ensin antama määrä mutta sovittiin että syön vain yhden päivässä koska en kestänyt kahdesta tabletista tulevaa pahaaoloa. Joillakin annostus on jopa 3 tablettia.

Metformiini todellakin auttaa hormonitasapainoon ja minulla kuukautiset tasoittuivat heti 28 päivään. Alkutalvesta sain lisäksi myös Clomifemit ja pääsiäisenä oli kohdunulkoinen raskaus. Syksyllä tulossa uudet tutkimukset. Itselläni 3 vuotias tyttönen ja PCO todettiin vasta toista lasta haveillessa.

Kysy rohkeasti lääkäriltäsi Metforminista. Oma lääkärini neuvotteli ensin Lapsettomuusklinikan kanssa, jonka jälkeen lääkkeet sain.

Hyvää kesää ja voimia:)

Vierailija
2/6 |
24.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kaksi lasta saatu aikaan metformin-lääkkeillä. Ensimmäisen kohdalla söin n.5kk ensin 1tbl. päivässä viikon ajan ja seuraavalla viikolla 2tbl. ja sitten olikin jo 3tbl. ja niin vain raskaaksi tulin. Toisen kohdalla kerkesin syömään vain muutaman kuukauden kun jo tärppäsi. Eli ei muuta kun suosittelen!=) Kannattaa lääkärin kanssa keskustella asiasta. Ensimmäisen kohdalla olimme väestöliitossa tutkimuksissa ja toisen kohdalla pyysin gyneltä vain reseptin, että haluaisimme toisenkin, joten voinko alkaa syömään jälleen niitä.

Toivottavasti olet pian taas raskaana=)

ps. Mies käski sanoa, että ihan kahjoja lapsia tullut ;) :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
05.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

tiiukalle, että oletko varma, että kahjous johtuu metukoista?? he hee =) :D

Vielä sitten kiinnostaisi sekin tietää, että voiko näitä metukoita syödä vielä raskausaikanakin?

Mä nimittäin sain Metformin-reseptin ja olen niitä nyt syönyt. Täytyy sanoa, että makeanhimo lähti sen sielän tien! Onko muilla niin käynyt vai kuvittelenko vain?!? Se oli nimittäin ihan kauheaa, se makeanhimo nimittäin. Iho on alkanut paraneen, tosin hain apteekista akneiholle sopivia tuotteita..

Niin mutta asiaan: lääkäri sanoi, että lopeta heti näiden syöminen, kun/jos tulet raskaaksi. Annostus mulla on 1*500mg iltaisin. Silti näissä keskusteluissa ja diabetesliitinkin sivuilla, monet lääkärit kehottavat syömään ainakin alkuraskauden ajan tai jopa koko raskauden ajan. Miten teillä ?

Vierailija
4/6 |
05.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

menossa mukana metformin (glucophage 1000mg) lisänä vielä terolut kun ei noi menkat muuten pyöri mitenkää. Vaikutuksesta en kyllä osaa sanoo mitää kun niin alkutaivalta näiden kanssa menen. Nyt vasta tämän viikon oon menny normaali annoksella kun tämä alotettiin niin varovasti, että ensin oli ½ tabl. iltaisin, sit ½ aamuin illoin, sit ½ kolmesti päivässä ja nyt mennään 1 tabl. aamuin illoin seuraavaan polikäyntiin asti eli tuonne lokakuuhun.

Tuota minäkään en hoksannu kysyä jatkanko näitä jos tärppää, mut täytyy sit soitella ja kysellä jos niin onnellisesti käy :)

Vierailija
5/6 |
05.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

makean himoon ei kyllä pahemmin mulla oo vaikuttanu. Mutta voi johtua siitäkin, että koitan tässä samalla jättää tuon savuavan paheen pois(sunnuntaina kolme viikkoo täynnä). Välillä tulee melkeenpä pahempia makeanhimo kohtauksia kun ennen :)) Mutta ilmeisesti sillon ku on nameja mussuttanu "liikaa" tulee illalla lääkkeen oton jälkeen ain pahaolo. Ilmeisesti nämä ja karkit ei sovi samaan kroppaan ainaka mulla :))

Vierailija
6/6 |
07.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heissan,

Söin metuja clomien tukena muutaman kuukauden.

Mullakin katosi makeanhimo ja se oli mahtavaa se! Ajatus lämmittää vieläkin.

Mutta siis metujen syönnistä raskauden aikana: Mulle lääkäri ohjeisti niin, että voisi lopettaa, kun raskaustesti näyttää plussaa.

Tämä asia tuntuu olevan varsin yksilöllinen ja lääkärikohtainenkin juttu. Aika ristiriitaista tietoa on saatavana. Toisaalta pitäisi lopettaa aika alkuvaiheessa, toisaalta joissakin tapauksissa niitä syödään viikolle 12 asti. Lääkärini mukaan ameriikassa syödään koko raskauden ajan....että tiedä sitten mikä on oikein....