---AATONAATTOA SYYSVÄKI-04---
Kommentit (23)
Oikein hyvää joulua ja hyvää uutta vuotta teille kaikille, toivottelee syysmami-04 (Porche ... tää on aina pakko mainita)
Ihanaa päivää kaikille. HUOMENNA ON JOULU! Saa väittää vastaan, mutta meilläkin sitä vietetään jo aattona. Ihan sama mistä se tapa on tullut:) Silti synttärit yms. vietetään " oikeana" päivänä.
Meilläkin kinkun paistoliemestä kastike. Ei välttämättä kaipaa mitään seuraksi, senkun lämmittää vaan. Voi lisätä punaviiniä, konjakkia, mausteita, kermaa, mistä ikinä kukin tykkää. Minä en ole koskaan tehnyt liemelle mitään, kun en osaa:) Mutta vaikka liemi jäätyessään hyytyy, niin voi lämmittää uudelleen. Muistattehan muuten, ettei lientä saa kaataa viemäriin, kun se siellä hyytyy ja tukkii putket! :)
IHANATA JOULUA KAIKILLE!
Nyt siiv, siiv...
T: Ynis
Meilläkin. HUOMENNA ON JOULU! Minä olen kuin lapsi, odotan hirmuisesti...
Hyvää, lämmintä ja lokoisaa joulua niille rakkaille syysmammoille, jotka jo lähtevät pois koneen äärestä.
Kukkukukkuu sekä Kukkanen ja Poikanen
kamuttajat täältä siis:) Minä käytin petivaatteita ja mattoja ulkona ja imuroin kämpän. Anoppi vei esikoisen kylään ja pikkurinsessa meni nukkumaan. Tää lähtee pesemään lattioita...
T: Ynis
Heti tulee jouluisempi olo, kun sataa lunta.
Heti ekaksi ruokaan. Joulupöydässä mun herkkua on kalat: graavi- ja kylmäsavulohi, lämminsavu siika, joskus graavisiika, kylmäsavulohirulla, jossa sisällä tuorejuustoa (aivan ihanaa, suosittelen). Söisin myös mätiä ja tilpehöörejä, mutta koska olisin ainoa, en viitsi ostaa kun menee niin paljon hukkaan. Joskus jaksoin tehdä ite valkosipuli- ja chilisilakoita, mutta nyt sekin on jäänyt, kun kukaan muu ei nitä syö. Silli ja lipeäkala ei ole mun juttu.
Lapsuuteni joulut vietettin usein iloisessa Itä-Suomessa ja joulupöytään kuului ehdottomasti karjalanpaisti ja -piirakat, irtomyynnistä maksapasteija. Näitä ei anoppilan hämäläisessä joulussa ole. Mä en juurikaan laatikoista piittaa, anoppi tekee tosin hyvää perunalaatikkoa, lanttulaatikko on kanssa hyvää, mutta porkkanalaatikko jää syömättä. Kinkusta en välitä, kalkkuna nyt menee. Huomennahan sitä sitten taas saa.
Meillä on perineenä ollut jo monta vuotta, että pidetään kavereiden (tai siis yhden kaveripariskunnan) kanssa Tapanina rääppiäiset. Äidit kun laittavat aina lapsille mukaan kotiin vietäväksi aivan liikaa jouluruokaa, joten kokoonnutaan saman pöydän ääreen. Tämä on kiva tapa ja näin myös pääsee maistamaan uusia makuja.
Lempi: toivotaan, että nyt helpottaa.
Kukkuu: ihania sydänääniä.
T@hti: kivaa, että mahassa kaikki on hyvin. Nuoren poismeno on aina surullista.
Mimmuli: lepäättehän nyt kunnolle :)?
Ayap: voimia ja haleja.
Matkalaisille hyvää ja turvallista matkaa. Ajakaa rauhallisesti.
Mun joulumieli kasvaa joulu joululta. Huomaan lasten myötä, että joulu onkin oikeen kiva juhla. Kun tekee kaiken tavallaan, ei murehdi liikoja ja unohtaa sen, että miten asiat " kuuluu" tehdä. Haudalla käyminen on vaan asia joka ei ole niikuin pitää. Olen kerran erehtynyt menemään Malmin hautausmaalle aattona ja voi että mikä ryysis. Siinä on tunnelma kaukana :(. Ennen lapsia käytiin aatonaaton iltana ja joskus olen käynyt ihan myöhään aattoiltana. Lasten (varsinkaan autossa oksentavien) kanssa tämä ei onnistu ja yksinkään en halua mennä. Mutta tärkeintä on kai, että muistan minulle tärkeitä ihmisiä, vaikka en haudalle menkkään. Ja todellakin heitä muistetaan, erityisesti näin jouluna.
Hyvää ja rauhaisaa joulunaikaa.
Pilette
PS.Tiedättekö, miksi jouluna pitää siivota? Koska Joulupukki suuttuu, jos on sotkusta. Näin poika siis kertoi eilen isälleen :)
Viimeiset jouluruoat on tehty, pitäisi vielä ottaa laatikot jääkaappiin sulamaan, mitenkähän niille saisi raivattua tilaa. Saunan siivousta en saa aikaiseksi aloittaa, roikun täällä koneella vaan... Pojat meni just ulos, Lilli pitäisi laittaa päiväunille, josko sitten saisin aikaiseksi.
Eipä minulla oikein mitään asiaa ollut, kunhan piipahdin. Hyvää Joulua!
T. Ankkis ja [color=red]♥Lilli♥
Heippa
Muut ne vaan tekee joulua, meillä on ihan tavallinen päivä:) Oikeasti en keksi mitään, mitä pitäisi tehdä, joten haahuilen vaan. Mutta on päätetty ottaa rennosti, niin sitten otetaan. Jumppaan meinaan lähteä parin tunnin päästä. Mutta samoin kuin Kukkuu, odotan innolla joulun rauhaa ja iloitsen siitä, että lapsemme on jo niin iso että nauttii kanssamme.
Eilen meillä nähtiin kova taistelu, nimittäin minun ja suuren suuren suklaalevyn välillä. Taivas että ollaan taas saatu suklaata. Perinteisesti olen laittanut suuren osan kiertoon, mutta tuo suklaalevy iski yllättäin. Sanoin miehelle ettei anna mun syödä sitä ja vaikka loppuillasta anelin, pysyi tiukkana ja tänä aamuna ei levyä näkynyt:) Mutta hyvä niin, oikeasti yritän painonhallintaa harrastaa näin pyhinäkin!
Toisen kerran tällä viikolla yritin polttaa tämän torpan. Ensi olin maanantaina laittanut vessassa kynttikän niin, että siellä kärysi peilikaappi jo hyvää vauhtia. Olin alkamassa vaihtamaan lamppua kun puhelin juuri soi.....Motti taasen oli tänään napsauttanut levyn päälle ja kun tulin Mottia nukuttamasta, oli yksi kattilan kannen nuppi jo sulanut kokonaan. Ja toissa yönä navetassa oli ollut oikkari, onneksi sulakkeen suoja toimi, muuten olisi palanut koko hela hoito.
Lila: Valmista taloa ollaan ajateltu, mutta katsotaanhan nyt kun saadaan tarjouksia pyydettyä jne. Ja tosiaan ei olla vielä pankissakaan käyty. Mutta ollaan ainakin päätetty, että mieluummin uusi kuin vanhan loputon remontoiminen, joten on kiva fiilis siitä, että nyt on edes joku suunnitelma, aikataulusta en sit tiedä. Ollaan miehen kanssa ajateltu, että taidetaan olla aika vaatimattomia asujia, kun jos tässä torpassa olisi enemmän tilaa, viihdyttäisiin kyllä, mitä nyt sitten aina jotain remppaa tehtäisiin. Kavereilta ollaan vaan viime aikoina kuultu kummallisia kommentteja tyyliin putoaakohan nuo teidän keittiönkaapit seinältä tänä vai ensi vuonna. Minusta ne ei kyllä siltä näytä, vanhat ne toki ja mielelläni niihin uudet ovet vaihtaisin jos tähän jäätäisiin, mutta joo....Me taas emme puolstamme ymmärrä sellaisten ihan järjettöminen lukaalien rakenrtamista, joita maksetaan loppuelämä.
Oho, tulipas taas:) Mutta kun on tätä aikaa. Meillä on ollut kylässä känkkis, nyt pikku Motti nukkuu pyllypystyssä kipulääkkeen voimin, Korvasta vuotaa vertaa edelleen, eikä siihen saa koskea ollenkaan, vähän on vaikea tipat saada laitettua.
Pile:Itäisestä suomesta on meikäläisen jouluruokakulttuuri saanut vaikutteita ja eniten kaipaan itse tehtyjä karjalanpiirakoita, kaupasta ostetut on kerta kaikkiaan pahoja!
LÄmmintä tunnelmaa, rakkautta ja romantiikka, iloa ja valoa Jouluunne rakkaat syysmammat ja pienet taaperoiset!
Ajakaa varovasti!
Minä tosin saatan viellä hyvinkin palailla;)
Aavis ja MOtti
Hihii, yleensä en käy koskaa av:llä, mutta nyt jäin kahvikupin kanssa notkumaan. Joko minulla on outo huumorintaju tai sitten tämä on jotenkin niin todellista, mutta hihitellyt olen tämän ketjut parissa oikein antoisasti.
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=5931734&p=2&tmode=1&smode…
Oma anoppilassa viettämäni eka joulu on kyllä jäänyt myös muistiin. Kun mentiin sinne lahjojen jakoa varten(oltiin itse jo syöty), syöksyi anoppi ympäriinsä puolialastomana karjuen kaikille ja ruoat oli vielä puolivalmiita. Kun pukki jo kolkutteli ovesta, huomasi anoppi että keittiön lampun sisällä on kärpäsiä ja siitäkös niitä alkoi kauhealla tohinalla putsaamaan. Minusta se oli, hmm, kummallista. Itse olen tottunut siihen, että kaikki on valmista jo aatonaattona.
Aavis-roikkuu
Sormet punajuuren väriset, tosi kauniit :) rosollia tehty ja sienisalaattia.
Kinkku odottelee keittiössä uuniin pääsyä ja kuusi sulaa selän takana...ihana tuoksu.
Kalat: Meillä on sinappisilakkaa, kylmäsavulohta ja sitten sellanen tartar-tyyppinen lohijuttu, venäläistä silliä (miehen herkku) minä en silliä suuhun pistä, enkä myöskään lipeäkalaa.
Kinkun kastike, tykkään siitä liemestä, ihanan suolanen. Jäähtyneestä liemestä kuorin rasvan päältä ja sitten vaan lämmitän.
Voisin kanssa aatella että kermaa voisi lorauttaa ja keitellä kokoon ja mausteeksi ripaus konjakkia.
Hyvää Joulua rakkaat äipät ja paaperot :)
Hilu
Eiliset;
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=5943220&p=2&mpage=3&tmode…
Ruokakaupassa käyty, viimeinen paketti toimitettu perille ja pölyt täytyisi
vielä pyyhkiä. Kuusi haetaan ja koristellaan ammulla kun tänään ei ehditty. Rento fiilis ollut koko päivän. Joulu saa tulla. :-)
Aavis, joillekin ei käy kuin upouusi (puhe siis kaapeista). Itse olen nyt tyytyväinen 3 vuotta sitten maalaamaani kirjoituspöytään, josta on nyt pöydänkannen reunoista maali kulunut sopivasti pois. Nyt näyttää siltä että siinä on jotain historiaa ja sielua. :-) Olisiko sen teidän talon laajentaminen mahdotonta/ikuisuusprojekti jne.. Varmaan olette miettineet sitäkin vaihtoehtoa, mutta tuli vain mieleen, kun se teidän talo on minusta niin kivalla paikalla.
Nyt pölyjä pyhkimään ja jäälyhtyjä viemään.
Lila75
Pikainen moi täältä siivouspäivän keskeltä. Kinkku on uunissa, siivous puolivälissä, kohta vielä kauppaan pikaisesti hakemaan puuttuvia tarvikksieta ja sitten kuusi sisälle..... Touhua riittää, siispä päätän raporttini tänään lyhyeen. Halusin kuitenkin tulla toivottamaan
HYVÄÄ JOULUA kaikille ihanille syysäideille ja heidän perheilleen!
Tavataan taas joulun jälkeen!
äitikuu ja poju
Tahdon vain toivottaa syysäipille ja heidän perheilleen rauhallista ja mukavaa joulunaikaa :) !!
Kerppu ja ipanat
Rauhaisaa ja levollista, riemuisaa ja hauskaa joulunodotusta ja juhlanviettoa itse kullekin äipälle perheineen!
Me alamme olla valmiita rauhoittumaan, kunhan vielä mies tulisi töistä kotiin.
Joulufisut ovat tänä vuonna lohta kylmäsavuna ja graavina, sinappisilliä, siianmätiä. Omatekemän lanttulaatikon rinnalle pääsevät saarioisten porkkana ja jonkun pienen valmistajan peruna... Sienisalaatti on tällä kertaa ostotuote.
Nälkäisenäkö...
Keilin & Typy
Täältä Iloisesta Itä-Suomesta mummilan lämmöstä teille syysäideille tasapuolisesti toivottaa
syysäiti-04 Maisa, Eppu 1v3kk, isot veikat 7- ja 4v sekä masuasukki rv 26+6 (4-d ultran mukaan poikatrion jatkeeksi on tulossa tällä kertaa tytöntyllerö:)
Oikein rentouttavaa ja leppoista ja iloista ja suloista joulunaikaa kaikille!
Meidän pöytämme mukavin anti huomenna on tattikeitto ja savusiika, muut syövät vähän kinkkuakin ja jotain soossia.
Pieni mies on kipeä:(( yli 39 kuumetta, yskää ja nuhaa, reppana. onkohan rs-virus, jota kuulemma kovin liikkeellä. saas nähdä, ollaanko huomenna päivystyksessä vai ei...
simam ja pojat
Joulumieli vähän hakusessa, itkeä tihrustin miehelle ettei tunnu joululta kun en ole edes pipareita leiponut. Paha mieli helpotti, kyllä huomenna varmaan jo tuntuu siltä kuin pitääkin.
Rauhaisaa joulua ja hyvää mieltä teille, te tärkeät!
a
kaikille,Ayaplle kans :))
Joulu saa tulla hommat on tehty.
Tosi kuvottava olo noiden ruokien suhteen,saas nähdä kui käy.
FisuG nyt silliä,kylmäsavulohta,siian mätiä.
Ei kyllä tee mieli mitään jouluruokaa,Kauheaa!!!!
Hilma tervehtymään päin,sai ab kuurin tänään.
Korvatulehdus molemmisa korvissa,putket tammikuussa.
Näin sanoi korvalääkäri.
Tosi kova kuume ollut nyt kolme päivää,ja sydäntäsärkevä yskä :(
Mutta Jees Hyvää Joulua
Ja terveempää Uutta vuotta ;)
Ramika Ja Hilmukka
Masu-asu 6vkoa
Joulusiivottu tänään, kaupassa käyty viel viimoset ostokset, viimesetkin lahjat kääritty pakettiin ja joulukuusi sai säihkyä oksilleen...Tuli heti muuten meikäkäiselle joulun tuntu, kun kuusen tuoksu pääsi valloilleen...
Huomenna karjalanpaisti uuniin, karjalanpiirakat(pakastetut), laatikot(valmiit), ja riisipuuro ja rusinasoppa ja kinkku tietty.Meidän joulupöydässä ei kalaa ole, joskus sinappisilliä.´
Sama ruokakultturi mellä AAVALIINAN kanssa. Siis Itä-Suomesta. Ja ne Äidin tekemät karjalanpiirakat...njam njam
Joulu ollaan kolmistaan, mieheni ja Kassun kanssa. Tapaninpäivänä käydään kylässä Kassun kummien luona. Onko muita jotka eivät sukuloi Jouluna?? Minun vanhemmat ovat jo siirtyneet ajasta ikuisuuteen, samaten mieheni vanhemmat, kaikki sisarukset asuvat 600km päässä, kuin myös mieheni kaksi sisarusta (400km päässä)
Ainoastaan muutama ystävä ja tuttavaperhee asuvat täällä pääkaupunkiseudulla, mutta heilläkin ne omat joulujuttunsa. Välillä tuntuu kovin yksinäiseltä, mutta toisaalta ihana kun ei tarvii kierrellä kylästä kylään, eikä muitten hössöstystä katella...ihan saa olla omissa oloissaan vapaasti. Tässäkin asiassa kaksi puolta, eikö?
Kattelin Pirkan- Napero sivuja ja ilokseni huomasin ett siellähän se meidänkin Kassu on. Laitoin keväällä kuvan ja unohdin se kokonaa, nyt kun kävin sivuilla....yllätys yllätys, siellähän se Kasper poseeraa " Kallensa" kanssa :)
Tässä linkki ,jos joku haluaa käydä kattoo meijän poikasta..;) (otettu siis keväällä)
http://www.pirkka.fi/napero/kuukauden-naperot/syyskuu-2005-i/default.as…
T:zsazsa ( onnistuikohan tuo linkitys...:(
Pelkäsin jo että en pääse toivottamaan koska netti ei toiminu koko iltana!!!!
Meidän joulubudjettiin kuuluu aina käynti Pikkujätissä.Nyt on sekin hoidettu..Illalla alko poika itkemää et korvaan sattuu.Onneks saatii aika,eikä tarvinu lastenklinikalle lähtee ja paha tulehushan korvista löyty!Voi mun pientä :-( Mut jospa nyt ehtis aatoks kuntoo!!!
Ja minä hölmö luulin et on poika parempana enkä vieny päiväl lääkärii...Varsinkii nyt ku on joulujuttuja osteltu ni näissä tuloissa tuo lääkärimaksu tuntuu..
Typy meni päin seinänkulmaa ja raukalla on kunnon kuhmu keskellä otsaa :-(
Aavisko se laiteli taas niitä viisaita sanoja avioliitosta?!Täytyy yrittää muistaa...
T@hti:Ihanan lahjan saitte...kuva pikkusesta :-)
Vai heinäkuisiin on Niinaemo täältä hävinny...onnea paljon!!!
Huomennä lähdetään,en varmaan tänne enää ehdi...
Siunattua joulua kaikille ja nauttikaa perheen seurasta ja herkuista :-)
jatu+muksut