Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Endosta tietävät

22.12.2005 |

Eilen illalla koin taas pettymyksen kun menkat alkoivat ja taas ovat kivut vataisat. Kysyisinkin nyt kaikilta jotka endosta tietävät mitä mieltä te olette, näistä minun oireistani. Kuukautisten ensimmäinen ja toinen päivä menee kovaan kipuiluun johon otan yllensä 2x400mg buranaa useamman kerran päivässä. Yleensä kipu helpottuu tällä mutta ei aina. Kipuilu alkaa hieman ennen menkkoja, mutta ei kuitenkaan päiviä. Lisäksi ensimmäisinä päivinä vatsa menee aivan sekaisin ja saatan myös oksennella.

Mitään tiputtelu y.m. vuotoja ei ole ennen kuukautisia, mutta itse kuukautiset ovat erittäin runsaat jossa myös hyytymiä. Kuukautiset kestävät yleensä runsaana n. 4 pvää jonka jälkeen vuoto on niukempaa ja tiputtelua voi tulla vielä kp 10.

Mitään tärinä kipua minusta ei mielestäni ole, tai sitten en ole ymmätänyt mitä tärinäkivulla tarkoitetaan. Yhdyntäkipua on joissakin asennoissa ja " rajummassa" puuhastelussa. Myös ovis on kivulias, mutta kestettävä. Myös ultraamminen on aina sattunut ja hssg oli järkky kokemus vaikka röörit olivatkin auki. Lisäksi voin saada jonkinlaisia kipukohtauksia joita en ole osannut sijoittaa mihinkään erityisen kohtaan kiertoa, ovat kuin veitseniskuja kohtuun ja niihin liittyy kylmän väristyksiä.

Kuulostaako tämä teidän mielestä mahdolliselta endolta? Olen kuukautiskivut aina maininnut gyneilleni, eikä niihin oikein koskaan olla reagoitu. Ultralla ei olla mitään ihmeellistä koskaan nähty. Minulla on aina ollut näitä kipuja, joten mitään uutta tämä ei ole, mutta alkaa ottaa päähän kunnolla, varsinkin kun en voi olla ajattelematta, että tämä liittyisi meidän lapsettomuuteen, kun muuten ei mitään mitään ole todettu. Nyt kun olemme selittämättömiä, niin meille kokeillaan kaikkea, vaikka millään ei todellakaan näytä olevan mitään merkitystä. Jos selvä syy löytyisi, niin olisi myös helpompaa asennoitua näihin hoitoihin.

Miten te muut olette päässeet endotutkimuksiin - omalla kohdallani näyttää olevan kovin vaikeaa, varsinkin kun olen todella huono valittelemaan lääkäreille ja vaatimaan.

Tämä oli pitkä sepustus, mutta toivottavasti joku jaksoi lukea läpi ja osaisi vastata edes osaan kysymyksiini!

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
22.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Endometrioosi diagnoosia ei koskaan tehdä pelkästään oireiden perusteella. Endon oireet vaihtelevat kovasti eri naisilla, kaikilla ei ole oireita lainkaan. Joskus endo voi näkyä ultrassa, kuitenkin harvoin.

Varmin keino endometrioosin toteamiseen on laparoskopia.

Jos olette yrittäneet lasta vuoden hakeudu gynelle, joka ohjaa tarvittaviin tutkimuksiin.

Vierailija
2/8 |
22.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoitus oli oikeasti kysellä, että miten olette muut päässeet esim. lapaan? Oletteko joutuneet vaatimalla vaatimaan. Entä pitäisikö mielestänne lääkärit jo näiden oireiden perusteella miettiä endon mahdollisuutta ja pistää eteenpäin.

Lapsettomuustutkimuksissa ja hoidoissa ollaan rampattu jo vuoden julkisella puolella ja yritystä on ollut muutaman vuoden. Diagnoosi on selittämätön, joten siksi nyt edetään ihan hakuammunnalla, ainakin omasta mielestäni...

Kiitos jos joku viitsisi kirjoittaa omasta kokemuksesta ja mikä sai lääkärin laittamaan lähetteen eteenpäin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
22.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heippa Ragazzina,

itselläni on endo. Oireesi sinänsä voisivat sopia tautiin, mutta se on kiero sairaus joka voi oireilla vaikka millä tavalla tai olla kokonaan oireeton. Endokudos voi olla pieninä nuppineulanpään kokoisina sirottumina, jolloin sitä ei ultrassa tms. näe, mutta hermopäätteiden lomaan sopivasti sijoittuessaan aiheuttaa kovia kipuja.

En tiedä missä päin te asutte; ainakin pk-seudulla Naistenklinikalla on käsittääkseni ihan kiitettävästi huomioitu endon mahdollisuuksiakin ja lähetetty potilaita laparoskopiaan. Voin kyllä olla väärässäkin, oma endoni kun on sitä sorttia että se havaittiin heti sisätutkimuksessa.

Jos halusit nimenomaan lisätietoa siitä, miten laparoskopiaan pääsee tai miten ylipäätään löytää lääkärin joka ottaa endon vakavasti, voisin ehkä sanoa että jos julkiselta puolelta ei lääkäriä löydy, käänny jonkun yksityisen endospesialistin puoleen. Osa heistä työskentelee myös julkisella puolella eli voivat tarvittaessa tehdä sen laparoskopiankin (en ole ihan varman miten byrokratiat tässä menee) tai laittaa ainakin lähetteen sellaiseen julkisellekin puolelle. Endometrioosiyhdistyksen (www.endometrioosiyhdistys.fi) keskustelupalstalla on listattu hyviä endolääkäreitä ympäri Suomen, kannattaa ehkä käydä sieltä katsomassa, ja mielestäni tälläkin palstalla ovat jotkut kertoneet kokemuksiaan lääkäreistä.

Monien endopotilaiden oireita/kipuja on lääkäreiden toimesta vähätelty ja jätetty tutkimatta, ja sitten kun joku on ottanut asian vakasti, on endoakin löydetty. Toivotaan, että a) löydät hyvän lääkärin ja b) sulla ei ole tätä tautia, koska se on äärimmäisen kurja! Tsemppiä!

Syyssäde

(ja kiitokset pahoitteluistasi tuolla club30-pinossa!)

Vierailija
4/8 |
22.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei kyllä ole mitään mainitsemistasi oireista, mutta halusin varmuuden asialle, kun selittämättömiä ollaan. Spesialisti sanoi, että jos endoa on, sitä on hyvin minimaalisesti. Sain kuitenkin itse valita, haluanko lapaan vai ei, ja nyt olen NKL:n lapajonossa. Tämä spesialisti leikkaa minut itse, olen siis erikoismaksuluokassa. Yksityisellä toimenpide on n. 2500 EUR, ja erikoismaksuluokassa n. 400 EUR, josta saa vielä kela-korvauksen. Erikoismaksuluokan jonot ovat n. 3 kk eli hieman lyhyemmät kuin NKL:n " yleisen" puolen jonot.

Kannattaa tosiaan katsoa sieltä endoyhdistyksen sivuilta niitä lääkäreitä ja käydä asiantuntijan pakeilla. Vaikka kyseessä ei olisikaan endo, voisi kivuille varmasti tehdä jotain ja saisit ainakin paremman lääkityksen kuin burana.

Näissä asioissa pitää olla valitettavan tiukkana ja joskus varmaan liioittelakin vähän. Kyllä potilas/asiakas voi mielestäni myös itse sanoa, että haluaa lapaan varmistamaan asian. Kun noita oireitasi katsoo tälla lailla kirjoitettuna, en yhtään yllättyisi, vaikka endoa löytyisikin. Tosin, sitähän voi tietysti löytyä vaikka mitään oireita ei olisikaan. Kavala tauti siis.

Vierailija
5/8 |
24.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei!

kovin tutulta kuulostavat nuo sinun oireesi. Mulla oli kesäkuussa takana lähes kaksi vuotta tuloksettomia hoitoja yksityisellä ja meninkin sitten tk:hon asenteella, että lapaan pitää saada lähete. Lähetteen sainkin oireiden ja hoitojen tuloksettomuuden perusteella naistentautienpolille ja sieltä sitten edelleen lapaan (tehtiin joulukuun alussa)

Totta on, että pitää itse olla aktiivinen. Mullakaan yksityisen lapsettomuuslääkäri ei lapaa pitänyt tarpeellisena. Onneksi itse olin eri mieltä sillä endoahan oli joka paikassa ja nyt sitä sitten kuivatellaankin Zoladexilla ainakin seuraavat 3 kuukautta ennen seuraavaa alkionsiirtoa. Myös mun neuvo on, että vaadi ja tarvittaessa vaikka liioittele vähän.

Vierailija
6/8 |
25.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelisin käymään endoon erikoistuneella lääkärillä yksityisellä. Käynti on kuitenkin alle sata euroa, ja endoon erikoistunut lääkäri pystyy todennäköisesti toteamaan endon sisätutkimuksessa painelemalla. Minulla endodiagnoosi tehtiin näin. Jos sulla ei olekaan endoa, voit näin välttää turhan leikkauksen.

Kävin Jari Sjöbergillä Femedassa Helsingissä. Lapsettomuutta oli tuolloin takana 1,5 vuotta ja mm. clomi+luge+Pregnyl-kuurit oli jo kokeiltu. Sisätutkimus oli kivulias ja Sjöberg sanoi, että minulla todennäköisimmin on endoa kohdun takana ja vasemman kohdunkannattimen takana. Sieltähän se endo sitten laparoskopiassa löytyikin.

Menin leikkaukseen yksityisesti vain muutaman viikon päästä diagnoosista. Sjöberg leikkaa sekä Naistenklinikalla että yksityisesti Sairaala Laserissa. Tulin luomusti raskaaksi toisesta kierrosta leikkauksen jälkeen. Vaikka kutsu julkiselle puolelle lapaan tuli myös melko nopeasti, ei rahanmeno kaduttanut peruessani julkisen aikaa, koska silloin olin jo raskaana. :)

Lene74 rv 35+4

Vierailija
7/8 |
27.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Julkisella olemme hoidoissa, mutta missään vaiheessa ei endosta ole tullut edes puhetta ja itse olen aika arka ottamaan asioita puheeksi. Pitää kuitenkin yrittää ottaa itseään niskasta kiinni ja ottaa tuo seuraavalla kerralla puheeksi. Harmittaa vain kun seuraavaan kertaan menee jonkin aikaa, kun tämä kierto on pakollista hoitotaukoa ja seuraavassa kierrossa passaan vapaaehtoisesti kun mies tulee olemaan juuri strategisina päivinä työnmatkalla (harmittaa aivan vietävästi).

Harkitsenkin tässä kannattaisiko kuitenkin mennä yksityisen puolelle asiantuntijalle, jospa se nopeuttaisi asioita hieman...

Vierailija
8/8 |
28.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla myös todettu endo. Gynellä löyty kysta kohdusta ja lähetti polille tutkimuksiin. Siellä annettiin endotuomio hienolla ultralaitteella ja leikkausjonoon, kolmen kk:n päästä jos en sitä ennen tule raskaaksi. Paljonko siis tähystysleikkaus maksaa (Jorvissa)?

-thunderi-