Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

keskoslasten kehitys askeleet

21.12.2005 |

minulla on tyttö joka syntyi raskausviikolla 34. onko jollain tietoa miten kaskoslasten kehitys menee. milloin voi alkaa odottamaan päänkannatusta/kääntymistä?tyttö nyt 3kk ja painaa 5kg

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
29.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

pojan kehitys on kulkenut niin että neuvolakortin " osaamisruudukkoon" ollaan saatu ruksia aina kaikki normaalin rajoissa ihan kalenteri-ikää.

nyt 1,5 vuotiaana sai " normaalin paperit" kehitys ja kasvu ikäisensä tasolla.

Älä ota turhaa paniikkia osaamisista, nauti lapsesta. kyllä ne kontroleissa sun puolesta sitten osaa huolestua, jos jotain vialla.

Vierailija
2/5 |
29.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poika syntynyt tasan viikolla 33. Kannatteli päätään vasta 4kk iässä, kääntyi vatsalleen 6kk ikäisenä. Mutta istui vasta täytettyään 1-vuotta! 12kk+risat iässä oppi kahden viikon aikana istumaan ilman tukea, konttaamaan ja seisomaan tukea vasten.

Oppi kävelemään 1v 4kk iässä ja siitä lähtien onkin lähinnä juossut! Myös puheen kehitys ollut hidasta eli on vasta yli 2-vuotiaana alkanut puhua kunnolla. Kasvun ja liikkumisen suhteen ei ollut minkäänlaisia lisätarkastuskäyntejä vaan pidettiin normaalina kehityksenä niinkuin olikin. Nyt 2,5 vuotiaana on liikunnallinen ja ketterä! Että todellakin oppivat omaan tahtiinsa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
21.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskoslasten kehitys on varmaan yhtä yksilöllistä kuin täysaikaistenkin. Mulla on poika joka syntyi rv 27+1, kannatteli päätään noin 3-4 kk (kalenteri-ikää siis silloin 6-7 kk) ja kääntyi vatsalta selälle ja selältä vatsalle noin 5 kk (kalenteri-ikää 8 kk). Nyt poika on 7,5 kk (kalenteri-ikää 10,5 kk) ja konttaa ja nousee seisomaan pinnasängyssään! Hitaaksi kehitystä ei siis ainakaan meillä voi sanoa...;) Luulen että ensi askeleet otetaan kun 1 v tulee täyteen kalenteri-ikää!

Meille neuvola on sanonut että ennenaikaisesti syntyneellä on normaalia kun kehittyy lasketun ajan mukaisesti ja pienet viiveetkin siihen on normaaleja.

6 v tyttäreni syntyi rv 35+4 ja hän käveli ilman tukea jo 9 kk iässä.

Ota vaan ihan rennosti, kyllä pieni siitä kehittyy omalla rytmillään!

Hyvää joulua!

t. Jesmiina

Vierailija
4/5 |
21.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kehitys menee keskimäärin korjatun iän (lasketusta ajasta) mukaan. Meillä tyttö (35+3, 1620 g) kehittyi näin (kalenteri-iän mukaan):

- n. 2 kk kannatteli vähän päätään

- 5,5 kk kääntyi selältä vatsalleen

- lähes 9 kk ryömi

- 9,5 kk nousi tukea vasten seisomaan

- 1v konttasi

- 1v 2kk käveli.

Eli hiukka hidasta oli, mutta silti normaalin rajoissa. Tyttö oli vauvana varsin tarkkaavainen ja aktiivinen.

Vierailija
5/5 |
27.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei tapahtunut ensimmäiseen seitsemään kuukauteen mitään. Tyttö syntyi 34+5. Juostiin jo lastenlinnassa fysioterapiassa. Olin jo varma, että on kaikenlaista vikaa! Ja ehdin jo ajatella, että siihen se telkkarin eteen jää peitolle köllimään loppuiäksi.

Vaan väärässä olin. Meillä opittiin kävelemään 13 kk vanhana. Älkää rakkaat äitylit vajotko epätoivoon keskostenne kanssa. Ihmeiden aika ei ole ohi.