Mitä tekisitte?
Meidän piti mennä jouluksi vanhempieni luokse, mutta siellä jo olevat veljen poika (10kk) ja vaimo ovat sairaina. Vauvalla on kuumetta ja yskää (rohisee keuhkot), äidillä kova flunssa. Vauvalle on aloitettu antibioottikuuri eilen.
Nyt mietitään, mitä tehdään. Lähdetäänkö sinne kuitenkin, silläkin uhalla, että meidän nelikuinen tyttö sairastuu myös vai vietetäänkö joulu kotona kolmestaan (mitään valmistelujahan en ole tehnyt, kun meidän ei pitänyt olla kotona)... En haluaisi, että meidän vauva sairastuu, mutta en myöskään haluaisi viettää joulua näin. Vanhemmat asuu niin kaukana, että viimeksi ollaan nähty 3kk sitten, eli ei voi vain mennä käymään nopeasti.
Mitä tekisitte? Neuvolasta sanottiin, että voi tarttua tai ei, jos vaikka imetys suojaisi pientä. Toisaalta, pöpö voi tulla muualtakin, mutta toisaalta on kyllä tyhmää altistaa tieten tahtoen vauva sairauspöpöille.
Pää kuumana miettien, Fleur ja tyttö 4kk
Kommentit (8)
hankala tilanne, mutta itse en menisi. Tytölläni (9 kk) on nyt flunssa ja se on kurjan näköistä, kun hän ei nenän kautta pysty oikein hengittämään. Tietty voi saada flunssan muualtakin ja kehittäähän se vastustustukykyä, mut en haluais perheen joululomaa käyttää sairastamiseen. Tietty voit katsoa, paranevatko nuhanenät ennen joulua.
Se on teidän eka joulu ja et ole tehnyt mitään valmisteluja kotiin. Mitkä muistot siitä jäävät?
Jos menette vasta aatoksi niin tilannehan voi olla parempi. Veljen vaimo ja vauva voivat olla jo parantumassa. Ja kyllä tähän aikaan on höpöt liikkeellä, mitä nyt pakkanen niitä karsii.
Vanhempien tapaaminen piristää ja kun on joulun aika niin tarvitsee läheiset ja rakkaat vierellensä.
Tai voisivatko vanhempasi tulla teille jouluruokineen ym. ? Entäs anoppila? Tämmöisiä viime hetken käänteitä.
Lopullisen päätöksen teet sinä ja se on se paras päätös.
t. maj
Meidän tytöllä on iso serkkukatras ja aina on jollain joku pöpö. Kuitenkin ensimmäinen flunssa tarttui vasta 8kk:n iässä eli pienellä on tosi hyvät suojat. Kun ei nyt sitten ole ihan lähikontaktissa kipeiden kanssa.
niin menisin kyllä, pahin flunssa ehtii talttua varmana jo parissa päivässä. Meidän mummolassa, jolla joulut aina vietetään, oli keuhkoputkentulehdus kun esikoisvauvamme oli 1kk ja mummo kertoi sen vasta kun päästiin perille.. me oltais jääty kotiin jos olisi tiedetty etukäteen. Mutta ei saatu flunssaa eikä mitään ennenkuin vauva oli 5kk.
Kunhan ei ihan päin vauvaa yskitä ja röhitä ja pestään kädet hyvin, eikä sairaat suotta ota vauvaa syliinsä jne. RS-virusaalto liikenteessä uutisten mukaan kyllä, mutta tuntuu, että joka joulu varoitellaan samasta asiasta joka tapauksessa. Yksi vaihtoehtohan on, jos matkat ei ole pitkiä, että käytte vaan kylässä ettekä jää olemaan, altistus jää vähäisemmäksi. Valmistelut ehtii hoitaa toki vielä, jos haluaa. Valmisruokia jne. Ja siivouksesta ei kannata ottaa murhetta, siivoat komeron jos aiot viettää joulusi siellä. Meilläkin mätkäistiin tänä jouluna koristeet vaan " kaiken päälle" , toki olen ehtinyt jo järjestelemään sen jälkeen vähäsen. Ekat joulut lapselle, ei niistä paljon vielä muistikuviakaan jää, että ei hätää sen puoleenkaan, jos sitä miettii että miten isosti haluaa juhlia..
niin tuon antibiootin pitäis kyllä vaikuttaa niin ettei enää huomenna tartu. mutta jos on virus ja antibiootit vaan varmuuden vuoksi niin voi toki tarttua.
kyllä mä ehkä menisin mutta yrittäisin sitten ekstrasuojata vauvaa ja pestä käsiä jne.
Kiitos pohdiskeluista, samoja juttuja ollaan mietitty ja tultu tulokseen, ettei lähdetä. Nyt on jo velikin sairaana. Onhan se vähän surullista jäädä kotiin, mutta sitten mulla vasta kurja olo oliskin, jos meidän pieni tulisi kipeeksi. Eikä itsekään sairaana ollessa olisi kiva hoitaa vauvaa. Jonkun ehdottama anoppila ja sen puolen suku on vielä kauempana. joten ei ole muuta joulunviettopaikkaa. Kävin jo ostamassa laatikoita ja vielä ehtii kinkinkin paistamaan...
Hyvää joulua kaikille!
Fleur ja pikkutonttu
joo, uusi kiireisen äidin jouluruoka - kinkki...Siis kinkkuapa tietysti tarkoitin!
Mietin vaan että jos ette jo tänään tai huomenna niin eikös nuo flunssat sun muut pöpöt oo tartuttavimmillaan silloin kun ihminen tuskin tietää että on tulossa sairaaksi eli ihan taudin alussa ?
Ite olin keuhkokuumeessa tytön syntyessä, mies oli myös kuumeisessa flunssassa ja isot siskon köhässä ja nuhassa ja pieni ei oo saanu mitään tartuntoja enkä edes imetä...
Luulen että itse kyllä menisin, mutta sie teet päätöksen ihan itte ! Toisaalta pöpöt voi saada mistä tahansa : kaupoista tai itse voi olla taudinkantaja.
Hyvää joulunaikaa olipa päätöksenne mikä tahansa =).
T : Rapuäiti ja katras .