Vaihdatteko te oikeesti vauvalle yöpuvun?
Eikö niitä vaatteita saa muuten vaihtaa tarpeeksi? Ja pyykätä?
mä vaihdan vauvalle vaatteet aina kun on vaatteet likaisina. Eiköhän se sille vauvalle ole ihan sama onko sillä valkoinen yöpuku vai mintunvihreä potkupuku päällänsä. Vai käytättekö jo vauvalla farkkuja?
Kommentit (29)
vaikka ei kai sillä tosiaan olis väliä, kun vaatteita vaihtaa kumminkin joka päivä ja kaikki sellaisia pehmoisia, missä hyvä nukkua...
mä vaihdan, muuten en tosiaankaan vaihda vaatteita usein, joskus poitsulla voi olla kolmekin päivää samat vaatteet, sit jo vaihdan että voitas muitakin vaatteita pitää. Eka vauva ja vaatteita olen hankkinut ehkä liikaakin ja nyt en ehdi edes pitää niitä. Meillä on niin siisti poika :)
No jaa, miten pienen vauvan vaatteet likastuu...? Pulauttelu tai isot kakkat on ainoa mikä tulee mieleen.
Meillä vaihdettiin yövaatteet heti kun tultiin laitokselta ja oli muutkin iltarutiinit.
Mutta mäpä en taas ole niin turhan tarkka päivävaatteiden kanssa, jos on vähän sosetta rinnuksilla niin ei se menoa haittaa. JA kun ei mun lapset ole koskaan olleet mitään kovia pulauttelijoita, esikoinen pulautti n. 5 kertaa koko vauva-aikanaan, niin eipä niitä vaatteita tarttenu7t ihmeemmin vaihdella.
Sitä pyykkiä tuli koko ajan niin valtavasti, että ei olisi ollut mitään järkeä. Siinä vaiheessa kun vauvalla oli aamusta iltaan asti sama vaate (puhtaana) päällä aloin vaihtamaan yöksi yöhaalarin. Ja kun kävi jopa joskus niin, että yöllä ei haalari likaantunutkaan pissaa, kakkaan tai pukluun niin käytin sitä samaa haalaria seuraavanakin yönä. Tai itse asiassa niin kauan, että likaantui. Tämä kaikki taisi tapahtua siinä 4kk kieppeillä.
ja silloin en heti yöpukua alkanut käyttämään. Voihan sitä samaa yöpukua pitää muutamana yönä peräkkäin. Ei tuu pyykkiä enempää kuin normaalistikaan. Eikä siinä minusta mitään vaivaa ole kylvettää ja laittaa yöpukua päälle.
Tuli myös meillä hankittua niin paljon vaatteita esikoiselle. Osaa vaateista ei silti keretty pitämään kun kerkesi jäämään pieneksi.
Vauvan vaattet likaantuu näin:
Äiti imettää, äitillä suihkutissit. Maitoa suihkuaa vauvan päälle heti kun vauva irroittaa otteen rinnasta. Ja sitä suihkua tulee tosiaan ihan kunnolla, body tulee ihan märäksi. Ja kuivunut äm jättää vaatteeseen, hmmm... melko epämiellyttävän tuoksun ja kovettuman. Joten vaihtoon.
Vauva turauttaa isot ruikut kaksi kertaa päivässä. Siis isot. Mikään vaippa ei pidä sitä turautusta sisällään. Ainoa mahdollisuus vaatteiden pelastamiseen on se, että juuri turauksen tullessa on hoitopöydällä vaatteita vaihtamassa ja se ruikku tulee hoitoalustalle.
Että näin vauvan vaatteet likaantuu. Tähän kun lisää pulautukset ja silloin tällöin pissojen ylivuoto, niin jopas on pyykkiä. Olkaa onnellisia, jos teillä vauvan vaatteet pysyy puhtaina...
Nyt on iltarutiinit iskostuneet jo niin tapoihimme esikoisen myötä, että vauvallekin tuli alusta alkaen vaihdettua yövaatteet (eli villabody ja unipussi). Tämä vauva kyllä puklaileekin enemmän kuin esikoinen, jolla saatoin pitää samoja päivävaatteita monta päivää.
Sitten kun lapsi alkoi liikkumaan, eli siinä puolen vuoden jälkeen, aloin käyttämään muistaakseni yöpukua. Tai sitten vasta vähän myöhemmin, vaikea muistaa. No joka tapauksessa vuoden iässä oli jo käytössä yöpuku. :)
Ennenkuin närkästyneenä teette näitä aloituksia, voisitte tarkentaa, puhutaanko sylivauvasta vai koko vauvavuodesta. On vähän eri likaantumisaste parikuisella ja kymmenkuisella. :)
onkin tosi paljo vaikeampaa vaihtaa ne päivävaatteet. Itsekin hiihtelen yöpuvussa vaikka koko päivän jos ei ole mitään menoa =)
eli että kun yöpaita puetaan päälle niin poika ymmärtää että kohta mennään nukkumaan.
Niin ja on 2 kk:na ollut jo ekat farkut:)
Kotona alettiin jo 1,5 kk iässä laittaa vauvalle erikseen yöhaalaria päälle. Syy: yöksi rakennettiin muutenkin päivävaippaa hieman isompi vaippa (kesto), joten yövaatekin sai olla vähän isompaa kokoa kuin mitä päivällä käytettiin.
Ja tykkään pukea vauvaa, ja vauvakin nauttii kosketuksesta.
Että mitäs tämä nyt sitten tarkoittaa?
Minä joudun vauvalle vaihtamaan vaatteet noin 6-7 kertaa päivässä keskimäärin. Osa vauvoista kun pulauttelee, eikä ole kiva pitää vauvaa märissä vaatteissa.
ainakin käytössä alusta asti, samoin kaikki iltarutiinit. poika nukkuu hyvin yönsä, ei ole ollut mitään ongelmia.
Ihan siksi, että vauva tietää että on yöuniaika ja oppikin hyvin erottamaan päivän ja yön: kolmekuisena nukkui täyden yön ja sitäkin ennen pitkiä pätkiä. Tosin yöpuku ei alussa ollut aina varsinainen yöpuku, vaan käytin paljon äippäpakkauksen potkupukuja öisin. Mutta siis eri vaatteita kuitenkin kun päivällä!
Jotenkin ajatus istuu tiukassa, ettei petivaatteisiin mennä päivävaatteilla. Mutta muut saa tehdä miten itse parhaaksi katsovat, ei haittaa. ;)