Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä pakkaat synnytykseen mukaan itselle & vauvalle?

20.12.2005 |

Siinähän se jo onkin otsikossa mun kysymykseni!

Laskettuun aikaan olis nyt 22 päivää aikaa, eli varmaankin vois alkaa pikkuhiljaa pakkaileen sairaalakamoja. Kotona onkin jo kaikki valmiina.

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
21.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

kokemuksella tiedän mitä sairaalaan mukaan siis. Itselleni otan. Liivinsuojia paketin, maidonkerääjä, imetysliivit. Parit omat sukat..inhoan sairaalan sukkia. Hammasharja ja tahna. kampa, deodorantti, kampa, shampoo ja hoitoaine. Siinä tärkeimmät. Iltapäivälehtiä saa ukko sitten vieraillessaan tuoda vaikka ei sillä paljon jaksa keskittyä lukemiseen tms..

Ja jos haluaa niin meikkejä voi ottaa mukaan.

Vauvalle pakkaan mukaan vain sisävaatteet. Eli potkarit, Bodyn tai paidan ja ulkovaatteet vuodenajan mukaan ja turvakaukalon. Nämä saa mies tuoda tullessaan hakeen meitä kotiin.

AINIIN TÄRKEIN MUKAAN SYNNYTTÄMÄÄN LÄHTÖÖN ELI KAMERA! Eihän muuta oikeastaan synnytyksessä tarvitakaan ja noita varusteita voi tuoda vaikka sitten seuraavana päivänä. Näillä eväin onnea koitokseen myös sinulle ; )

Vierailija
2/20 |
21.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselle oleellisimpana ovat jääneet mieleen

- kamera (saa napsia kuvia pitkin päivää)

- omat aamutossut (sellaiset, jotka voi pestä tai heittää pois kotiutuessa. Mukavammat kuin sairaalan, mutta kotiin niitä ei enää halua...

- oma suihkugeeli ja kropparasva (mielellään jotain hyväntuoksuista hemmotteluun - believe me, sitä kaipaa!)

Turhimpia

- oma yöpaita ja aamutakki - ei viitsi käyttää kuitenkaan, koska niitä saa olla vaihtamassa koko ajan ja sairaalan puolesta on tarjolla puhtaita

- lukemiset - en malttanut keskittyä mihinkään, kävin niin ylikierroksilla

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
21.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samoin kaksi synnytystä takana... Edellisiin lisäisin vielä ainakin: korvatulpat (herkkäunisena), luumuja tai suklaata siis jotain laksatiivista, pari kynää, kännykkä ja laturi, vauvalle ehkä tutti, pari sedettä kotimatkaa varten, vähän rahaa, neuvolakortti, olikohan shampoot yms mainittu...

Eväitä meillä ei ole mies ehtinyt synnytyksissä nauttia ja sairaalasta löytyy kyllä kanttiini, joten eväitä tai ajanvietettä en synnytystä varten pakkaa mukaan. Osastolla vauvan synnyttyä en jaksasanut paljon kirjoihin keskittyä. Osastolta löytyy naistenlehtiä, tv ja radio.

Oman rintapumpun sekä muita mahdollisia tarvikkeita saa mies sitten kiikuttaa, jos näyttää olevan tarvetta. Osastolta kyllä löytyy rintapumppuja, mutta valikoima ei toiminut minulla.

Lompakon, korut ja kellon jätän kotiin.

Nämä tulivat nyt mieleen. Oman kassin pakkaus kun ei ole vielä ajankohtainen.

Vierailija
4/20 |
21.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

enkä paria tuntia enempää ole koskaan sairaalassa nukkunu. Ja toi kosteusvoide myös on must. Neuvolakorttia ei paranis unohtaa kun lähtee synnärille. Kännykkäkin aika kiva.

Vierailija
5/20 |
21.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

siteitä, sairaalassa on kyllä mutta ne on todellisia VAIPPOJA! ekan päivän käytin mutta sitten siirryin alwaysiin.

kuivattuja luumuja. niitä kun syö runsaan nesteen kanssa niin vessakäynnit eivät ole ihan yhtä painajaismaisia...

Vierailija
6/20 |
21.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omassa sairaalakassissani on neuvolakortti, rahaa, kamera, kännykkä ja laturi, puinen hierontalaite (oli MUST ekassa synnytyksessä), liivinsuojia, sukkia mulle ja vauvalle (sairaalasukat ei oo kivoja, ja Tyksissä ei viime kerralla riittänyt sukkia kaikille vauvoille), närästyslääkettä, astmalääkkeet, henk.koht.hygieniavälineet...siinähän se.

Kotiinlähtökassissa on kotiinlähtövaatteet mulle ja vauvalle, sekä terveyssiteitä ettei tarvitse sairaalan metrin mittaisessa vaipassa kotiin lähteä :) Kassi odottaa eteisessä vauvan turvakaukalossa, että mies varmasti tajuaa tuoda molemmat.

Kaksi erillistä kassia siksi, että sairaalassa on olemattomat säilytystilat, ja mielestäni on turha ottaa sinne (ja varsinkin synnytyssaliin) sellaista tavaraa jota tarvitaan vasta useamman päivän kuluttua kotiinlähtiessä.

Vierailija
7/20 |
21.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö kukaan äiti ota synnärille mukaan fööniä vai onko sitä sellaisessa kunnossa synnytyksen jälkeen ettei tulisi mieleenkään? Itse " föönikoukussa" elävänä tuntuisi ahdistavalta, että vieraat ramppaavat synnärillä ja minä olen ihan räjähtäneen näköinen. Entä voiko synnärille ottaa mukaan hajusteetonta hiuslakkaa tai muotovaahtoa? En kyllä suostu uskomaan, että kaikki äidit luopuvat näistä synnytyksen jälkeen..

Vierailija
8/20 |
21.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

välttämättömimmän tavaramäärän, mutta aion minäkin ottaa mukaan vähä meikkiä ja ainakin muotovaahdon ; ) Jos muistan kaikki laittaa lähtiessäni.

Vierailija
9/20 |
21.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli ekassa synnytyksessa aivan hervoton kassi mukana, jossa myös oma tyyny :) vähän lohdutti siellä :))

Mukana oli myös nää : mehua, karkkia, suklaata, limua, suihkuaine, shampoo, geeli, vaha, hiuslakka, meikit, siteitä,alushousuit, omat sukat, toppei, tpaitoi ( käytin omii vaatteita kokoajan ) tiikeritossut, lehtiä,vauvan kamppeet (vaatteet,vaippoi,pesujuttui jne) Ja paljon muutakin, tietty omat liivit jne jne jne

Kyllähän siel aika moni kahto jos meikkas ja laitto tukkaa vessassa, jopa tosi paheksuvasti ja supistiin, varsinki viel ku oli nuori.

Ny oottamas toista ja mukaan lähtee kyllä melkei samallainen kassi :))

Vierailija
10/20 |
21.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kiva, että täältä löytyy muitakin turhiksia kuin minä. Suoraan sanottuna en kyllä ymmärrä sellaista asennetta, ettei synnärillä saisi laittaa itseään jos siihen jää aikaa ja voimia. En ois uskonu, että vielä nykyäänkin on ilmassa sellainen myytti lapselleen omistautuvasta äidistä, joka ei laita itseään mitenkään " ettei se vaan olisi lapselta pois" . Mun mielestä sellanen on ihan turhaa syyllistämistä. Joten eiköhän me tulevat synnyttäjät koiteta suhtautua toistemme turhamaisuuksiin suvaitsevaisesti.. Eiköhän se vauvakin voi paremmin, kun äidillä on hyvä mieli.

Vierailija
11/20 |
21.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja minä ainakin tarvitsen hiuslakkaa ja pari rullaa että saan tukan aloilleen ja pois naamalta. Mua ärsyttää jos tukka roikkuu ja sitä saa kokoajan sukia pois silmiltä. Kyllä se ennemminkin on meidän vauvalta pois mikäli en turhamaiseksi heittäydy ja tukkaani hiukan laita ja hermoan sitten sen takia

Vierailija
12/20 |
22.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa todellakin ottaa ne hygienia- ja kaunistautumisvälineet, joita arjessa normaalistikin käyttää, mutta ilman voimakkaita tuoksuja. Säilytystilat vaan ovat monessa sairaalassa niin minimaaliset ja huoneet muutenkin ahtaat (ellei perhehuoneeseen pääse), etten itse kovin paljon viitsi tavaraa raahata.

Huulirasvan otan mukaan, vielä helposti heti saataville. Synnytyksessä tulee hengitettyä niin voimakkaasti, että huulet kuivuvat. Ja vielä hiuslenkkejä, jos vaan saan silloin hiukset kiinni. Ainakin suihkussa synnytyksen aikana on mukavampaa, jos ei tarvitse varoa suortuvia.

Kukin vuotaa synnytyksen jälkeen yksilöllisesti. Itse en olisi parina kolmena ensimmäisenä päivänä pärjännyt tavallisilla siteillä sotkematta. Hormonitoiminta aiheutti runsasta hikoilua ja maitoa välillä sotkentui paitaan. Omia vaatteita olisi saanut raahata sellaiset kasat, että jätin mielummin kotiin. Ehkä vierailuaikoina voisi vaihtaa omat vaatteet. Sektion jälkeen tai jos repeää pahasti, voivat sairaalan väljät vaatteet olla mukavammat päällä.

Mielummin käytän sairaalan tossuja, jotka sopivat ainakin minun jalkaani ihan hyvin. Suihkun lattialla ja vessassa olen törmännyt veriseen veteen lattialla. Yöks. Osastolla muutenkin näkee välillä verisiä helmoja, kun on vuotanut vähän siteen ohi. Tästäkin syystä suosin sairaalan kammokuoseja.

Vierailija
13/20 |
22.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

en synnärillä ole pahemmin meikkaillut. Olen vähän ennen laskettua aikaa yleensä käynyt kosmetologilla kulmat siistimässä ja ripset värjäämässä sekä kampaajalla hiukset muotoilemassa. Vauvan synnyttyä ei kumminkaan vähään aikaan pääse/halua lähteä minnekään. Vauvaa on ihana tuoksutella ja pusutella eikä mun mielestä vastasyntyneen iholle tee hyvää äidin meikkivoiteet ja huulipunat. Kaikki hajusteet muutenkin, oli ne sitten vartalovoiteissa tai parfyymipulloissa, vaan turhaan herkistävät vauvaa.

Vierailija
14/20 |
23.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aleyna:

närästyslääkettä

Saahan mm. tätäkin osastolta kun vaan pyytää.

Monet näkyvät vievän mukanaan luumuja yms. " vatsanpehmikkeitä" . Niitäkin on useimmissa paikoissa tarjolla, lääkkeellistä apuakin on tarjolla siihen vaivaan.

Sen sijaan hyväntuoksuiset rasvat ja meikit ymmärrän. Itsekin pakkaan ne ehdottomasti mukaan, viimesitään kotiinlähtiessä kaipailen lakkaa ja meikkejä yms. Mutta kuten sanottua, kaikki lääkkeet yms. käytän kyllä sairaalan varastosta. :D

Vierailija
15/20 |
23.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen varmaan myös superturhamainen, koska otin esikoisen sairaalareissulle meikit, muotovaahdot yms...mukaan. Ja aion ottaa mukaan nyt toisellakin kerralla. Meikkaamisessa suihkun jälkeen ei mene kuin 5-10 minuuttia, ja se piristää omaa nuutunutta olotilaa. Eikä meikkaaminen varmasti ole vauvalta pois, koska ainakin meidän esikko nukkui alussa tosi paljon.

Vierailija
16/20 |
23.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa ottaa omat henkilökohtait lääkkeet mukaan. Varsinkin astmapiiput ym. oudommat lääkkeet. Ei niillä niin isoa valikoimaa le ja niitä voidaan joutuu tilaamaan ja siinä voi mennö pari päivää ja sairaalan apteekki voi olla kiinni. Pillereitä yleensä saa, mut astmapiiput ym, omat mukaan ehdottomasti.

Hoitsu Rv 36

Vierailija
17/20 |
23.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on " meikkilaukku" pakattuna valmiiksi jos tulee lähtö. Muuta en ole vielä laittanut valmiiksi. Meikkilaukussa on kainalodödöä, shamppoo ja hoitoaine, hiusharja, hammasharja ja tahna, siteitä, perusrasva, huulirasva, ripsiväri, korvatulpat.

Muistan kun ensikoista haimme niin laukussa oli pakattuna evästä mm. suklaapatukoita ja pillimehua ja oliko jotain keksiäkin? Mitään niistä ei tarvittu kun synnytys meni niin vauhdilla. Nukuin yön prenalla ja sieltä kiikutettiin aamusta synnytyssaliin ja mies ehti olla 15 minuuttia pakalla kun tyttö syntyi. Ei siinä paljoa eväitä muisteltu. Sitten kun pääsi vauvan kanssa huoneeseen oli ihana kun sai käydä suihkussa ja laittaa vähän hiuksia ja ripsiväriä. Olo oli kuin " prinsessalla" . Huomasi että tuli paljon parempi olo kun sai kunnola pestä itsensä omilla pesuaineilla ja vähän laittaa itseänsä ihmisen näköiseksi. Muistan vaan että laitoksella ollessani huomasi miten " eri" maailmassa sitä ollaan se muutama päivä mitä siellä ollaan. Äidit kävelevät kalpeina sairaala vaatteissa hakemassa ruokaa, pumppaamassa maitoa tai mitä ikinä teimmekään ja muutenkin elämä siellä jotenkin niin epätodellista. Huomasi että oma vointi oli huomattavasti parempi kun satsasi vauvanhoidon lisäksi hieman itseensä. On ilo katsoa omia sairaalasta otettuja kuvia kun on pirteän ja iloisen näköinen äityli ihanaisen vauvansa kanssa. Toivottavasti seuraava synnytys menee yhtä mukavasti ja on voimia hoitaa vauvaa ja itseä. Koskaanhan ei tiedä miten kaikki loppuviimein sujuu.

Muuta pakattavaa on: alushousut kotiinlähtöä varten...muuten käytän sairaalan omia kun viimeksi oli vuotoa niin että niiden megasiteillä käyttöä, imetysliivit ja suojia. Mies saa tuoda vauvantarvikkeet ja äidin kotiinhakuvaatteet sitten tarvittaessa. Eiköhän isäntä ne löydä tuolta kaapista jostain...

Vierailija
18/20 |
23.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joissakin sairaaloissa suositaan sellaisia ihmeellisiä ryynitäytteisiä tyynytjä. Mulla oma tyyny ja korvatulpat olivat todellinen pelastus! Samoin huulirasva oli hyvä vinkki. Itse käytin tyytyväisenä sairaalan siteitä ja verkkohousuja, jälkivuoto oli tosi runsasta ekat päivät.

Käteistä kannattaa varata mukaan vähän, että päsee kanttiiniin.

Vierailija
19/20 |
23.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meinaan jos jättää lompakon kotiin, niin olisiko kuitenkin hyvä ottaa Kela-kortti mukaan...?

Vierailija
20/20 |
23.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku tuolla mainitsi että vauvalle vaippoja ja pesuvälineitä, näitä ei kyllä minun mielestä tarvitse. Vaipat tulee sairaalan puolesta, (eri asia jos kestovaippoja haluaa käyttää) samoin pesuvälineet. Vauvalle riittää kyllä kotiinlähtö vaatteet jotka ainakin meillä isä toi kun tuli kotiin hakemaan.

Meikit oli minullakin mukana, mutta ei kyllä käynyt mielessäkään alkaa meikkailemaan, paitsi vähän kotiin lähtiessä. Ja ihan pirteän näköinen olin kuvissa vaikkei meikata jaksanutkaan :) Omat shampoot, hoitoaineet, hammasharjat yms. oli kyllä tarpeelliset. Mutta kukin tavallaan, ei se turhamaisuutta ole vaikka meikkaisi.

Kela korttia ei tarvinnut.