Jouluriisipuuroon tekoon APUA
Joka joulu riisipuuro palaa pohjaan. Olen laittanut täysmaitoa ja välillä voitakin sekaan, ja aina se palaa. Nyt ostin hackmannin puuro-kerroskattilan.
Kertokaahan te viisaat kokit siellä:Miten teen nyt sen puuron uudella kattilallani niin, ettei se taas pala? Laitanko alinpaan kattilaan vettä ja puuro kypsyy ylemmässä ns. vesihöyryssä? Vai kuinka?
kiitti jo etukäteen!
äitikuu
Kommentit (4)
Kyllä mullakin monesti on riisipuuro liedellä palanut pohjan, sen takia melkein aina teenkin uunissa. Ei tarvi pahemmin sekoitellakaan!
Itse en tykkää puurokattilasta, puurosta ei tule mielestäni samanlasta kuin norm. kattilassa. Siispä itse keitän puuroni teflonkattilassa, ensin kiehautan riisejä vedessä, kun vesi on imetynyt, sekaan hiukan voita ja sitten maito. Keitellään hiljaisella lämmöllä välillä sekoittaen, eikä ole kertaakan palanut pohjaan. Ja meillä puuro täytyy tehdä hyla-maitoon, ja se kuulemma palaa vielä herkemmin pohjaan.
Uuniriisipuuro on todella hyvää, suosittelen minäkin. Se pussin kyljessä oleva ohje on minusta vaan liian kuivaa, jos haluaa ihan kypsäksi hauduttaa, mutta oikealla ohjeella on aivan loistavaa.
eli laita alaosaan vettä reilusti ja muista tarkistaa välillä ettei ole kiehunut kuiviin! yläosaan sitten riisit ja maito, itse teen aina niin että laitan maidon suoraan kuivien riisien päälle enkä erikseen imeyttele riiseihin ensiksi vettä. ja sitten kansi päälle ja hellalle, aluksi kuutoselle mutta kun vesi kiehuu niin voi pienentää huoletta.
ja puuroa ei tosiaan tarvitse hämmentää kuin silloin tällöin eikä se pala pohjaan :) aikaa menee vaan vähän kauemmin kuin suoraan hellalla keittäessä, meillä litrasta maitoa tehty puuro valmistuu n. 1,5 tunnissa.