Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kestovaippailijat

20.12.2005 |

Hei kaikille kestovaippailijoille. Haluaisin kokeilla kestovaippoja ja olisi kiva saada suosituksia mitkä ovat hyviä. Onko kukaan kokeillut, että käyttää kestovaippoja yöllä ja normaaleja päivällä?

Kiitoksia etukäteen.

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
20.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

...vastaan että saahaan pinoa ylemmäksi. Olen kiinnostunut samasta aiheesta.

Vierailija
2/13 |
20.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eniten tietoa, keskustelupalstoja ja vaippatietokanta löytyy osoitteesta www.kestovaippainfo.fi

Siellä kannattaa ehdottomasti käydä.

Kestovaippoja on monenlaisia, mutta perusidea on se, että täytyy olla pissaa imevä imuosa sekä kosteutta pitävä kuori. Joissakin vaipoissa nämä ovat kaikki yhdessä (ns. aio eli all-in-one), joissakin vaipoissa kaikki erillään (ns. sisävaippa ja kuorivaippa).

Meillä käytetään Ruskovillan vaippaharsoja sekä monenlaisia kuoria fiiliksen mukaan (osa villaa, osa fleeceä, pari PUL-kuorta). Vaippaharsot sopivat vauvan päälle koko vaippaiän eli tulevat halvaksi, tulevat toistuvien pesujen myötä koko ajan imukykyisemmiksi ja kuivuvat todella nopeasti.

Suosittelen siis harsojen koklaamista, nimenomaan varsinaisten vaippavalmistajien harsojen (kuten Ruskovilla). Mulla on myös Eurokankaan kankaasta ommeltuja harsoja, ja niistä tulee pissa läpi puolessa tunnissa. Ruskovillaa voi pitää lisäimun kanssa jopa läpi yön.

Siitä vaan kokeilemaan!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
21.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä poika nyt 5 kk ikäinen ja olen kestovaippaillut alusta lähtien. Ollaan pääsääntöisesti käytetty harsoa + jotain kuorta esim. päivisin fleese-pintaista tai muuta, öisin muotoon ommeltua vaippaa + villavaippahousuja kuorina. Myös paksummat harsot + villavaippakuoret käyvät öisin.

Ja tuohon yö-käyttöön kommentoisin, että kestovaipat pitävät todella hyvin yöpissan, siihen voi laittaa imuosan sen mukaan minkä verran vauva pissaa ja jos kuori esim. hahtuvaa tms niin on paljon hengittävämpi kuin muovinen kertakäyttövaippa.

Ja sitten vielä rahansäästö ja luonnon säästö on minulle tärkeitä asioita, rahaa todella säästyy kun myyt edelleen pieneksi jääneet vaipat ja ostat käytettyjä esim. nettikirppareilta(huuto.net, kestovaippainfo ym.). Ja yleensä käytetyissä vaipoissa on parempi imukyky kun niitä on pesty monta kertaa.

Joten suosittelen lämpimästi!!

Vierailija
4/13 |
21.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

kestoilaan ja on kestoiltu alusta asti (tyttö 8kk). Ruskovillan harsot ja villavaippahousut on pääsysteemi. Yöllä on harson välissä paksua flanellia ja joskus hamppua lisänä. Siihen päälle hahtuvapöksyt ja johan kelpaa vauvan lämpimästi köllötellä. Koskaan ei ole sänky kastunut.

Päivällä käytössä on myös muotoonommeltuja sisävaippoja, enimmäkseen Napa-Ketun valmistamia kun tykkään kotimaisista. Vaipat on flanellia tai velouria ja mukavan näppäriä vaikka kerhoon tai kylään jossa täytyy vaihtaa vaippa (ja tietysti kauniita). Harsot on kuitenkin lempparit.

Mielestäni kestoilu ei ole hankalaa ollenkaan vaan se on ihan samanlainen vauvaan liittyvä juttu kuin vaikka syöminen.

Kannattaa ehdottomasti kokeilla! Jos tykästyy kestis-touhuihin niin ei jää ainakaan harmittamaan ettei kokeillu.

Vierailija
5/13 |
21.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on läjä Fuzzi bunzeja ja muutamat TSI kestot aktiivikäytössä. Kokeilin harsoja ja bumpyn kuoria, mutta oli liian hankalat meille. Mies kieltäytyi niistä sanoin" niin kauan kun on varaa käyttää kertiksiä, niin minähän käytän" . No Fuzzeja se laittaa mielellään, nyt kyselee lähinnä, laitetaaks tavallinen vaippa vai kertis. Itse olen myös ihastunut taskuvaippojen helppouteen ja varsinkin omiin tsi tekeleisiin jotka on tarrakiinnityksellä.

Yö kestoilua ei meillä harrasteta, eli 1 kertis per vrk kuluu edelleen.

Ja tuohon ekan viestin kestoiluideaan pelkästään yöllä...no onhan se parempi kun ei mitään, mutta kaikkein järkevin kestoiluidea se ei ole ehkä.

Vierailija
6/13 |
21.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt neidillä on ikää 4 kk, alussa kestoiltiin vain päivällä, nyt kokoaikaisesti. Yöllä käytetään ruskovillan harsoja + hahtuvasta neulottuja pöksyjä, pysyy hyvin pissat ja maitokakat sisällä ja todellakin imua voi lisätä tarpeen mukaan vaipan sisään.

Yökestoilua varten kannattaisi varata muutama vaippa varalle, jos koko yön haluaa käyttää kestoja, kun kosteus saattaa siirtyä, varsinkin jos riittävä imujen määrä ei ole selvillä ja vaipan saattaa joutua vaihtamaan myös yöllä.

Päiväsaikaan meillä on kolme erilaista systeemiä käytössä, taskuvaipat (itse tehtyjä), harsot + hahtuvat/Bumbyn kuori sekä sisävaipat + hahtuvat.

Mutta tosiaan kestovaippainfon sivulta löytyy ihan oma palstansa keskusteluiden joukosta yövaipatuksesta.

Vierailija
7/13 |
21.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä samat harsot jo neljännellä lapsella käytössä, suosittelen lämpimästi. Monenlaista kuorta ollaan kokeiltu, mutta pidemmässä käytössä villahousut on osoittautunu parhaiksi. Ollaan kokeiltu kooshiesin ja bumbyn kuoria, mutta molemmat on alkaneet päästää kosteutta läpi, kun niitä on joitain kertoja pesty. Ruskovillan housut ja itse hahtuvasta kudotut pitää kaikkein parhaiten meillä.

Vierailija
8/13 |
21.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kestovaippainfon sivuilla on paljon tietoa (kuten joku jo aiemmin mainitsikin). Itse päädyin hankkimaan Bumpyn yö kuoria ja Iguleen (http://www.igulee.fi) muotoon ommeltuja sisävaippoja. Ja olen tykännyt (käyttöä takana tosin vasta 5 viikkoa). Alkuun käytin myös Bumpyn kuorien sisällä harsovaippoja ja flanellia, mutta tykkäsin enemmän noista muotoonommelluista. Pitävät hyvin (tarvittaessa lisäimu mukaan) ja eivät ärsytä pojun ihoa kuten kertikset. Ja vaippapyykinpesu ei ole vaiva eikä mikään;0) Meillä täyskestoillaan.

Hazelhen + poika 5 vko

Vierailija
9/13 |
21.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Wautsi, kiitokset vastauksista. Tilasin tuossa juuri noita Ruskovilloja aloite pakkauksen eli 12 harsoa, yhdet lyhyt lahkeiset housut ja 3 kpl flaneelista sisävaippaa. Ajattelin vielä noita Fuzzi Bunzeja kokeilla katsotaan mitä tuleman pitää ja miten onnistun =)

Vierailija
10/13 |
21.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja jo pitkän aikaa olen miettinyt, että mitä vaippoja käyttäisi. Muutamia olen kokeillut hahtuvien kanssa, mutta petyin paksuuteen -olemme saaneet tosi paljon vaatetta ystäviltämme (yhtään ei ostaa tarvitsisi) ja mielelläni niitä myös käytänkin. Siksi tuo hahtuvajuttu on tauolla ja mietinnässä vielä. Mahtavathan ne muuten ovat!

Joten ehkä sitten sopiva vaihtoehto on meille ainoastaan taskuvaippa ja juuri tuo suosittu Fuzzi on minullakin mielessä. Ihania värejäkin :) Toivon pian pääseväni kunnolla kestoilemaan, jo kertiksen mieletön haju saa minut yökkäämään! Vauvan terveys minulla on ensisijaista. Fuzzithan muuten ei ole halvemmista päästä... mutta helppoudellaan kyllä houkuttelevat.

Vierailija
11/13 |
22.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Loppui kertisten ostaminen, kun löysin kuopukselle sopivan paketin yövaipaksi. Meillä on käytössä enimmäkseen tsi-vaipat sekä Nunnukan tasku- ja housuvaipat. Myös pari Cherry-Berryä löytyy, mutta edellistä kokoa eli ei enää käytössä. Tyttö on aika pienipissainen, joten ollaan hyvin pärjätty flanelli-imuilla suurimmaksi osaksi.

Helpointahan on aloittaa kestoilu päivällä ja jos se onnistuu, kokeilla myös öisin. Toki voi siirtyä suoraan täyskestoiluun, eihän sitä mikään estä :) Öisin tarvitaan isompi paketti, koska vaihtoväli on pidempi. Meillä sherba on pelittänyt hyvin öisin.

Vierailija
12/13 |
22.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttö kohta 7 kk ja kestoiltu ehkä elokuusta lähtien, ensin päivisin mutta nyt myös öisin kun yösyönnit jääneet pois. Kestoilun aloitin ensin 2 vuotiaalla joka oppikin kuivaksi viikossa kun vaihdettiin taskuvaippoihin :)

Meillä käytössä varmaankin koko kestojen kirjo, siis harsoista all-in-one vaippoihin. Eniten olen tykästynyt muotoonommeltuihin sisävaippoihin ja pul kuoriin päivisin ja öisin on aio-vaipat. Harsoilla ja pul kuorilla (totswrap ja bambino mio)meilläkin aloitettiin, ja hamppua väliin pidemmälle vaihtovälille. Taskuvaippoissa (esim fuzzi) en tykkää siitä et ne pitää pyykätä joka kerta, pul kuoria vain jos näkyvästi likaiset tai haisee. Ja meillä totswrap-kuoret on pomminvarmat kun villaiset taas falskaa.

babyidea.fi sivujen kirpparilta löytyy paljon kestoja käytettyinä edullisesti jos haluat kokeilla muitakin vaippoja kuin harsoja. Ja tiarella.fi nettikaupassa on loppuunmyynti josta löytää myös halvalla ihan uusia kestoja.

Toivottavasti kestoilu onnistuu teilläkin :)

Terv. Sanna ja tytöt 6/03 ja 5/05

Vierailija
13/13 |
22.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä poika nyt 4vk ja me on osakestoiltu alusta lähtien. Harsot ei ollu meiän juttu, megapissijämme kasteli kaiken litumäräksi tunnissa-puolessatoista vaikka mitä lisäimuja yritti. Paketista alkoi tulla jätti-iso ja vauva makasi peppu ylempänä kuin pää. Siinä vaiheessa tuumin että tää ei toimi meillä. Sen sijaan froteiset muotoonommellut Snappi-vaipat ja Bummis-kuoret on ollut meille hyvä valinta. Ei oo kertaakaan falskanneet toisin kuin kertikset, joilla tahtoo tulla kainalopissit ja selkäkakat... Öisin käytetään kertistä, saa äiti nukkua rauhassa kun Pampersit kuitenkin imee megapissijämme tuotokset loistavasti. Pitempään jos kertistellään esim kyläreissulla, tahtoo hautua nivuset rikki. Jatkossa hankitaan lisää muotoonommeltuja vaippoja, aivan loistavia!