En osaa kirjoittaa hyvää työpaikkahakemusta!!!
Olen todella pettynyt itseeni. Hain todella mielenkiintoista työpaikkaa mutta en päässyt edes haastatteluun. Nyt olin sitten oman työni kautta tekemisissä kyseiseen firmaan ja sanoin sitten sivulauseessa hakeneeni heille töihin. Tämä johtaja alkoi oikein selailemaan vanhoja hakemuksia ja kuittasi minulle että hakemukseni on väritön/persoonaton ja ei anna oikeaa kuvaa taidoistani.
Olen koulutukseltani merkonomi ja hakemani paikat ovat lähes poikkeuksetta olleet sihteerin paikkoja(niinkuin nykyinen työni). Olen muuten värikäs ja reipas mutta toivottoman huono kehumaan itseäni paperilla. Kun jälkikäteen kuulee kommentin että hyvällä hakemuksella olisin ollut ehdottomasti vahvoilla paikkaan meinaa usko mennä. Olen tehnyt hakemukseni sen hyvin perinteisen mallin pohjalta. Milllätavoin te muut olette kertoneet itsestänne hakemuksessa. Nyt olisi meinaan taas yksi hyvä paikka avoinna ja taas pitäisi yrittää vakuuttaa olevansa paras.... Jelppiä sisaret!
Kommentit (9)
Minä juuri hain erästä todella hyvää duunipaikka marraskuun loppupuolella. Muotoilin hakemuksen ja CV:n ihan valmiiden perusmallien mukaan, mutta keskityin juurikin kehumaan niitä ominaisuuksia, joita ilmoituksessa oli mainittu ;) Jopa osittain ylikehumaan, mutta pääsin haastatteluun ja sitä kautta pääsin itse vaikuttamaan persoonallani valintaan. Kävin vielä testit ja toisen haastattelun, ja nyt työ alkaa tammikuussa.
Eli suosittelen minäkin keskittymään hakemuksessa juuri kyseiseen tehtävään sopiviin ominaisuuksiin, sekä oman persoonan esilletuomiseen. Hakemuksessa ei kannata olla liian vaatimaton (tämä on usein aiemmin ollut minullakin ongelma), sillä eivät ne muutkaan hakijat sitä ole!
Tsemppiä työnhakuun :)
Eli ajattele asiaa valitsijan näkökulmasta. Sinulle isketään nenän eteen 100 hakemusta ja sinulla on muutama tunti aikaa katsoa siitä 10 haastateltavaa. Tämä vain karkeana esimerkkinä.
--> niitä ei siis lueta kokonaan ja hartaudella
--> papereista pitää ilmetä helposti miksi juuri kyseinen henkilö
--> dokumentin tulee olla oikein kirjoitettu ja asemoitu
--> tuoreimmat kuulumiset ensimmäiseksi
Niin ja pakko sitä on kehua itseään, jos meinaa töitä saada.
En ole paljon hakemuksia lukenut, mutta niistäkin muutamista erottui selkeästi muutamat. Joku toinenkin olisi voinut olla pätevä, mutta hakemus ei kertonut henkilöstä mitään muuta kuin pakollisen.
Sain työnhakukurssilla tosi hyvän ja hyväksihavaitun mallin (selkeä ja erottuu muista). Voisin laittaa sen sinulle s-postissa, jos ilmoitat osoitteesi minulle. Kannattaa myös käyttää muuta kuin valkoista paperia oman persoonan ja haettavan tehtävän mukaan. Jo sillä erottuu pinosta.
Kuten jo moni aiempi on todennut, tuo erityisesti esiin kaksi näkökulmaa:
* minkälainen
sinä
olet
* mitä (lisä)arvoa juuri sinä toisit kyseiseen työhön ja yritykseen / yksikköön = miksi juuri sinä olet paras valinta tehtävään.
Tietoja ja taitoja voi aina opettaa työssä, joten valitsijalle tärkeää on hoksata kaikkien hakijoiden joukosta oikeat persoonat ja työmoraalit, ts.
sopivuus
yhteisöön ja tehtävään. Noita henkilökohtaisia ominaisuuksia kun on vaikeampi lähteä opettamaan ja muuttamaan...
Pätevyydeltään samanlaisia ja sopivia on paljon, joten sen esiintuomiseen ei kannata panostaa. Sopivuus ko. yhteisöön ja työhön on tärkeää.
Olen ollut mukana erityisesti hakemusten " skriinauksessa" , ts. lajitellut hakijat tutkittaviin, ehkä potentiaalisiin, ja soveltumattomiin.
Ensin jaetaan hakemuspino kahtia: luettavat ja pois laitettavat.
Aluksi katson CV:stä koulutuksen + kurssit + työhistorian: taustan pitää sopia tuleviin töihin sillä tietenkin halutaan päästä pian käsiksi itse työhön. Tässä karsiutuu myös ylikoulutetut pois.
Silmäilen yleensä henkilökohtaisen, vapaamuotoisen esittelyn alun siltä varalta että siellä olisi jotain huomionarvoista.
Epäsopivan henkilön kohdalla aikaa kului reilusti alle ½ min, ja seuraava...
Potentiaalisten pinosta katsotaan henkilökohtaiset esittelyt ja taustat paremmin. Vapaamuotoisesta tekstistä erottuu selvästi edukseen ne, jotka yleensä pääsevät tutkittavien hakijoiden joukkoon, ts. suurin osa niistä haastatteluun (tai " varalle" jos kaikki haastattelut eivät onnistu). Tässä vaiheessa homman voi heidän kohdallaan enää kaataa se, että hakemuksen muusta informaatiosta paljastuu jotain erikoista, ristiriitaisuuksia, tai on selvästi jokin täyttämätön aukko (työhistoriassa, tms).
Viimeksikin palkattu oli taustaltaan epäpätevä mutta persoona ja perustelut työn hakemiselle tulivat niin hyvin esiin vapaamuotoisessa osassa että jo sen perusteella arvelin että hän on " top-2" -joukossa.
Määrämuotoiset hakemukset, erityisesti firmojen web-palveluissa, palvelevat hakemusten käsittelijää tässä vaiheessa niin, että asiat löytyvät aina samoilta paikoilta ja omaan esittelyyn panostaminen loistaa heti (rivin tai parin esittely ei paljoa kerro). Niitä on siis nopeampi käsitellä kuin ihmisten itse kehittelemiä malleja.
Tosin selkeä, hyvin jäsennelty mallikin on tehokas ja voi antaa hyvinkin ammattitaitoisen vaikutelman. Tilanteen mukaan, siis...
Eli voit lähettää sen minulle osoitteeseen michaela80@suomi24.fi
Hyvää uutta vuotta kaikille ja onnea työnhakuun:-)
Ystäväni sai toimittajan paikan sadan hakijan joukosta kirjoitettuaan hakemuksensa lehtijutun muotoon. Eli jos tietää, että hakijoita on paljon, niin kannattaa ainakin käydä mielessään läpi kaikki mahdolliset " räikeän persoonallisetkin" vaihtoehdot, joilla voisi työnantajaa lähestyä. Toki riippuu paljon haettavasta paikasta, en osaa sanoa kuinka korkealle sihteeripaikkaa hakevien joukosta rankataan vakioasettelusta poikkeava hakemus.
Neuvonkysyjille en osaa sanoa mitään muuta kuin että älkää vaan helkkari soikoon tehkö liian pitkiä kappaleita! niitä ei jaksa kukaan lukea. eikä myöskään asiakirjaa, joka ei ole vakioasemoitu.
luulis kyllä, että kuva kannattaa laittaa? kunhan sen valitsee huolella.
ja verbaaliakrobatia on sitten muuten asiatekstissä kiellettyä! mitä lyhyemmin osaa asiansa ilmaista, sen parempi!
ja kiitos vielä kaikille hyvistä neuvoista, täytyy kohta alkaa itsekin harjoittelemaan...
Muistathan korostaa hakemuksessasi sitä, miksi olet kiinnostunut juuri kyseisestä tehtävästä kyseisessä firmassa. Eli ei mallihakemusta, joka käy firmaan kuin firmaan ja jossa kerrot vain osaamisestasi, vaan mitä sinulla on annettavaa juuri tälle firmalle. Lähde niistä ominaisuuksista ja osaamisesta joita ilmoituksessa (jos sellaisen perusteella haet) hakijalta odotetaan. Kuvahan on nykyään usein tapana liittää hakemukseen, mutta omasta mielestäni se on vähän kaksipiippuinen juttu... Itse en ole laittanut.
Älä lähde kikkailemaan asetuksilla / fonteilla / väripaperilla tms.
Tsemppiä työnhakuun!