Millaisa teidän reilu 1 1/2 vuotiaat on?
Meidän tyttö 1 v ja 8 kk ja ajattelin, että onko muut samanikäiset tällaisa:
- ei leiki yhtään itse, koko ajan pitää olla äidin tai isin leikkimässä kanssa.
- kova käskemään: äiti juoksee, äiti pomppii: äiti hakee...
- tykkää kirjoista hirveästi, niitä luetaan tosi paljon
- aivan mahdoton temppuilu pukiessa. Heittäytyy veltoksi ja rimpuilee. Sama vaipan vaihdossa. lusikka lentää ruokapöydässä melkein joka kerta lattialle
- osaa kuperkeikan ja puhuu jo kuudenkin sanan lauseita.
Kommentit (10)
- iloinen ja aurinkoinen tapaus yleensä ottaen
- puhuu maksimissaan neljän sanan lauseita
- leikkii itsekseenkin lyhyitä aikoja, mutta yleensä haluaa jonkun seurakseen
-tykkää kirjoista kovasti
-syö kiltisti kun syötän ja syö myös itse ihan nätisti niin kauan kun se homma aina jaksaa kiinnostaa..
-nukkuu yöt läpi (useimmiten), nukahtaminen on aika ajoin TODELLA vaikeaa..
Siinäpä niitä tärkeimpiä. Niin ja telkkarin suosikki ohjelmat on Muumit, Pikku Kakkonen ja Tomi Traktori.
-Yleisesti ottaen tyttömme on ollut hyvin helppohoitoinen, suhtautuu yleensä aina positiivisesti siihen asiaan mitä milloinkin teemme. Perushoito eli syöminen, nukkuminen, vaipanvaihdot, pesut ja pukemiset sujuvat lähes aina ilman sen suurempia ongelmia. Joskus ei malttaisi lopettaa meneillään olevaa puuhaa, niin silloin saa houkutella ruokapöytään tai vaipanvaihtoon.
-Rytminä meillä (suurinpiirtein) yöunet klo 22-08 ja päiväunet 14-17.
-Suurin vaikeus meillä on ollut lähes alusta asti nukahtaminen / nukuttaminen, viime aikoina ei tahdo millään nukahtaa varsinkaan päiväunille, mutta sitten kun lopulta nukahtaa, niin nukkuu vielä pitkät 2-3 h päikkärit.
-Ulkoilua meillä yleensä 1-2 h aamupäivällä ja 1 h illansuussa, joista noin puolet ajellaan vaunuilla, että äitikin saa liikuntaa, ja puolet peuhataan leikkipuistossa tai pihalla. Istuu kyllä edelleen mielellään vaunuissakin, mutta tykkää tosi paljon leikkiä lumessa.
-Tyttömme tykkää erityisesti leikkiä erilaisilla palloilla (melkein aina on pallo kädessä), myöskin lukee, piirtää ja on muskaria mielellään.
-Sanoja on jo satoja, myös pitkiä kuten ' väärinpäin' tai ' työpaikka' . Sanoo jo päätteet usein oikein kuten ' paljon lintuja' . Pisimmillään on sanonut kolmen sanan lauseita, mutta useimmiten yksi tai kaksi sanaa kerrallaan.
-Tykkää kovasti vieraista, sekä aikuisista että lapsista, mutta aivan viime aikoina on jonkin verran tullut mustasukkaisuutta omista leluista.
-Joten meillä vielä aika helpolla päästään, uhmat vielä edessäpäin.
Iloista joulunaikaa !
-Itsekseen leikkii pitkiäkin aikoja
- ison siskon ponit ja barbit + nuket ovat in. Lisäksi tykkää piirtää.
-Puhuu 2-3 sanan lauseita. Sanavarasto on satoja sanoja. R ja S tulevat jo kivasti.
-Itse syö. Auttaa ei yleensä saa. Ruokalappua ei suostu ottamaan, mutta yleensä syö melko siististi (vanukkailla,jugurteilla ym. suttaa välillä paitansa)
- Itte on kova sana ja haluaakin riisua itte, yrittää pukea itte ym.
- Mitään kiukku kohtauksia ei vielä ole tullut, mutta eivätköhän ala pikku hiljaa kesän lähetessä...
- Päiväunia nukkuu 2h
-Yöllä nukkuu n. 19.30- 7.15. Viedään illalla sänkyyn ja seuraavaksi kuuluu aamulla:" äiti!"
-ymmärtää jo kivasti " lahjontaa ja uhkailua" esim. jos et tule riisuttavaksi nyt, et pääse kylpyyn tai syö ensin ruoka, sitten saat pullan.
- Käy leikkien lomassa aina tarkistamassa ettei äiti ole karannut
- Rakastaa hiusten kampaamista ja pampuloiden/pinnien laittoa, sekä koruja.
- Osaa kertoa jos on liian kuuma tai liian kylmä esim. ulkona, kaupassa tai jos joku sattuu esim. korva.
-Aina ollut aika rauhallinen yms mutta alkanut löytymään tempperamenttia.
-Puhuu paljon,siis sanoo monen sanan lauseita mutta uskon että teijänkin lasten lauseet on sellaisia että vain iskä ja äiti ymmärtää.Kun ei ne niin selvästi sano muutku sanoja vaan,korkeintaan 2sanaa joku ei tuttukin ymmärtää.
-r&s kirjain tulevat hyvin,leikkii PALJON itekseen,tai hoitaa pikkuveliä,aina pukkaa sitteria ympäri kämppää,hyssyttää ja antaa tuttia,joskus haluaa pitää tuttipulloa pikkuvelin suussa kun se syö,yms.
-Kaikkein mieluisimmat dvd;t on puuhapete(mikä pyörii kymmeniä kertoja päivässä),nalle puhit,shrekit,fröbelin palikat,titinalle!
-Syö todella hyvin ja itse syö aina,hän oppi noin 1vuotiaana syömään itse,ei saa muut auttaa kuin isi!
Pukeminen on yhtä..he*vettiä!Rimpuilee ja vääntäytyy aina sylistä pois eikä saa pukia vaikka ulos haluaakin mennä!=)
-Nukkuu omassa sängyssään omassa huoneessa,hyvät yöunet 22-08!
Päiväunet ottaa klo.14-17 ja ja...
-Kaikki hampaat on suussa ollut jo monta kuukautta:)
-Niin ja isi on tärkein,ainakin näyttää ja tällä hetkellä isi kelpaa kaikkiin leikkeihin yms jos on kotona,muuten minä&olen sitten tietysti se ykkönen jos isi on töissä!:)
- puhuu kaiken aikaa, tekee havaintoja ääneen, kuuden sanan lauseet varmaan ennätys, sanajärjestys lauseissa hassu, esim. Isi kohta tulee.
- nukkuu hyvin, mutta välillä on ollut hankala nukuttaa. Viime aikoina mennyt kiltisti nukkumaan ja nukahtaa jopa itsekseen. Nukkuu 20.45 - 7.30...8.30, päiväunia noin 2 tuntia.
- syö itse ja reippaasti, mutta vaatii usein herkkuja (joita ei läheskään aina siis saa) Tällä hetkellä innostunut syömään mandariinia. Joskus innostuu hakkaamaan ruokapöydässä mukia ja lautasta, eikä jaksa istua paikoillaan ruokailun ajan.
- katsoo mielellään Himpuloita ja Pelle Hermannia, laulaa Himpuloiden tunnaria :)
- leikkii hyvänä päivänä pitkiä aikoja itsekseen, huonona päivänä vaatii huomiota enemmän
- tanssii ja hyppii, juoksee ja heittää palloa
- tykkää piirtää, koota Dubloja, leikkiä Brion junaradalla
- suosikkipuuhaa lukeminen, " lukee" kaikki kirjat ja lehdet, jotka saa käsiinsä, erityisen ihastunut joulun mainoslehtiin, joista bongaa joulukuuset ja joulupukit
- vaatii usein äitiä tai isiä lukemaan tai laulamaan, joskus laulaa itse pieniä pätkiä helppoja lauluja
-Puhuu paljon sanoja ja omaa " viittomakieltä" , mutta ei juurikaan edes 2 sanan lauseita. (Monet sanat epäselviä.)
-Juoksee, hyppii, kiipeilee, laskee ja kiipeää liukumäkeen itse.
-Vaatii äidin tai isän seuraa leikkeihin, joskus lukee kirjoja itsekseen.
-Lukee mielummin kirjoja kuin katsoo lasten ohjelmia.
-Tykkää viittoa lasten lauluja ja saattaa laulaa jonkun kohdan.
-Pukeminen myös meillä hankalaa (rimpuilee ja juoksee karkuun)
-Nukkuu ja syö erittäin hyvin itse.
-On erittäin kiinnostunut eläimistä: koirista, linnuista, hämähäkeistä...
-Heittelee tavaroita varsinkin suuttuessaan.
-Tykkää riehua esim. hyppiä sängyllä.
-Antaa pusuja ja haleja :)
- olisi kypsä potalle, mutta äiti ei viitsi ruveta vielä siihen touhuun... Esikoisesta muistan mikä riesa ensimmäinen kuukausi kuivaksi opettelussa oli enkä viitsi viimeisillään raskaana ruveta siihen touhuun...ensi kesänä sitten
-laulaa paljon ja tykkää " lukea" kirjoja ja katsella vanhempien kanssa kuvia
-laaja sanavarasto ja puhuu lauseita, en kyllä osaa sanoa kuinka pitkiä, mutta osaa laulaa kokonaan yhteen soittoon tuiki, tuiki tähtönen, että kaippa sekin lausentamista on...
-puhe hieman epäselvää, joitain kirjaimia puuttu mm R, S tulee kyllä hienosti
-syönyt 1-vuotiaasta itse. Huono ruokahalu, syöttötuolissa ei enää suostu istumaan
-nukkuu omassa lastensängyssä. Nukahtaa hyvin, mutta saattaa herätä yöllä valvomaan. Istuskelee silloin sängyssään ja laulaa lauluja ja höpisee kaikkea. Nukkuu 22.30-9 ja päikkäreitä vaunuissa ulkona 13-15
-tykkää touhata yksikseen. Viime aikoina innostunut kovasti nuppipalapeleistä. Muumitalo myös suosikkilelu.
-telkusta katsoo mm. pikku kakkosta, muumia ja titiä
-syö paljon tuttia ja tuttipullokin vielä käytössä
-tempperamenttinen ja uhmaa ajoittain. Ulkoa sisälle tulo en välillä työlästä, samoin pulkassa haluaisi välillä istua koko ajan ja välillä taas ei ollenkaan, vaan haluaisi itse vetää sitä, mutta ei jaksa kävellä puistosta asti kotiin kuitenkaan.
-1,5 mittoja 86 cm ja 9,5 kg
Meilläkin aurinkoinen, mutta tarvittaessa temperamenttinen poika. Raivostuu pikaisesti ja äänekkäästi, pukemiset ja siirtymiset suututtavat aina hetken aikaa. Puhe vielä hakusessa, yksittäisiä sanoja vain. Huumoria löytyy, kikattaa isän kanssa samoille jutuille. Autot ykkösjuttu. Potalla käydään, pissi tulee silloin tällöin. Nukutaan tosi hyvin, klo. 20.00 - 8.00. Päikkärit 12.00. - 14.00. Poika syö itse, on syönyt jo puoli vuotta aika lailla itsenäisesti. Uhmaikä vielä edessä päin todennäköisesti. Mukavaa aikaa eletään.
- osaa jo paljon sanoja, kaksi sanaa sanoo joskus peräkkäin, muuten vain yksittäisiä sanoja
- leikkii välillä myös yksin, mutta usein pitää olla äiti, isi tai joku isovanhemmista mukana. Usein riittää kun istuu seurana lattialla.
JOs kylässä toisia lapsia niin silloin vanhemmat unohtuvat.
- pukeminen on välillä täyttä tuskaa. Varsinkin ulkovaatteiden. Huuta ja rimpuilee
- tykkää kaikista isoista autoista ja puppe kirjoista. Katsoo mielellään muumeja ja teletappeja.
- syöminen on välillä hankalaa ja vaatii kärsivällisyyttä että saa pojan istumaan aloillaan syömisen ajan.
- iloinen ja vilkas poika. Juoksee paljon ja tykkää heitellä palloa. Onkin siinä tosi hyvä :)
- nukkuu hyvin ja käy usein kiltisti nukkumaan.
- välillä äiti ei saa mennä minnekkään, edes vessaan, varsinkin jos ollaan kahdestaan.
- Tykkää kovasti leikkiä piilosta ja hippaa.