Miksi ihmisiä niin hirveesti korpee toi sanonta " tehdään lapsia" ?
Ihan hyvinhän niin voi sanoa, eri asia sitten onnistuuko siinä tekemisessä. Ei niitä lapsia ainakaan niin saa ettei tee mitään.
Kommentit (10)
Kyllä ne lapset on meille annettu, ei me niitä olla tehty.
Eiköhän Jeesus ole ainoa lapsi, joka on tekemättä saatu.
niin ei siitä yhtään itsevarmuudessaan jälkeen jää, jos sanoo ' me saamme lapsen kahden vuoden kuluttua' .
Kyllähän jokainen oikeasti kuitenkin tietää, että lapsen tekemisestä puhuminen sisältää itsestäänselvästi ajatuksen tekemisen yrittämisestä. Tokihan voi joka kerta sanoa, että ' aiomme yrittää tehdä' , mutta se on kuitenkin aika turhaa rautalangasta vääntämistä.
Eipä kovin moni muukaan asia elämässä niin täysin varmaa toteutumiseltaan ole, mutta silti on tapana sanoa esimerkiksi, että ' aion mennä ensi kesänä kesätöihin' sen sijaan, että ilmaisisi asian pitemmän kaavan mukaisesti selitellen ja kaikki epävarmuustekijät huomioon ottaen ' aion yrittää saada ensi kesänä kesätöitä, varmahan en voi olla saanko töitä, mutta jos minulla on hyvää tuuria, niin voin ehkä saadakin' .
Olen eri mieltä. Kyllä minä lasken, että meidän lapset on tekemällä tehty.
Ensimmäistä värkättiin pari vuotta, kunnes vihdoin onnistui luovutussiittiöillä koeputkihedelmöityksenä. Kuopus oli melkein pari vuotta säilöttynä nestemäiseen typpeen, -196 asteessa ja siitä sitten sulateltiin ja siirrettiin kohtuuni kasvamaan.
Tietystihöä lapset sitten loppuviimeeksi saatiin, mutta on kyllä mielestäni enemmän tehty kuin saatu!
Missään ei ole sanottu, että tulen raskaaksi tai saan tentin läpi, mutta kyllä sekä lasta että tenttiä tehdään, vaikka tulos ei varma olisikaan.
Eli lähtökohta on se, että nyt aloitamme lapsen teon, 9kk päästä saamme sen ja sitten alammekin tehdä toista lasta jne.
Minä itse puhun, että yritämme raskautua, tähän yritykseen on mennyt jo kohta kaksi vuotta. Tokihan sen eteen on jotain tehtävä konkreettisesti ;) mutta yrittämisestä on minusta parempi puhua, sillä siinä on paremmin ilmaistuna se asia, ettei mikään ole varmaa.
olimme mieheni kanssa kerran ilman kondomia ja se olikin siinä. Ei tarvinnut mitään ovulaatio-testejä eikä muitakaan vippaskonsteja, että kyllä vauva nimenomaan tehtiin silloin!
ja oikein tekemällä on tehty, ihan labrassa ja ison tiimin voimin :D
Lapsi ei ole vanhempiensa " ansiota" . Lapsi ei ole vanhempiensa muovaama, muokkaama, omistama teos. Lapsi on itsellinen, erillinen ihminen, joka syntymässä kohtaa vanhempansa ensimmäistä kertaa.
Olin kuvitellut, että oikeasti kaikki tietävät tämän ja vain *puhuvat* tekemisestä ajattelematta, miltä se kuulostaa. Tämän ketjun perusteella - kyllä te aidosti taidatte kuvitella, että lapsenne on joku teidän tekemänne taideteos, eikä mikään oikea ihminen.
Taitaa kyllä olla turha toivo, että tästäkään kirjoituksesta tajuaisitte asiaa...
t. se, joka puhui jumalasta
Toiset luulevat,että se on vaan,että kalsarit samaan koneeseen,ni avot,paksuna ollaan.