Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hiustenlähtö, lapsettomuus ja hormonitoiminta

18.12.2005 |

Tuppaudun tännekin kysymyksieni kanssa. Toivottavasti osaatte auttaa..

Mieltäni raastaa huoli. Hiukseni ovat ohentuneet aivan silminnähden viimeisen vuoden aikana.

Ekat menkat oli 15v ja toiset 17v. Kolmannet aloitettiin Teroluteilla ollessani 18v kun halusin e-pillerit. Pillerit jätin pois 19v kun eivät olleet sopivia ja oli vakisuhde. Pillerien aikaan menkat tulivat RUNSAINA säännöllisesti.

Kuukautisia ei ole ollut kuuteen vuoteen, ikää nyt 25v, ylipainoa n. 15kg mutta paino laskenut tänä syksynä jo 14kg. Ei ehkäisyä koko aikana eikä myöskään raskaaksi tuloa. Miehessä ei vikaa.

PCO:ta on aina epäilty mutta tällä viikolla sain siitä asiasta puhtaat paperit eli sitä ei ole. Perusveriarvot kunnossa ja nyt laitettiin kamalan paljon lisäkokeita mm. testosteronit ym.

Kysymykset kuuluukin:

Palaakohan mun hiukset koskaan ennalleen? Ja onkohan mulla mitään mahkuja saada koskaan lapsia?

t. Minkula

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
18.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

se voi aiheuttaa hiustenlähtöä ja painontippumista. Eräällä ystävälläni kävi juuri näin, että hiuksia alkoi lähtemään tosi paljon ja siitä huomattiin, ettei kaikki voi olla kunnossa. Mitään vatsakipuja ei ollut. Niinhän siinä sitten kävi, että keliakia löytyi.

Hivenaineet ja vitamiinit eivät imeytyneet enää kunnolla ja tämä näkyi painon tippumisena ja juuri hiustenlähtemisenä. Erään lapsettomuuslääkärin mukaan hoitamatonta keliakiaa saatetaan löytää myös lapsettomuuden taustalta.

Vierailija
2/6 |
18.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vatsakipuja tai iho-oireita ei ole ollut mutta niitähän ei tosiaan kaikilla olekaan.

Laihtumiseni on kyllä ihan suunniteltua ja toteutettu ruokavaliolla ja liikunnan lisäämisellä. Tosin tiukkaan tahtiin 3kk/14kg.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
18.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko kyseessä olla kilpirauhasen vajaatoiminta? Onko sen verikoearvot katsottu. Ohessa pari linkkiä, mistä saat lisätietoa kilpirauhasesta. Vajaatoiminta ainakin voi hoitamattomana aiheuttaa lapsettomuutta ja hiustenlähtöä.

http://www.kilpirauhas.info/foorumi/viewtopic.php?t=5

http://www.kolumbus.fi/kilpirauhasliitto/vajaa.htm

Vierailija
4/6 |
19.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä aamulla lääkärin kanssa asiasta puhuin ja hän sanoi, että ei kuulemma kannata lähteä etsimään yhtä ainoaa syyllistä kuten hiivalääkkeitä hiustenlähdön syyksi koska horminitasapainoni on luultavasti päin prinkkalaa ja ongelma on siis monitasoisempi. =(

Ja aika suuri tekijä taitaa olla tuo laihdutus. Mutta se on toisaalta lohdullista koska silloinhan hiukset palaavat ennalleen.. Palaavathan??

Vieläköhän sitä ehtis pyytää joulupukilta peruukin lahjaksi?

Vierailija
6/6 |
19.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meikäläisellä sama juttu. Olen laihduttanut keväästä alkaen yht. 20 kg ja nyt normaalipainoinen. Elokuun alussa huomasin hiustenlähdön lisääntyneen todella paljon ja hiukset ohentuivat ihan silmissä. Nyt tilanne rauhoittunut.

Luulen että yksipuolinen ruokavalio oli syynä, aina ei jaksanut tai viitsinyt miettiä tuliko varmasti kaikki vitamiinit olemattomista ruokamääristä. Mulle oli myöskin hemoflobiini kovin alhainen.

Toinen mahdollisuus on että aloittaessani elokuussa estrogeenihoidon seur. PAS-hoitoon, alkoi hiustenlähtö sen jälkeen. Söin niitä tabuja melkein 3vk ennen siirtoa ja senkin jälkeen.