Mihin ikään asti annetaan d-tippoja?
Kommentit (9)
Kysyin just kuopuksen 1-v neuvolassa, että vieläkö annan tippoja tuolle meidän kohta 3-v esikoiselle ja kyllä se täti käski niitä antaa. Annostusta sai muistaakseni kyllä vähän pienentää eli oisko ollu Jekovittia 4 tippaa, mitä suositteli. Ei ollu kyllä puhetta, että kuinka kauan pitää jatkaa...
Meillä 1v neuvolassa sanottiin vuoden iässä tippojen vähentämisestä 3 tippaan (Jekovit) kun ennen sai rintaruokittuna sen 5.
Pojan 5v neuvolassa kysyin d-vitamiinista, ja kuulemma talviaikana voi hyvin sen yhden Minisunin antaa 5v ikäisellekin. Alle 2v ikäiselle se ei kuulemma edes oikein riitäkään, pitäisi antaa n. reilut 1.5 tablettia, eli ei ihan joka päivä kahta tablettia.
Otan minä itsekin d-vitamiinilisän talviaikana.
Nykyisin suositellaan annettavaksi myös koululaisille. Riisitautia esiintyy Suomessa vieläkin.
D-vitamiinia tarvitaan, jotta kalsium imeytyy suolesta ja luun aineenvaihduntaan. Luut eivät mineralisoidu kunnolla, jos D-vitamiinia ei saada ollenkaan. Siksi oli ennenvanhaan pahasti länkisäärisiä, kun luut oli heikot.
Meillä D-vitamiinitippojen suuhun saaminen on kovaa tappelua. Neiti on päättänyt, ettei ota mitään suuhunsa mikä annetaan lusikalla, tippoina putelista suoraan suuhun tiputettuna puhumattakaan.
Ruoan sekaankaan laittaminenkaan ei ole varmaa, koska syöminenkin on tällä hetkellä vähän sitä sun tätä. Saattaa syödä ruoastaan vain pari kolme lusikallista ja sen jälkeen alkaa EI, EI, EI! Ja tällä hetkellä joka ikinen asia tuntuu olevan EI!
Kyllästyneenä ainaiseen ei-eihin ostin sitten apteekista pureskeltavia päärynän makuisia Minisun-tabletteja ja tyttäreni mielestä ne ovat nyt tosi namia! Mietin kuitenkin annostusta, että saako riittävästi kuitenkaan D-vitamiinia? Juo maitoa, jossa d-vitamiinia lisätty, mutta miten paljon tarvitsisi vitamiinilisää?
Minisun-tablettien annostus aikuiselle on 1 tbl/päivä, mutta kuinkas noin pienellä lapsella?
mun poika on 3-v ja neuvolassa ei tullut puheeksi d-tipat. Muistelin, että kolmeen ikävuoteen asti niitä pitää antaa. Ilmeisesti ei ainakaan haittaa ole jos senkin jälkeen vielä antaa...
Meillä menee 2 kpl minisun tabletteja aamuisin. Uusien ohjeiden mukaisestihan d-vitamiinia pitää saada nyt enemmän kuin ennen, joten edes kaikki neuvolantädit ei ole ajantasalla. Toki jos maitoa menee hirmuisesti, niin sitten pitää miettiä mutta meillä ei mene sitä puolta litraakaan päivässä. Ainakin yliopiston apteekissa oltiin hirmuisen asiantuntevia ja heillä oli semmoiset taulukot mistä katsoivat ja osasivat tuon maidon määränkin suhteen neuvoa.
Itse otan yhden ja apteekissa sanottiin, että voi aikuinenkin ottaa sen yhden jos haluaa mutta ei ole tarvetta, jos ei esim. ole raskaana.
meidän 2v poika ei voinut pienenä ottaa mitään d-tippoja,kaikkia kokeiltiin ja kaikki aiheuttuvat mielettömän kovat vatsavaivat!
meidän neuvolatäti käski antaa sitten kalanmaksaöljyä ja sitä ollaan syöty koko perhe ja terveenä ollaan oltu(ei flunssia ym.moneen aikaan).
Ja ihme juttu on se että poika ITSE pyytää " kalaöljyä" kun se on hänestä niin hyvää...
Aion syöttää kalanmaksaöljyä niin kauan kun vain poika sitä haluaa syödä..;)
jos en ihan väärin muista