Millaisia neuvolakäyntinne ovat?
Antaako terveydenhoitaja kenties jotain materiaalia kotiin luettavaksi? Kertooko vauvan sen hetkisestä ikävaiheesta, mitä kaikkea siihen kuuluu jne. ?
Itse muistan esikoisen vauva-ajoilta, että sain lähes aina jotain kotiin vietäväksi; pieniä vihkosia, joissa oli tietoa vauvan kehityksestä, kiinteiden aloittamisesta yms. Ja joka käynnillä terveydenhoitaja kertoi mitä kaikkea sen ikäiset vauva yleensä osaavat, kuinka nukkuvat jne. Jos kysyin jotakin, niin aina sain vinkkejä ja apua ongelmiini.
Nyt kuopuksen kohdalla on aivan toisin. Asumme eri kaupungissa ja näin ollen terveydenhoitajakin on vaihtunut. Tämä nykyinen ei kerro mitään, punnitsee vain vauvan ja mittaa pituuden eli tekee ns. ne pakolliset jutut. Ei edes kysy, että miten meillä menee, onko minulla kenties jotain kysyttävää. Jos taas itse kysyn häneltä jotain, saan vain ympäripyöreitä vastauksia. Harmittaa oikein, kun meille on osunut tuollainen terveydenhoitaja, vaikka muuten hän onkin oikein mukava.
Kommentit (9)
ylimääräisii. Epäilen hänen luulevan mun tietävän kaikki ammattini puolesta :( Mää selitän hälle kyl vaikka mitä, ja välillä harmittaa kun hän kysyykin hetken päästä jotai josta mä olen juuri kertonut.
Sitten mitataan, punnitaan, testataan kuuloa ja näköä ja tarttumaotteita pienempänä, kysellään kyllä kuulumiset ja niin edelleen, mutta kyllä meidän neuvolantäti aika leipiintyneen oloinen on. Ihan ymmärrettävää toisaalta, tehnyt duuniaan varmaan 20 vuotta. Ei varmaan jaksa joka tenavan vaipan sisällöt enää kiinnostaa. Mutta itse tietysti toivoisi sellaista asioihin syventymistä. Nämähän on myös kemiakysymyksiä, eli tässä meidän nlatädissä ei sinänsä mitään vikaa ole, mutta ei vain oikein kemiat pelaa! Äitiysneuvolan th:n kanssa oikein ystävystyimme, halattiin kun käytiin viimeisen kerran, ja toivottipa hän tervetulleeksi myöhemminkin poikaa näyttämään! (Omituista sinänsä, jos kaikkien kanssa noin tekee. Tai sit me vaan oltiin sielunsisaret.)
Joskus soitin ja kysyin yöheräämisistä, yritettyäni kaikkea mahdollista paitsi huudatusunikoulua. Kerroin koko stoorin. Sitten th alkoi kysellä ja listata just niitä samoja asioita mistä olin 2 minuuttia sitten kertonut. Perusasioita tyyliin " ei saisi laittaa valoja päälle tai puhua, ettei vauva luule, että on seurustelun aika..." Ai jaa! En tiennytkään...
Taidan olla liian vaativa. Kyllä me ihan hyvää perushoitoa saamme.
Eli aina ensimmäinen kysymys että oletteko olleet terveitä. Sit pituus ja paino, yleistä hölinää lähinnä minun suunnalta. Mitään pinsettiotteita tms. ei ole testattu ikinä! Joskus saan lehtisen tai pari mukaani. Lääkärikäynneillä nämä normaalit tarkistukset, siellä setä sentään vähän kyselee että jokos liikutaan tms.
käynteihin on aina varattu reilusti aikaa, ensin mitataan ja punnitaan, sitten keskustellaan ja tutkitaan kehitystä. En tiedä miten muualla, mutta meillä täti myös riisuu ja pukee lapsen. Meidän vauvan paino ei lähtenyt alussa kunnolla nousuun ja nlantäti oli sitä kotonakin miettinyt ja huolehtinut, että kuka sitten hänen lomansa aikana ehtii vauvan painoa seurata; no, onneksi paino lähti nousuun ja täti sai nauttia lomastansa. Ainoa asia mikä tällä hetkellä " huolestuttaa" neuvolakäyntejä ajatellen on se, että ehtiikö täti jäädä eläkkeelle ennen kuin meidän neiti menee kouluun...
Ja lääkäri meillä on myös mukava, koskaan ei ole lääkärin valkoista takkia päällä, ja on muutenkin tosi rento tyyppi. Kätteli ja esitteli itsensä ennen tutkimuksen aloitusta meidän neitille, jolla oli ikää kokonaista kuusi viikkoa:).
Meidän neuvolatäti, kokenut terveydenhoitaja-kätilö, oli aivan ihana. Oli, sillä hän sai pätevänä ihmisenä ylennyksen esimieheksi, ja viimeinen käynti oli kuukausi sitten 6kk neuvola. Meille oli aina varattuna tunti.
Aloin käymään hänellä äitiysneuvolassa koettuani keskenmenon. Hänellä on itsellään ollut seitsemän keskenmenoa (ja kolme lasta), jonka hän heti kertoi, ja joka teki sen, että hän todella ymmärsi oman pelkoni raskauden alussa. Sain käydä kuuntelemassa sydänääniä tarvittaessa.
Jatkoimme pojan syntymän jälkeen hänen luonaan. Hän ei ainoastaan punnitse vaan antaa ohjeita, vastaa kaikkiin kysymyksiin ja kysyy myös miten me vanhemmat jaksamme. Mieheni on usein ollut mukana, ja myös hänet on otettu huomioon. Tarvittaessa olen myös soittanut hänelle kysyäkseni askarruttavia asioita. Hän on aina soittanut takaisin.
Olen monesti ajatellut että hän on todella valinnut oikean alan. Hänen lopettaessaan vein hänelle kortin ja ison tontun. Itku tuli molemmilta...
Valitettavasti tällaisia neuvolatätejä ei varmasti ole montaa... Saa nähdä kenelle joudumme seuraavaksi.
Eli mittaukset, rokotukset yms. Muutaman kerran olen saanut jonkun ohjevihkosen mukaan. Esikoispoika on terve ja voi hyvin, joten en ole mitään ihmeempiä ohjeita edes kaipaillut. Sekä terkkari, että neuvolalääkäri ovat tosi mukavia.
Menna+poika 8 kk
Meillä ainakin neuvolan tädit olivat paljon enemmän juonessa mukana kun esikoisen kanssa käytiin, juteltiin monenmoisia.
Nyt kuopuksesta se on ollut lähinnä punnitus, ja kiitos näkemiin:/ Ja toisaalta ikäeroa lapsilla on jo sen verran, että joitain asioita on multakin jo unohtunut, vaikka se sellanen maalaisjärki varmaan pelaakin paremmin kuin esikoisesta. Mutta silti, olisi kiva saada edes ne prosyyrit.
Kävin hänen vastaanotolla jo odotusaikana ja nyt sitten vauvan kanssa jatkettu käyntejä. Aikaa on aina varattu runsaasti ja noiden perusjuttujen (paino, pituus & päänympärys) lisäksi jutellaan kaikenlaisesta mahdollisesta maan ja taivaan väliltä, vauvanhoidosta, kehityksestä, lasten vaatteista, omasta jaksamisesta jne. Meillä tämä juniori on kolmas ja ikäeroa isompiin lapsiin on yli 10 vuotta ja monet asiat ovat unohtuneet/muuttuneet vuosien varrella. Ohjevihkoja & muita läpysköjä saamme aina mukaan, itse en kylläkään niistä kauhean kiinnostunut ole ollut, enemmän mies & isommat lapset niitä sitten kotona lueskelee...
Meillä kyllä neuvolassa kaikki tädit on mukavia ja lastenlääkäri on ok.
Itse tietysti olen sellainen höpöttäjä ja kyselijä, joten sekin varmaan osaltaan vaikuttaa noihin neuvolakäynteihin.
t. Kaisastiina & Nikke 3.5 kk
Meillä esikoinen nyt 6kk ja neuvolassa on joka kerta vain paino ja pituus mitattu. Jos olen kysynyt että minkä ikäisenä mitäkin opetellaan, niin ympäripyöreitä vastauksia on tullut. Mitään apua en ole sieltä saanut. Joiltain tutuilta olen kuullut kuinka kivoja neuvolatädit on ja miten paljon sieltä saa tietoa. Oikein harmittaa kun meillä se täti ei kerro mitään edes kysyessäni asiaa...