voiko 1,5-vuotiaalle antaa joululahjaksi pikkuauton, jossa lukee " ei alle 3-vuotiaille" ?
lelussa ei ainakaan päällisin puolin ole pieniä irtoavia osia. eikös noi varoitukset ole aina vähän ylimeneviä ja liioiteltuja, varmuuden vuoksi?
Kommentit (11)
3v:n motoriikalla ei kestä 1½v:n motoriikan leikkejä (hakkaamista, tiputtelua, päällä seisomista). Ikärajat koostuu mm. terävistä reunoista ja pienistä osista.
Eli itse en missään nimessä ostaisi ainakaan vieraalle, sillä oma 1v:ni on saanut lukuisia yli kolme vuotiaiden pikkuautoja lahjaksi ja yksikään niistä ei viikon jälkeen ole ollut ehjä. Renkaat ja ovet irti yms.
Aika hassua, kun meidän 2v. ei saisi vielä leikkiä millään pikkuautolla... Yksikään ei ole tässä vuoden aikana hajonnut eikä pieniä osia ole irronnut. Enkä usko, että poika olisi erityisen motorisesti lahjakas.
sillä meidän vauvapulkassa luki, ettei sovellu alle 3-vuotiaalle! Pulkka on sellainen lyhyt malli, joka käy vielä 1-2-vuotiaalle, mutta 3-vuotias joutuu jo istumaan polvet korvissa. ;) Ilmeisesti tuo varoitusmerkintä tuli sen vetonarun takia - muuta en osaa kuvitella.
Mutta leluissa ymmärrän kyllä varoitukset, sillä pienet osat saattavat todella aiheuttaa tukehtumisvaaran. Itse olen kyllä antanut meidän 1,5-vuotiaan leikkiä isosiskon leluilla, tosin itse pitää kyllä olla tarkkana ja valvoa leikkejä.
" Lapsi on 1,5-vuotias"
" Lelu ei sovellu 1,5-vuotialle"
-> Lelu ei sovellu lapselle
Kuvitelkaa nyt joku kolmevuotias kaluamassa sellaista ikenien viilentäjää ;DDD
Pikkuautojen suhteen olisin tarkka, ainakin tutkisin auton huolellisesti ja koettaisin arvioida, mitä siitä voi irrota jos voi. Myöskään jotain pieniä marmorikuulia en antaisi alle 3-vuotiaille kuin aikuisen valvonnassa.
Mutta joskus nuo ikärajat ovat ihan älyttömiä. Esim. isossa, puisessa vauvansängyssä luki " ei sovellu alle 3-vuotialle, sisältää pieniä osia" . Ihmettelimme, että mitä ihmeen pieniä osia, ja lopulta tajusimme, että varoitus tarkoittanee ruuveja, joilla sängyn osan kiinnitetään toisiinsa! Herää kysymys, kuka vanhempi antaa ruuveja lapsille... AIKUINENHAN se on, joka ne ruuvit kiinnittää eivätkä ne kiinnittämisen jälkeen irtoa kuin sahan tai kirveen avulla...
Tuollaisissa tapauksissa varoitusmerkinnät eivät todellakaan ole mitään orjallisesti noudatettavia määräyksiä. Valmistaja vain haluaa sanoutua irti vastuusta, siksi merkintöjä liitetään vähän joka leluun. Sama juttu on pesuaineiden ym. kanssa. Ainahan ne ovat täynnä varoituksia, vaikka useimmat eivät ole edes vaarallisia nieltyinä.
Myrkytön maali on kuitenkin maalia, ja se voi irrota terävinä suikaleina.
toisensa perään kielletty alle 3 vuotiailta. 2 vuotias saa kuitenkin tälläisen nuken joululahjaksi, koska valinnanvaraa ei ole pestävissä nukeissa.
2-vuotiasta ei vauvalelut enää kiinnosta ja kaikki muut lelut on kielletty alle 3-vuotiailta. Pakkohan se on ostaa niitä, missä ikäsuostus on 3-v.
merkinnöistä, vaan pyritään itse tarkkailemaan, mitkä lelut on syytä pitää kokonaan pois taaperon hyppysistä ja millä voi valvotusti leikkiä.