G: Paljonko teillä on ruoka- ja hygieniamenot kuussa?
Alkoi kotihoidontuki, joten täytyy hieman tarkemmin katsoo, mihin ne rahat katoo. Kauhistuin kun laskeskelin, että meillä menis ruokaan, juomaan ja pesuaineisiin, veskipapereihin yms. yli 400 euroa kuussa! Meillä on mies, minä ja vauva 10 kk, jota imetän osittain ja joka kulkee osittain kestovaipoissa. Rahaa ei siis mene korvikkeisiin, ja vaippoihinkin menee vain muutama euro kuussa. Vauvan ruuatkin teen itse, ja meidän vanhemmilta saadaan marjoja, mehuja yms., joskus lihaakin pakastimeen. Miehen kanssa me ollaan melkosia herkkusuita, varmasti yli 50 euroa kuussa sais pienennettyä laskua jos jättäis noita herkkuja ostamatta!
Mutta mikäs teillä muilla on budjetti? Olis tosi kiinnostavaa kuulla!!
Kommentit (9)
Meillä siis mies kulkee eväillä töissä ja minä syön vauvan kanssa kotona myöskin, joten tuo reilu 400 e sisältää kaiken.
meillä on tulot yhteensä miehen opintotuki 230e+mun äippäraha 340e+lapsilisä 100e. Eli yhteensä 670e. Vuokraan menee asumislisän jälkeen 250e, joka nousee 33e tammikuussa. Eli meille jää tosta 420e, josta maksetaan laskut, mies syö päivittäin koulussa (2,5e pvä), bensat autoon ym. Eli eipä tota rahaa ruokaan yksinkertasesti jää ku se 200e..ei aina sitäkää mutta sillon ollaan saatu porukoilta lainaa. (opintolainat tältä syksyltä laitettiin autoon, kun ei ilman sitä pärjätä ja se oli hommattava). Sillä on pärjättävä- vaikka tiukkaa se tekee, ja penniä saa venyttää ihan tosissaan.
Sais jotku kansanedustajatki joskus koittaa kuukauden selvitä tolla summalla, niin josko ne heltys nostamaan äitiyspäivärahaa ja opintotukea kun tajuaisivat millasta on elää nykysuomessa näillä tuloilla.
Meidän perheessä minä, mies ja 9kk tyttö. Tyttö on n. 8kk asti suostunut syömään vain purkkiruokaa joten niihin on mennyt aika paljon rahaa. Lisäksi käytän kertavaippoja. Ostetaan lähes aina K ryhmistä ja plussatiedote näyttää yleensä että kuukaudessa menee n. 400 euroa kauppaan. Tämä sisältää siis ruoat, pesuaineet, veskipaprut yms.
Minulla alkoi tänään vuosiloma! :) Joten sen jälkeen kotihoidotuki. Täytyy vähän yrittää pihtailla, onneksi tuo neiti syö nyt kotiruokaa.
Oletteko ajatelleet hakea toimeentulotukea? varmasti saisitte sitä kun on opintolainakin haettu.
Siis viestini oli " vesisateelle" !
Sanoisinko että noin 500e/kk. nelihenkinen perhe.
Useesti tulee kyllä ostettua jotain vähän parempaa ruokaa ja herkkuja...
Vuokran, laskujen ja auton jälkeen rahaa jää n. 300-400 euroa kuukaudeksi ruokiin ja muihin menoihin (riippuen onko miehen palkassa ylityötunteja). Tuolla rahalla ostetaan kaikki ruoat ja muut tarvikkeet + kissan ja 2 ison koiran ruoat ja kissanhiekat. Lapset syövät kotiruokaa (ei siis kaupan purkkiruokia) ja käyttävät kertakäyttövaippoja.
juu tarkotuksena on hakea tammikuulle. Mutta kun mies sai viimeisen tilin syyskuun puolella, ja sossuun pitää laittaa 2kk tilitiedot, niin ei oltais saatu sen vikan tilin takia mitää..ja nyt joulukuussa tuli muutama satku veronpalautuksia (jotka meni heti samana päivänä laskuihin) niin tod.näk.ei oltas saatu vielä sillonkaa. Mutta tosiaan tammikuusta lähtien ollaan hakemassa. Eri asia myöntääkö ne mitää.
Kuukauden ruokaostoksiin menee n. 250-300 euroa. Tuohon kuuluvat kuopuksen vaipat, mutta eivät pesuaineet, vessapaperit ym, jotka ostan erikseen halpakaupasta. Noihin muihin ym. ei kyllä mene kuin ehkä 10-20 euroa kuussa, joka kuukausi en siellä kaupassa käy.
Meillä kyllä syödään " ihan vanhasta muistista" edullista perusruokaa, eikä ostella mitään turhia herkkuja. Tuo teidän budjettinne lienee aika keskiverto. Lisäksi minä ja mies syömme joskus töissä ja lapset päiväkodissa ja ne ruoat eivät ole tuossa budjetissa (tosin nyt olen vielä vanhempainlomalla).