Olen pannut merkille, että usein nämä vähävaraiset kotiäidit
jotka tarvitsevat välillä jopa toimeentulotukea, hankkivat kaiken ruuan (nyt esim jou´luruuat) valmiina! Eikö olisi taloudellisesti järkevämpää tehdä itse, niin sdaisi huomattavasti enempi ja halvemmalla?
Laatikot, piparit, tortut, kakut ym. haetaan kaupasta valmiina, eikä mitään tehdä itse, vaikka kotona työttömänä/hoitovapaalla ollaan..Kummastuttaa..
Kommentit (58)
Vierailija:
Uskokaa pois, köyhät, meillä kaikilla on ollut elämässä vaikeuksia. On ollut työttömyyttä, sairautta, lähiomaisten kuolemia ja mielisairauksia.
Ruikuti ruikuti
Tuli vaan matkittua tuota vähävaraisten kotiäitien ruikutusta, joka välillä ottaa NIIN päähän.
Itse huomasin juuri tuossa yhtenä päivänä halutessani tehdä itse lihapullakastiketta perheelleni, että ei kannattanut alkaa itse tekemään. Oli niin paljon halvempia nuo valmislihapullat :( Paljon parempaa ovat itsetehdyt lihapullat, mutta hinta olisi ollut monikertainen! Ei silti etteikö meillä olisi varaa noihin itsetehtyihin, mutta tuolla kertaa myös helppous houkutti.
Jouluruokiin sen verran, että esim. Saarioisten lanttulaatikko on monesti paljon paremman makuista kuin moni syömäni kotietkoinen :) Hintaa en ole vertaillut vaikka mielessä on käynytkin. Niin, ja alapa tehdä vaikka rosolli itse...mitäköhän se tulee lopulta maksamaan ja viemään aikaa?
Itse olen kotihoidontuella, mutta mies onyrittäjä. Meillä ei raha ole koskaan niin tiukassa, etteikö halutessa voitaisi ostaa punaviinipulloa juhlapöytään tai saunaoluita lauantaiksi. Tupakkaa emme onneksi polta...sekään ei rahan vaan terveyden takia oikein hyvä asia.
kaupasta valmiina. Ihan vaan siksi että mä en osaa niitä tehdä enkä aio opetellakkaan, voin lyödä vetoa että ne kaupan laatikot on paljon parempia kun mun väsäämät!
kyllä meillä ostetaan välillä valmisruokia niin lapselle kuin itsellekin. Syy on tosin se, että lapsi (alle vuoden) usein kitisee ja kiljuu koko ruuan teon ajan, kun se on niin tylsää katsottavaa. Ei sitä joka päivä jaksa kuunnella, kun ei aina voi päiväunienkaan aikana vaan ruokaa tehdä. Yritetään kyllä välttää valmisruokia, mutta koska en montaa erilaista ruokaa jaksa vääntää päivässä, niin tulee aika usein syötyä jotain lapsen kanssa samoja kasvissosekeittoja - ja pidemmän päälle ne käyvät kyllästyttämään. Ja kun mies syö opiskelupaikassa, niin yhdelle aikuiselle on turhauttavaa tehdä ruokaa. Tilanne toivottavasti muuttu kunhan lapsi kasvaa sen verran että syö samaa sapuskaa muun perheen kanssa.
Meillä ei tupakoida, alkoholia nautitaan aika vähän, eikä ole autoakaan. Vaatteita ostetaan vain tarpeeseen ja usein kirppiksiltä tms, ja koko kämpässämme on peräti 3 uutena ostettua huonekalua, sänky ja 2 cd-tornia. Meidän kulutus on siis muuten ja ihan omasta tahdosta sen verran vähäistä, ettei nuo välillä ostetut valmisruuat kauheasti kukkaroa kurista.
Ja jos joku sitä tupakointia ihmetteli, niin miettii sitä, ettei kaikilta se lopettaminen onnistu varsinkaan, jos on kaikenlaista stressiä. Pitäisikö siinä kärsiä vieroitusoireetkin päälle... Hmm, mutta luuserit vaan ei lopeta..
Ostin tänään rosolliainekset, maksoivat noin 7 euroa, en tiiä paljon valmiiks tehty maksaa, mut luulisin, että halvemmalla lähtis.
Ja itse siis olen köyhä, ja saan sieltä kuuluisasta sossusta rahaa. Tylsää kuitenkin, että minutkin luokiteltaisiin luovuttaneeksi yhteiskunnan pohjasakaksi. Tosin tulojen perusteella, taidan sitä ollakin...
Ja todellakin usein hinnaltaan edullisempia. Muistellaanko siis vielä sitä aikaa kun kaupasta sai vain perustarvikkeet? Eksoottisemmat einekset ja puolivalmisteet tuovat myös vaihtelua ruokailuun.
Olen kaupassa töissä ja huomannut, että kaikki ostavat joskus eineksiä ja olutta, ihan ne parhaimmat kotiäidit tai työssä kävijät :)
mutta sitähän tässä ei huomioida mitenkään.
Anyway, eniten säästöä tulee joululeivonnaisissa, kun en tee niitä ollenkaan, ei valmis eikä omia sörsseleitä, ei kulu sähköäkään.
Tein ja teen edelleen paljon itse, harrastamme halpoja/ilmaisia juttuja jne.
Toisaalta juuri oli testi, että moni jouluruoka itseasiassa tulee alvemmaksi ostaa kaupasta+ ne on vähempi rasvaisia kun itse tehdyt.
Viisauttahan juuri on olla hintatietoinen!
Menot, tulojen mukaan ja turha kitinä pois! Jos juo ja polttaa +ajaa autolla niin silloin ei voi itseään köyhäksi kutsua, huonotapaiseksi ehkä ; )
Vierailija:
Näillä ei monestikaan ole halujakaan opetella mitään uutta, sieltä kaupasta kun nyt sattuu saamaan helpommalla.
Miksi ihmeessä pitäisi potea huonoa omaatuntoa siitä, että jos ei huvita eikä kiinnosta tehdä kaikkea alusta loppuun itse, ostaa valmista? En käsitä!
Eipä olisi meilläkään aikaa istuskella tietokoneiden ääressä, jos muinoin ihmiset olisivat olleet tyytyväisiä tilanteeseensa eikä kukaan olisi miettinyt, kuinka erinäisiä arjen asioita voisi tehdä helpommaksi! Jos nauttii ruuanlaitosta ja haluaa tehdä itse, niin hyvä niin, mutta jos ei huvita, hankkikaa valmiita/puolivalmiita sapuskoita. Ihan turha potea huonoa omaatuntoa siitä, tai antaa kenenkään muun teille sitä luoda. Tehköönpä jokainen siten, kuin kohdallaan parhaaksi näkee -itsepä eväämme syödään ;)
Kahlasin koko ketjun läpi ja jopa on kärjistettyä juttua:) Mielestäni siinä ei ole mitään pahaa, jos ostaa joululaatikot valmiina, eikä uuvuta itseään näännyksiin " kuuden sortin tarjoilujen " väsäämisellä joulupöytään. Jos mielummin viettää senkin ajan lapsen kanssa, kun väsää suuri töisiä lanttu/porkkanalaatikoita, niin onko se sinulta ap.pois:) Kaikkea ei tarvitse tehdä niin perusteellisesti aina ja joskus voi ihan luvan kanssa päästää itsensä helpommalla. Et ole varmaan koskaan kuullut asiasta??? Luulen, että moni muukin kuin kuvailemasi köyhä kotiäti ostaa ihan hyvällä omalla tunnolla valmiita joululaatikoita;) Lasten kanssa voi puuhailla kyllä kaikenlaista, mutta me äidit tiedämme, että lasten ikä ja lukumäärä rajoittaa joskus jouluvalmisteluja:) Hyvää Joulua sinulle ja löysempää pipoa ensi vuodelle:)
Miehelläni on siivousyritys, jonka käynnissä pitäminen on ollut vaikeaa. Kilapilijoita on paljon eikä asiakkaita riitä nimeksikään! Välillä töitä on liiaksikin ja välillä on todella hiljaista, tulot siis vaihtelee!
Olen itse työskennellyt kyseissä yrityksessä mutta nyt, kun töitä ei kovinkaan paljoa ole, en ole enää töissä siellä! Hain työttömyyspäivärahaa mutta sitä en saa, koska he katsovat minut 5 aikuislukiokurssin takia täyspäiväiseksi opiskelijaksi(???) eikä Kela taas maksa aikuisopiskelijoille opintorahaa! Tiukkaa on tehnyt mutta ollaan kuin ollaankin aina noustu jaloillemme!
Olen itse himokokkaaja ja kokeilen aina kaikkea uutta! Jouluruokia en kuitenkaan ole koskaan tehnyt, enkä myöskään koskaan tule tekemään itse! Onko niin kovin tuomittavaa, jos haluan edes pienen hetken vuodestani pyhittää helppoudelle ja rauhallisuudelle mitä joulu mielestäni tulisi aina olla! Miksi minun pitäisi stressata vielä ruoat pyötään, kun on kortit, koristelut, lahjat, siivoukset ym. stressattavana!
Teen kuitenkin kinkun itse, kastikkeet ja jälkiruoat, tuoresalaatit, joululohen myöskin! Kaikki muu on valmista!
Meillä ei kukaan polta tupakkaa, alkoholia otetaan ehkä kerta kolmeen kuukauteen, mies nyt ottaa yhden oluen ehkä kerran kuukaudessa! Minä en raskaana ollessa juo tietenkään alkoholia! Meillä on kyllä melko uusi auto ja talokin löytyy mutta kertaakaan en ole valittanut, ehkä joskus hammasta purrut mutta sinulta AP ja muut en ole tullut pyytämään mitään!
Meillä nautitaan jouluna perheestä ja rauhasta, ei hikoilusta keittiössä!
Sanotte, että pitää itse tehdä asioille jotain! Kouluttautua ja sitä kautta nousta jaloilleen!
Minulle ei kuitenkaan jätetty vaihtoehtoja: oli joko
-opiskeltava ja oltava ilman tuloja, kun ilman opiskeluja ei töitäkään heru! Ja usko pois töitä olen hakenut hullun lailla!
Tai
-irtisanouduttava koulusta, jotta saisin edes vähän rahaa elääkseni!
Mitä itse tekisit tässä tilanteessa, muuttaisit sillan alle vai? Ja vielä huomauttaakseni, että meillä menee meidän asumismenoihin ihan yhtä paljon rahaa nyt, kun että asuttasiin pk-seudulla vuokra-asunnossa! Auton tarvitsee olla hyvä, koska mieheni käyttää sitä työmatkoihin! Mikäli ostaisimme vanhan auton niin jo pelkät korjaus ja ylläpitokustannukset ovat korkeammat kuin uudemmassa! Ja huom! Mieheni tekee myös ihan palkkatyötäkin yrityksensä lomassa, eli kaikkemme olemme yrittäneet!
Kaikilla ei ole varaa valita!
yleensä täklläiset ihmiset eivät ole joutuneet kotona harjoittelemaan ruan laittamista jne.eli eivät yksin kertaisesti osaa!
Vierailija:
yleensä täklläiset ihmiset eivät ole joutuneet kotona harjoittelemaan ruan laittamista jne.eli eivät yksin kertaisesti osaa!
etteikö hyvillä ohjeilla (joita nettikin on pullollaan) onnistuisi kuka vaan, jos on halua kokeilla. Että älkää nyt, rakkaat kaiken itse kokkaavat, viitsikö pitää itseänne jotenkin tavanomaista taitavampana ;)
Edelleen, mitä sitten, jos ei HUVITA tehdä kaikkea itse? MITÄ SITTEN? Miksi ihmeessä stressaatte muiden ruuista?
Edelleen, mitä sitten, jos ei HUVITA tehdä kaikkea itse? MITÄ SITTEN? Miksi ihmeessä stressaatte muiden ruuista?
[/quote]
Ja että, sosku ei antanut ja plää plää...
Luitko esim. minun vastaukseni? Jos et, niin lue ja viisastu!!!
Näillä " luuserikotiäideillä" (anteeksi ikävä nimitys) ei ole usein työpaikkaa, eikä välttämättä edes hajua siitä, mitä haluavat tehdä " isona" . Ongelmista syytetään yhteiskuntaa, miestä, lapsia, kohtaloa, sukulaisia... yleensä kaikkia muita paitsi itseä ja omaa saamattomuutta ja vääriä valintoja.
Uskokaa pois, köyhät, meillä kaikilla on ollut elämässä vaikeuksia. On ollut työttömyyttä, sairautta, lähiomaisten kuolemia ja mielisairauksia. Mutta osa meistä ei lyö hanskoja tiskiin vaan porskuttaa menemään: hankkii koulutuksen, työpaikan, pitää kaikin keinoin parisuhteen toimivana (ainakin yrittää kaikkensa) ja kasvattaa lapsistaan ihmisiä eikä riivioita. Raskasta se on ja välillä on voimat tosi lopussa, mutta aina uudestaan täältä vaan noustaan.