Miksi yön ensimmäinen unipätkä on niin lyhyt? (4,5kk)
Meillä pahimmat yöhulinat alkavat nykyään tuni, korkeintaan kaksi nukkumaanmenon jälkeen. Mistähän tuo vois johtua vai kuuluuko ikään? Saattaa nukkua paremmin aamusta mutta ainakin miehelle olis helpotus jos se eka unipätkä olis pisin. On aivan sama tankkaako illalla vai ei (pakolla ei syö lainkaan), 2 kertaa syö yöllä. Vinkkejä?
Kommentit (6)
Mutta kun ei kerta kaikkiaan saada syömään enempää, sittenhän sitä tosiaan syödään jo 2-3 aikaan...toivotaan että tuo jotenkin tajuaisi sen että illalla vois syödä enemmän mutta ei ainakaan vielä puhettakaan. Meillä syödään tosi tasaiseen 3-4h välein kellon ympäri.
Meillä poika saadaan unille aikasintaan 22, useimmiten 23 ettei sitäkään olis oikein varaa pidentää :)
Meillä pojan (5kk) täytyy nukkua illalla 19-20 aikoihin pienet tirsat (30min) ennen yöunia. Muuten illan valvomisjaksosta tulee liian pitkä eikä pojua oikein huvita enää mikään (syöminen) kun on niin kiukkuinen ja pitäisi mennä nukkumaan. Jos noita illan tirsoja ei ole nukuttu niin sama juttu että herää tunnin parin päästä ihan virkeänä. Yöpuullle meillä mennään n. klo 22,30-23. Eli meillä valvotaan max. 4h putkeen. Koitapa tuota jos herää päikkäreiltä ennen viittä. Kun ei valvottaminen tuon ikäisellä lisää yhtään unen määrää, päinvastoin sitten ollaan liian väsyneiltä nukkumaan.
Meillä poika kohta 6kk. En suosittele tuota loppuun väsymistä-siitä ei yleensä vauvan yöunet parane!!! Meilläkin poika usein herää tasan tunti yöunille menon jälkeen. Välillä olen ajatellut että varmaan ei tankannut täyteen, eli olen syöttänyt ja välillä olen käynyt laittamassa tutin. Tätä tapahtuu aina välillä n. 3-4 iltana putkeen ja olen tullut siihen tulokseen että on vaan jotain kehityskausia jne että herää mutta nälkäänsä ei herää. Usein saa nopeasti unesta kiinni taas kun käy laittamassa tutin suuhun ja paijaa tai pitää kättä vatsan päällä ns. pehmeätä unikoulua. En nosta pois sängystä, en puhu mitään enkä katso silmiin. Vauva vaikuttaa pirteältä mutta kuitenkin nukahtaa uneen. Tätä siis voi tapahtua parina iltana peräkkäin ja n. samaan aikaan mutta sitten taas nukkuu pidempiä pätkiä ja herää 2krt syömään yön aikana. LApsi kannattaa opettaa laittaa nukkumaan n. samaan aikaan joka ilta eikä venyttää nukkumaan menoa. Taas tänään kirosin kun nukkuma-aika venähti ja huusi kauan yliväsymystä sängyssää...
Minusta se on ollut hyvä juttu, koska poika ehti yleensä herätä ekalle syötölle siinä vaiheessa, kun me olimme vasta menossa nukkumaan. Nyt olen pikkuhiljaa yrittänyt vierottaa poikaa yösyötöistä. Nykyisinkin saattaa herätä iltayöstä kovaan huutokonserttiin. Enää vaan en anna ruokaa.
Menna+poika 8 kk
Meillä alkuyön heräilyt ovat monesti johtuneet joko siitä ettei vauva ole tankannut vielä tarpeeksi pitkää unijaksoa varten... Toinen vaihtoehto on ollut nuha tai hammas.
Auttaisiko jos vauva menisi myöhemmin unille- että olisi rättiväsynyt? Meillä alkuyön heräilyjä ollaan vältetty menemällä suht myöhään nukkumaan (N. klo 21.30-22)
Muita vinkkejä ei oikein ole mulla antaa...