Apua! Kumpi mulla on hiiva vai virtsatien tulehdus?
Pissaaminen ei käy kipeää eikä kirvele mutta klitoriksen ympärystää (ja vähä sen alapuolelta) kutittaa ihan helkutisti... Ja olen raskaana!!! Kotihoito keinoja?
Kommentit (7)
En ole itse raskaana,mutta kärsinyt samasta ongelmasta kauan. Kahden hiivatulehduksen ja antibioottikuurin jälkeen oli/on koko ajan kutinaa. Soitin neuvolaan ja sieltä kyseltiin kaikkee...syy luultavimmin selvis. Eli olen liian hygieeninen...pesen alapään monta kertaa päiväs joten alapää kuivuu ja kutiaa sitten. Mulle jääny synnytyksestä tollanen kumma tapa,että aina pitää olla pesemäs joka vessareissulla:) Käski laittaa punasta bepanthenia.
Sellanen kokkareinen hajuton valkovuoto on myös hiivan merkkinä. Itellä ei kyllä virtsaputkentulehduksesta ole ikinä tullut minkään valtakunnan kutinaa, mutta hiivasta aina.
Mä valittelin samaa neuvolassa, ja täti sanoi että saattaa johtua myös siitä että vauva on laskeutunut. Mulla oli silloin n. kuukausi laskettuun aikaan. Vaiva meni sitten itsekseen pois.
Jos olisi virtsatulehdus niin sattuisi varmasti pissatessa.
Pese lämpimällä vedellä, mutta älä liian usein. Kun kuivaat painele älä hankaa. Laita vaikka perusrasvaa etten " raapisi" . Älä käytä pikkuhousunsuojia pahentaa vain tilannetta.
Raskaus on viikolla 20. Ajattelein että olisiko mahdollista että olisin saanut antibiootista hiivan? Mulla oli nimittäin antibiootti kuuri menos josta otan tänään vikan lääkken. Tietääkö kukaan saako Fluconazol nimisiä hiivalääkkeitä ottaa raskaus aikana?
Ja mitään lääkettä et mene ottamaan ilman lääkärin tai äitiysneuvolan hoitajan määräysä.
Jos meinasit ensiapua huomiseen, ni jos on hiivaa, ole syömäti ja juomati mitään makeeta ja pidä löysiä housuja. Ylenmääräinen pesu ei oo hyväksi. Virtsaputkentulehduksen ollessa kyseessä, kannattaa ensihoitona juoda sitruuna- tai karpalomehua ja muutenkin vettä paljon. Itse olen ottanut aina myös särkylääkkeen ja c-vitamiinin. Sekä koittanut just syödä kaikkia sitrushedelmiä, sitruunoitakin.
Kantsii kuitenkin mennä huomenna lääkäriin, koska olet raskaana. Tsemppiä. Inhoja vaivoja molemmat ja etenkin se hiiva on raskaana olessa niin tavanomainen.