Kaverin ekaluokkalainen poika oli kylassa ja kaatoi vahingossa karkkipussin lattialle. Vilkaisi nopeasti ymparilleen ja kun luuli ettei kukaan nahnyt niin lahti akkia paikalta jatt
äen karkit lattialle. Sanoin sitten pojalle, että voisitko korjata kun kaadoitkin karkit, niin ei suostunut. Isänsä sitten siivosi namit lattialta.
Tämän lisäksi tälläsi ja hieroi käsiään parvekkeen oviin ja hieroi räkäistä nenäänsä nahkasohviin.
Mulla ei ole lapsia (vielä) joten kysynkin että onko tämä ihan normaalia käytöstä ekaluokkalaiselta poitsulta? Kuinka paljon kaverien lapsia kehtaa komentaa jos vanhemmat eivät itse komenna?
Kommentit (8)
ojentaa. ei kai nyt kukaan anna vieraiden aikuistenkaan sotkea omaa kotiaan miksi sitten antaisi lasten?
Aikuinen on aikuinen ja lapsi on lapsi. Ota aikuisen rooli ja toimi sen mukaan!
Ekaluokkalainen on siinä iässä, että saattaa ajattelemattomuuttaan " lähmiä" likaisilla käsillään, kaivella nenää yms. Mutta on myös otollisessa iässä sille, että vanhempien tulee kertoa ja kasvattaa miten ei ole sopivaa tehdä jne.
Valitettavasti monet vanhemmat eivät viitsi nähdä vaivaa, vaan lapset saavat elää kuin siat pellossa. Tämä opastaminen ja ohjaaminen kun vaatii aikuiselta jämäkkää otetta, sinnikkyyttä ja viitseliäisyyttä.
että kyllä minun mielestäni saa komentaa jos omat vanhemmat ei sitä tee!!
Itsekin komennan kurittomia vieraiden lapsia, niin huomaavatpa vanhemmatkin viimeistään silloin, että heidän lapsensa tekoset eivät ole mukavia/suotavia juttuja.
Ja ymmärrän myös, että minun lapsiani komennetaan kylässä, jos en itse ehdi/huomaa puuttua heidän tekosiinsa.
ja itsekin komennan vieraita lapsia. Suhtaudun kaikkiin lapsiin niin että aikuisen tulee olla aikuinen ja katsoa että lapset eivät satuta eivätkä tee muutenkaan hölmöyksiä.
Toivon myös että muut komentavat minun lapsiani, koska itse ei aina huomaa kaikkea.
Meillä myös tuttavaperhe, jota en voi kutsua kylään, koska koko huusholli pitäisi suursiivota vierailun jälkeen.. En jaksa. Itselläni 4 lasta, tiedän että sotkua tulee väkisinkin, mutta suklaakeksien tms. jälkeen käydään pesulla ja ruoka ja kaikki muukin syödään pöydän ääressä ja hiekat kengistä tyhjennetään ulos eikä eteisen lattialle.
Ja monesti voi käyttää huumoria mukana, jos tilanne ei muuten aukea.
meillä tyttö on nyt vuoden ja ymmärtää ei sanaa hyvin, kun perustellaan. Että miksi ei saa esim repiä kukkaa, tai miksei saa viedän toiselta lelua kädestä. Tälläiset pienet asiat on helppo opettaa lapsella kun itse pysyy kovana ja päätöksessään, eikä ensin kiellä ja sitten annakkin periksi. Häkkiin lasta ei ole tarkoitus ahtaa, mutta rajojakin täytyy olla, niinhän meillä aikuisillakin on :)