milloin sairaslomille?
elikkäs millä viikoilla olette jääneet pois töistä ?itse olen viikoilla 19+4 nyt kolmatta viikkoa flunssan/kovan yskän vuoksi saikulla,viime viikolla äippäpolin lääkäri rakenneultrassa ei asiaan ottanut kantaa,oma lääkäri terv.keskuksessa kuulemma ottaa asiaa kantaa kuulemma koska nytkin saikku sieltä kautta,no eilen kävin kurjaa oloani valittaa ja pyytää yskänlääke reseptin,vihjasin lomasta koska työni raskasta siivous -hommaa,tuumas lääkäri ettei se raskaus ole mikää sairaus!pitää kuulemma ens viikolla taas jaksaa yrittää mennä töihin tai sitte ehin jostain vielä lääkärin joka ymmärtää asian,mulla töissä olessa välillä selkä niin pirun kipee!kotosalla ei nyt olenkaan!!!
Kommentit (3)
Työstä johtuen jäin erityisäitiyslomalle silloin ja seuraavalla viikolla ä-polin lääkäri olikin kirjottamassa mua saitsulle ihan vain kaksosraskauden takia.
Itse luulen, että pitkille viikoille pääseminen oli aika suuresti aikaisen kotiin jäämisen ansiota. Vähensin työtunteja jo rv 18 lähtien ja rv 22 mulla ei tosiaan ollut vielä suurempia vaivoja. Olo huononi muistaakseni pari viikkoa kotiin jäännin jälkeen eli pitkään en olisi työelämässä enää voinut kitkutella.
Mulla tosiaan supisteli maha tuossa vaiheessa aika reilusti ja a-vauva oli niin alhaalla, että ä-polin lääkäri totesi vauvojen syntyvän ennen rv 30. Varsinaiseen vuodelepoon en joutunut missään vaiheessa ja vauvat loppujen lopuksi syntyivät rv 39+2 eli lepo ja kotiin jääminen taisi olla erittäin hyvä juttu.
Dummy + termiittikaksikko (7,5kk)
Jäin s lomalle abaut 16 rv-lla. Siihen asti kuin oli eka " virallinen" lääkäri äitiyspolilla, sain s-loman neuvolan lääkäritlä, elikkä rv. 24 asti, senjälkeen äitiyspoli lääkäri määräsi s-loman äitiysloman alkuun saakka. Soita neuvolaan ja vara aika neuvola lääkärille, ainakin meilä täällä on neuvolassa lääkäri joka viikko joku päivä paikalla. Sieltä kautta vaan:)))
Minulakin oli fyysisesti raskas työ ja supistuksia oli jo sielä 16 viikolla.
T:Paksuna 32+6
rv 22. mulla oli supistellut aika reippaasti kuukauden päivät ja ne olivat lyhentäneet kohdunkaulaa tuossa vaiheessa. lisäksi minulla on selkärankareuma, jonka vuoksi mahan kasvava koko otti selkään ja väsyin istumatyössä jo tunnin jälkeen. iskias on vaivannut myös ilkeästi jo rv 13 alkaen ajoittain. minulle neuvolan lääkäri otti puheeksi sairasloman tuohon aikaan ja kysyi, olenko itse samaa mieltä, että olisi hyvä levätä. kirjoitti alkuun 5 viikkoa ja oli sitä mieltä, ettei töihin enää taida olla asiaa.
nyt viimeksi kävin äitipolilla ultrassa rv 27 ja siellä jatkettiin automaattisesti sairaslomaani ä-loman alkuun saakka.
raskaus sinänsä, edes monikkoraskaus ei ole syy sairaslomalle. kela esim. voi evätä hakijan sairaspäivärahaoikeuden tällä perusteella. yleensä lääkärit kirjoittavatkin jonkin toisen diagnoosin, minulla päädiagnoosi oli " ennen rv 37 ilmenevät syyt" tai jotain sinne päin ja lisädiagnoosina oli kaksosraskaus ja selkärankareuma.
hieman kuulostaa kummalta tuo lääkärisi suhtautuminen asiaan. minulle sanottiin heti ekassa ultrassa, että työpöytää kannattaa alkaa siivota jo rv 20 vaiheilla ja minä pidin sitä hulluna ajatuksena silloin. nyt ajattelen, että tuossa vaiheesa raskaus alkoi jo tuntumaan ja se, että olen nyt rv 29 ja hyvässä kunnossa, johtuu varmasti lepolomasta.
Itse varmasti tiedät vointisi parhaiten. koita löytää ymmärtävä lääkäri. tärkeintä on sikiöiden hyvinvointi ja viikkojen kerääminen.
Jaksuja =)