Onko astmaatikolle hyvät PEF-puhallukset aamulla yli 500?
siis 490, 510 ja 520? Ja nämä luvut ilman lääkkeitä. Iltaluvut 550, 550, 560.
Kuka osaisi sanoa?
Kommentit (5)
Itselläni oli alle 300, kun astma todettiin.
Mulla vasta epäillään astmaa ja tämä on mun eka pef-mittaus. Ens viikolla otetaan lääkkeen kanssa.
Appiukko (jonka mittari on) sano vaane ttä älä sinä keuhkotautinen tule tänne tulokseillas leuhottamaan, kun itte puhalsi jotain alle 500:)
Naiseksi puhallat hyvät arvot, mutta se ei tarkoita että ne välttämättä olisivat itsellesi hyvät. Tarkoitan, että jokaisella on omat puhallus arvot (toinen puhaltaa maximissaan 400, joku 350 joku 500, ja silti kaikki voivat " yhtä hyvin" ). Arvojen vaihteluväli (esim aamu-ilta, ventolinella ja ilman), omat tuntemukset/ oireet ym. kertovat enemmän. Muistaakseni sulla taisi olla vaihtelua aamu ja ilta arvoissa ihan kohtalaisesti...
Itselläni on astma ja puhallan maksimissaan jotain 550, mutta jo 490 arvo tuntuu pahalta ja joudun monesti ottamaan ventolinea. Raskauden aikana on pahentunut paljon ja lääkitystä menee runsaasti, mutta enemmän tarvisin. Nyt olen ollut " flussassa" kohta kolme viikkoa ja pef arvot eivät lähde nousuun ja ventoline ei tahdo auttaa. Koko ajan vähän ahistaa henkeää, yskittää ja olen limainen. Ilta-arvot tahtovat jäädä alle 500 ja aamulla saatan puhaltaa 450-470. Mulla ongelmana on, et mitä lääkettä tarvisin, kun hoitavaa lääkettä (Bulmicort 200mikrogrammaa) en voi lisätä, kun menee jo 2 x 2, lisäksi flixonase nenäsumute ja ventolinea joudun ottamaan usein. Onko jollain kokemusta raskauden aikaisesta " raskaamasta" astmalääkityksestä?? Lääkäriin en ole viitsinyt lähteä, kun ei ne ole tähänkään asti astmasta ja raskaudesta mitään tietäneet. Eka raskaudessa sanottiin aluksi, että et sä voi aloittaa astma lääkkeitä, kun olet raskaana... Ja ite henkihieverissä ajattelin, et eihän se voi olla totta, et kuolla pitää sen takia, et sattuu astma olemaan ja vielä on raskaana... Asia selvisi sitten, kun tk lääkäri konsultoi raskaanaolevien lääkäriä.
Mun miehellä ei ole astmaa ja puhaltanut parhaimmillaan 650....