Kehnosti jakaantuvat solut: onko joku onnistunut?
Hei,
olen käynyt läpi yhden inseminaation, jonka jälkeen siirryimme heti rankempiin hoitoihin, koska mieheni sperma on hyvin heikkolaatuista (vain 1% hyviä siittiöitä).
EkaICSI meni miinukseksi ja nyt odottelen viikon vielä testaamista toisen ICSIn alkionsiirron jälkeen.
Viime kerralla ehdimme jo riemuita kun saimme tuskallisen hoidon jälkeen 20 munarakkulaa, joista 12 munasolua. Näistä jopa 11 hedelmöittyi! Kaikki näytti hienolta, mutta sitten tuli takapakki: vain kaksi alkioista lähti jakaantumaan normaalisti, kaikki muut pysähtyivät nelisoluvaiheeseen. Nuo kaksi jakaantunutta siirrettiin. Nuo kaikki muut jättivät jakaantumisen nelisoluvaiheeseen, vaikka niitä seurattiin vielä kolme lisäpäivää. Ei muutosta. Ei siis mitään pakkaseen.
Miinusta siis tuli ja nyt lääkäri arvelee, että se voi johtua siitä, että nekään kaksi eniten jakaantunutta eivät enää jatkaneet jakaantumista. Tässä voisi olla syynä kromosomivirhe jomman kumman soluissa tai sitten niiden " yhteisvaikutuksessa" .
Onko teillä kenelläkään tästä tietoa tai kokemusta? Oletteko onnistuneet tällaisessa tilanteessa? Mitä se kromosomitutkimus maksaa? En löydä hintoja mistään.
Pelottaa... Onkohan mitään enää tehtävissä?
Tällä kertaa saimme 13 munasolusta taas hienosti 10 hedelmöittymään ICSIssä, ja nyt jopa lähti viisi jakaantumaan. Kaksi 8-soluista siirrettiin ja saatiin eka kerran jotain pakkaseenkin.
Oi älähtäkää joku, jos olette tällaisessa tilanteessa onnistuneet. Se valaisi uskoa minuunkin vielä. Epätoivo on suuri.
Kommentit (6)
Tilanteemme on vähän erilainen, mutta toivottavasti tarinasta on jotain apua. Meillä diagnoosina selittämätön lapsettomuus, ei siis mitään vikaa missään. Ensin tehtiin kolme lääkkellistä iui:ta, joista ei tulosta. Syksyllä tehtiin eka ICSI (ICSI, koska menimme mukaan tutkimukseen jossa se arpoutui hoitomuodoksi vaihtoehdoista ivf tai icsi). Munasoluja saatiin 15, 12 oli kypsää ja 8 saatiin hedelmöitettyä. Mutta siirtopäivänä (2-päivän viljely) vain kaksi oli hengissä. Siirrossa molemmat nelisoluisia, mutta kumpikaan ei top-luokkainen (tarkempaa luokitusta en tiedä). Nuo kaksi siirrettiin eli mitään ei jäänyt pakkaseen. Shokki tuossa vaiheessa oli suuri. Mutta elämä yllättää ja raskaus alkoi. Toinen alkioista oli sissi ja on nyt köllinnyt kohta masussa 17 täyttä viikkoa! Eli ilmeisesti meilläkin vika oli soluissa tai niiden " yhteisvaikutuksessa" tai jakautumisessa kun niin paljon tuhoutui.
Toivotaan että hoitonne nyt onnistuu!
Loviisa
Kyllä niillä kehnommillakin voi onnistua! Mulla tuli tärppi sellaisista alkioista, jotka lähtivät jakaantumaan hitaasti ja olivat 4-soluvaiheessa siirrettäessä (2 kpl), loput 2 tai 3 menivät roskiin. Yhteensä taidettiin saada jotain 15 alkiota, joista osa hedelmöittyi ja osa ei ja tosiaan niillä lopuilla hidas vaihde päällä.
Alkioiden laatukin voi vaihdella ihan hoitokerrasta riippuen, mulla tämä onnistunut oli 4. ivf ja alkioiden laatu kaikista huonoin, edellisellä kerralla hoitohenkilökunta oli aika varman oloisia että raskaus lähtisi käyntiin, mutta toisin kävin. Nyt taas kukaan ei ollut kovinkaan toiveikas, mutta plussa pamahti ja huomenna tulee tasan 28 viikkoa täyteen.
Mun mielestä 8-soluvaiheessa olevat alkioit kuulostavat ihan hyviltä. Liikaa stressiä ei kannata noista luokituksista ottaa... näin itsekin jälkikäteen viisastuneena :)
Onnea sulle matkaan ja toivotaan että nyt tärppää!
Terkut tuolta lapsettomuus-puolelta vkon 48 piinapinosta. Tänään siis tuli veristestistä plussa; hcg 297 ja siirrettiin kaksi 2-soluista hidasta 2-luokan alkiota. Meillä on alkioissa ollut kokoajan vikaa, ovat joko fragmentoituneita ja tuhoutuvat jakaantuessaan. Tämä oli eka hoito kun saatiin edes 2-luokkaisia,a ina ennen olleet 3- tai 4-luokkaisia mutta aina korkeintaan 3-soluisia.
Tämä oli viimeinen hoito omilla soluilla ja olimme valmistautuneet lähtemään lahjamunasolujonoon mutta tänään siis plussa! Ja ihana joululahja. Että kyllä on toivoa. Pidän sulle peukkuja! bd bd bd bd bd bd bd
T:Hetula ja Huli&Vili? 4+0
Meidän taustasta sen verran, että yritystä on ollut päällä melkein 3,5 vuotta. Meille on tehty 4 x IUI, 1 x IVF/ICSI ja 1 x ICSI. Tossa ekassa IVF:ssä (jossa yksi kolmasosa saaliista icsattiin) selvisi syy siihen, miksi meille tämä taival on niin vaikea. Munasolut ja siittiöt eivät ole jostain syystä toisistaan kiinnostuneita. Emme päässeet ekalla kerralla edes siirtoon asti. Kaksi icsattua hedelmöittyivät, mutta eivät lähteneet jakaantumaan normaalisti. Tämän päälle jouduin kaksi kertaa sairaalaan munasarjakiertymän vuoksi, mikä tietysti hankaloittaa asioita. Onneksi munasarjat saatiin säästettyä.
Nyt marraskuussa meille tehtiin sovellettu lyhyen kaavan ICSI, kun piti varoa, ettei munarakkuloita kehity liikaa (etteivät siis munasarjat hermostu painosta ja kierry itsensä ympäri). Tuloksena oli 8 munasolua, joista vain kaksi hedelmöittyi ja lähti jakaantumaan. Nämä ihmetyksessemme siirrettiin; olimme meinaat jo luopuneet toivosta. Mulla oli sairaalassa mukana ylimääräiset lääkkeet, jotka olin antamassa pois paremmassa tarpeessa oleville...
Pp13 kotitesti näytti negatiivista, mutta veritestissä pp14 hcg oli 72. Siitä sitten uusintaverikokeisiin pp20, jolloin hcg oli reilu 900. Nyt on vielä tarkastettu, että raskaus on kohdunsisäinen. Ja tällä hetkellä ihmetellään elämämme ensimmäistä plussaa ja jännitetään alkuraskauden ultraa joulukuun lopulla. Lääkärikin oli meillä kyyneleet silmissä, kun häntäkin oli jännittänyt niin paljon.
Vaikeita nämä murheet ovat kannettaviksi, mutta yrittäkää vielä jaksaa!!
Lämpimin ajatuksin,
esperance
Itkuhan siinä pääsi, kun luin vastauksianne.
Kiitos kun vastasitte - uskallan vielä pitää toivoa yllä.
On hienoa huomata, että ihmiset jaksavat vielä auttaa lapsetonta, vaikka omalla kohdalla on käynyt noin hienosti.
Olen tuntevinani jo kaikenlaisia tuntemuksia ja nippailuja vatsassa, mutta näitä oireita se progesteron aiheutti viime hoitokierroksellakin. Greippimehua litkin ja iltapunkut, jos vaikka poppakonstit auttaisivat.
Kiitos!
Jos minua onnistaa, pistän hyvän kiertämään. = )
... munasoluissa on ihan normaalistikin erilaista " vikaa" , osan vioista näkee jo labrassa (ei-oikeaoppinen jakaantuminen, hidas jakaantuminen jne.)...
... sinuna en olisi huolissani, koska toinen hoito oli tuonkin verran parempi, eikä ollut tuon ekan hoidon tapainen " katastrofi" - sorry korvaus, mutta se hoito oli kyllä mennyt " mönkään" ... useinhan osassa muniksissa on jotain vikaa, että jos muutamia saadaan siirtoon (ja jopa pakkaseenkin!), niin kuullostaa hyvälle!
Kysymyksiisi en osaa vastata, mutta toivotan sinulle oikein hyvää jatkoa ja plussauutisia :-)
Eemeli
(mun yleinen mainospätkä: 4*ICSI takana, otetaan lahjoituksena vastaan ylijäämälääkkeitä ulkomailla tammikuun (?) puolessavälissä alkavaan hoitoon: Menopur tai Menogon ja Orgalutran sekä kuukauden lykkäämisen takia myös Gracial-e-pillereitä yksi kierros... mailaile:
eemelikaksi@hotmail.com)