Lasten joululahjojen määrästä kysely. Mikä näistä vaihtoehdoista on parempi?
Minkä vaihtoehdon valitsisit, mikä määrä lahjoja olisi mielestäsi paras lapsillesi:
a) max. 5 per lapsi
b) max.10 per lapsi
c) max. 20 per lapsi
d) enemmän?
Meillä ei nämä toiveet koskaan toteudu, mutta alle 4v lapsilleni valitsisin vaihtoehdon A tai B. A-vaihtoehtoon taidan kallistua.
Kommentit (11)
Ja se todellinen pakettien määrä. Meillä todellisuudessa molemmat saavat yleensä 15-25 lahjaa, ihan liikaa!
ap
Musta 15 ois hyvä määrä. Siis kokonaisuutena, kaikkien muidenkin kuin vanhempien antamat lahjat mukana. Mutta taitaa meillä mennä yli, molempien sukujen ekan lapsenlapsen eka joulu :)
Ja kyllä se vähän riippuu siitä millaisia ne lahjat ovat. Sellaista sekundakrääsää valitsisin 0kpl/lapsi.
Lapset 6, 4 ja 2 vuotta.
mutta valitettavasti totuus taitaa olla taas paljon enemmän. Miksi isovanhemmilta loppuu arvostelukyky siinä vaiheessa kun miettivät lahjoja ainoalle lapsenlapselleen? Mielummin 1 laadukas paketti kuin tuhat pientä turhaa krääsää. Itse olen laittanut lapselle yhden lelupaketin ja yhden pehmeän.
Itse emme osta yhtään lahjaa lapsille jouluksi ja silti paketteja tulee liikaa. Isovanhempien talouksia on 4, kun molempien vanhemmat ovat eronneet. Ja he ostavat jokainen vähintään 2-3 pakettia per lapsi...aaaaargh!!! Lisäksi vielä sisarukset, kummit ja muutama ystäväperhe.
Kyllä on yritetty ehdottaa vaikka mitä, mutta ei toimi, ei. Opeta tässä nyt sitten tavaraa arvostamaan...
ap
paras vaihtoehto on A, ihan kaiken ikäisille. Meidän 1½ tyttö saa meiltä vanhemmilta yhden lahjan, mutta sukulaisilta on tähän mennessä tullut jo 7 lahjaa ja ainakin 2 on vielä tulossa. MInusta tuo on aivan liikaa tuon ikäiselle.
Meillä on vielä rasitteena uusperhekuvio, jolloin isä ostaa lahjoja (ei siis yhtä vaan monta), lasten isovanhemmat (osa heistä eronneita) lähettävät lahjoja, joten pakettejen määrä on valtaisa.
Sattui tässä tänä vuonna itsellekin pikku moka, kun kummitytölle olin lahjaa ostamassa. Ensin meni vaatteet pakettiin, sitten koru ja karkitkin vielä omaansa. Piti ostaa vain karkkia ja vaatteita ja laittaa yhteen, mutta kun kävin ostoksilla monta kertaa.
Meillä 2v. ja 8v. Kumpikin tulee saamaan aattona tod.näk. 9 lahjaa, joista kolme meiltä vanhemmilta. Nämä kolme ovat isommalle vaatelahja, salapoliisitehtäväkirja ja makeisia. Pienemmälle värityskirja, sorminuket ja makeisia. Toisilta isovanhemmilta tulee kalliimpi tavara kummallekin, muilta sukulaisilta on toivottu (kun ovat kysyneet) kirjoja ja vaatteita.
Mielestäni niin pitääkin olla, sillä joulu on kerran vuodessa vaan! Itsekkin sain lapsena isot kasat lahjoja -ja se oli han satumaista! Etenkin kun leluja ei ostella pitkin vuotta muuten vaan, ainoastaan synttäreillä ja matkoilta tuliaisiksi. Ja ehkä nimppareiksi jotain pientä.
Tytöt 4 ja 6 vuotta.