Kysymyksiä nimestä Tomas
Olemme miettineet pojallemme nimeä Tomas, mutta nimen taivuttaminen vähän mietityttää eli taivutataanko esim. -lle pääte Tomakselle vai Tomasille? Entäs esim. jos sanotaan otatko Tomaksen/Tomasin mukaan? ym...
Kommentit (8)
Itse varmaan taivuttaisin Tomasin jne...
Mutta toi taivutus ei oo kyllä ihan itsestään selvää, vaikka kieliopin mukaan meniskin Tomakselle jne. Jotkut voi taivuttaa automaattisesti Tomasille ja jos se häiritsee itseä niin musta kannattaa valita joku toinen nimi.
Vaikka itse voisinkin harkita nimeä omalle lapselleni niin ton taivutuksen takia just en tee sitä.
pari ongelmaa eli juuri tuo taivutus ja toinen on lausuminen. Eli sanoisitteko Tomas vai Tuumas. Kaksikielisessä maassa osa lausuisi aina kuten kirjoitetaan ja osa ruotsalaisittain.
Itse voisin silti antaa tuon Tomas nimen, tosin Tuomas on vielä enemmän mieleeni. :)
-appelsiinie-:
Olemme miettineet pojallemme nimeä Tomas, mutta nimen taivuttaminen vähän mietityttää eli taivutataanko esim. -lle pääte Tomakselle vai Tomasille? Entäs esim. jos sanotaan otatko Tomaksen/Tomasin mukaan? ym...
Itse taivutan Tomaksen ja Tomakselle, jotkut Tomasin ja Tomasille. Tämä ei häiritse ainakaan minua ollenkaan. Itse lausumme myös Tomas, jotkut Tuumas, jotkut Toomas. Suurin " onglma" lienee, että nimi kirjoitetaan monesti Thomas, mutta ei sekään meitä haittaa ;-)
Nimi on kuitenkin " kansainvälinen" , olemme asuneet ulkomailla 2 eri maassa, ja molempiin muuttaessamme kuulimme, että pojallannehan on ihan " paikallinen" nimi. Eli hyvin on toiminut :-)
Iida
Meilläkin oli suunnitteilla myös nimi Tomas, mutta loppupeleissä sitten heti synnärillä valituksi tuli vaihtoehdoista toinen, Mikael, kun poika oli enemmän Mikaelin näköinen. Itse kyllä tykkään siis nimestä Tomas, ja mun mielestä taivutettais Tomaksen, Tomakselle jne...
Lumiela:
pari ongelmaa eli juuri tuo taivutus ja toinen on lausuminen. Eli sanoisitteko Tomas vai Tuumas. Kaksikielisessä maassa osa lausuisi aina kuten kirjoitetaan ja osa ruotsalaisittain.Itse voisin silti antaa tuon Tomas nimen, tosin Tuomas on vielä enemmän mieleeni. :)
Eli pitäisikö sanoa Tuomaan vai Tuomaksen, Tuomaalle vai Tuomakselle?
iida
iida5:
Eli pitäisikö sanoa Tuomaan vai Tuomaksen, Tuomaalle vai Tuomakselle?
Molempi tapa on oikein...
miksei Tuomas?