Matkustusasiaa
hei!
Haluaisin tiedustella minkä ikäisenä olet vauvan kanssa matkustellut junassa pitempiä matkoja, tarkoitan nyt sellaisia 6-8 tunnin reissua? Miten meni ja onko junassa vauvan hoitopaikkaa tai muuta vastaavaa?
Tarkoitus ois helmikuussa lähteä reissuun ja mietin, että miten hyvin pystyis junalla matkustamaan 4kk ikäisen kanssa.
Kommentit (6)
Eka lentomatka tehtiin vauvan ollessa kaksikuinen.
kaikki meni oikein hyvin, tyttö nukkui lähes koko matkan, seuraavan kerran lennettiin nelikuisena ja ensi viikolla on seuraava matka. Rattaat saa ruumaan ilman eri veloitusta, koneeseen pääsee ensimmäisenä ja henkilökunnalta saa apua, jos matkustat kahdestaan vauvasi kanssa. Lennot ovat nykyisin hyvinkin edullisia, kannattaa tsekata, jos vaan määränpäähäsi koneella pääsee.
Minä matkustelin IC-junalla sellaisen viiden tunnin matkan vauvan (3kk) kanssa kahdestaan. Me saimme just sellasen allergiahytin jossa vauvalle oli toinen istumapaikka ilmaiseksi. Matka sujui hyvin, mutta oli minulle aika raskas. Vauva viihtyi, mutta ei nukkunut koko matkan aikana. Aina, kun silmät meinasi mennä kiinni, niin silloin tultiin taas asemalle ja se kuulutus herätti vauvan. Niihin hytteihin pitäisi saada vaimennus siihen kuulutukseen! Siinä sitten pitelin vauvaa melkein koko ajan sylissä ja eipä oikein muuta voinutkaan tehdä. Kannattaa ottaa rattaat mukaan, että saat vauvan edes niihin hetkeksi " leikkimään" tai nukkumaan. Niihin hytteihin ei rattaat välttämättä sovi (ainakaan siihen kahden hengen allergiahyttiin). Olihan meillä turvakaukalo, joka mahtui siihen lattialle, mutta eihän vauva siinä oikein viihtynyt. Perille kuitenkin päästiin turvallisesti ja sehän kai oli tarkoitus.
Hyvää reissua!
t. Iiris ja typykkä
Itse olen matkustanut 7kk:n vauvani kanssa kahdesti 7h:n matkan junalla.Molemmilla kerroilla valitsin ns.vanhanaikaisen junan, jossa on lastenvaunu. Niissä junissa saa matkustaa isossa (omassa)hytissä johon olen ottanut mukaan vaunun koppa osan. Vähän yks konnari inisi siitä, että oli " vaunut" mukana, mutta kun huomasi, että matkamme kestää koko päivän, hän heltyi. Siellä kopassaan vauva viihtyy hyvin joko leikkien tai nukkuen..Eikä taritse nukuttaa likaisella penkillä.
Suosittelen ehdottomasti rintarepun tai kantoliinan mukaan ottamista. Se helpottaa kummasti matkustamista jos vauva ei suostu nukkumaan. Itse tein 6 kk vanhan kanssa useamman tunnin junareissun, eikä suostunut nukkumaan kuin hetken eli käytiin ravintolavaunussa ja muutenkin käveltiin junassa jonkin verran " ajan kuluksi" . Myös meitä häiritsi kovaääniset kuulutukset. Ns. perhehytti on tosi ahdas jos jokainen paikka on täynnä + lapset. Meillä oli paikka ko. hyttiin mutta oltiin suurimman osan ajasta muualla, sattui olemaan paljon tilaa. Vaunut saa kyllä melko lähelle ja kantokopan voi ottaa mukaan. Pienen vauvan kanssa perhehytti ei ole hyvä paikka, lähinnä ahdistava " lasikaappi" jos tosiaan on paljon ihmisiä.
me oltiin junamatkalla kun neiti oli 5 kk. Meillä oli menomatkalla paikat leikkivaunussa ja oma viltti mukana jonka päällä voi lasta pitää lattialla. (oltiin kesällä siis) ja vaunun koppaosa johon sai neidin hyvin nukkumaan. paluumatkalla meillä olikin perhehytti ja se oli ihan ehdoton. Sai olla omassa rauhassa, imetys sujui siellä helposti ja oli pöytä ym mihin voi tavaroita lastata. :) Takoitan siis, että oli tilava! Matka kesti 7 h.
Leluja vain mukaan ja koppa tms missä lapsi nukkuu. Penkki vaikutti minusta ainakin hankalalta jos olisi siinä pitänyt nukuttaa. Niin ja rintareppu tai liina on myös kätevä jos lapsi siinä nukkuu.
Ainakin IC junasta löytyy perhehytti, jonka läheisyydestä iso vessa jossa myös lasten hoitoon tarkoitettu taso. On myös allergiahyttejä, jossa olen aijemmin ollu pienen lasten kanssa. Reissasin juuri alle 3 viikkosen kanssa sellasen 5 tuntia. Eikä ollu mitään ongelmaa. Mulla oli imetystyyny mukana ja babya siinä syöttelinkin. Joten ei syytä huoleen ja hyvää reissua!