Vauva 8kk ja nyt vatsavaivoja?
Meidän vauva on jo 8kk ja nyt tämän viikon on kärsinyt öisin kovista ilmavaivoista. Herää huutamaan ja kiemurtelee tuskissaan. Kun pidän sylissä, niin kuulen, kun vauvan masussa pulputtaa. Ilmaa ei tule ulos, mitä ihmettelen. Vauvalla on myös ollut vaikeuksia suolen toiminnassa, mutta eilenkin kakkasi kaksi kertaa ja silti huusi massuaan yöllä.
Ensin luulin, että kyseessä on ohra, jota annoin, mutta ohraa on annettu viimeksi tiistaina. Voisiko se vieläkin vaikuttaa?? Tuossa oli välissä pari yötä, kun ei huutanut massuaan, mutta taas viime yönä huusi ja pitkään. Tuntuu tosi pahalta katsella vieressä ja pitää sylissä tuskissaan kiemurtelevaa lasta. Olen yrittänyt miettiä ruokia, joita olen antanut, mutta valikoima on toistaiseksi tosi pieni, kun kiinteät aloitettiin vasta 6kk iässä. Omasta ruokavaliosta olen jo karsinut kaikki ilmavaivoja yleisesti aiheuttavat, rintamaito kun on vauvan pääasiallinen ruoka ja viime aikoina on syönyt tosi vähän kiinteitä hampaiden tulon vuoksi.
Meillä ei ole mitään kokemusta lasten allergioista, sitäkin olen miettinyt vaihtoehtona. En vaan oikein tiedä, mihin tarttua. Lääkäriin menokin tuntuu niin hassulta vaihtoehdolta, pitäisi varmaan pidempään seurata vauvan ruokavaliota ja reaktioita.
Alkaa vaan olla tosi väsy olo, meidän vauva kun on muuten ollut tosi tyytyväinen vauva ja ikinä ei ole näin monena yönä lyhyen ajan sisällä herännyt huutamaan massuvaivoja.
Onko neuvoja, kokemuksia... Kiitos!
Niin, kyllä minä kuitenkin ehdottaisin, että veisit lapsen tutkittavaksi. Ei mielestäni ole ihan ok, että tuon ikäisellä on niin kovia vatsanväänteitä. Varsinkin, jos niitä on jo jatkunut pidempään tai että et ole juuri antanut jotakin uutta ruokalajia. Esim. maitoallergia on niin helposti tutkittavissa ihan verikokeella ja sillä selvä. Tietysti voi olla kyseessä jokin muukin allergia, mutta useimmat saadaan selville testein ja saat asiantuntijan apua asiaan. Kauheaa jos vaavi joutuu kärsimään vatsanväänteistä. Meille oli apua apteekista saatavista reladropseista. Ovat eläviä maitohappobakteereja ja öljyjä. Hommasimme ne ensisijaisesti ummetukseen. Olimme jo käyneet maitoallergiatesteissä aikaisemmin(verikoe).