Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vajaa 1-v:n vierottaminen rinnalta?

09.12.2005 |

Niin, poika on kohta 1-v ja vielä tykkää kovasti äidinmaidosta..! Imee noin viisi kertaa vuorokaudessa (kerran yölläkin!). Korviketta ei ole juonut koskaan, eikä tykkää tuttipullosta.

Joten, miten toimia?! Tavallista maitoa aletaan tietenkin maistella, josko se sitten olisi niin hyvää, että äidin maito ei enää kelpaisi..?

Olen elänyt toivossa, että poika kyllästyisi itse tissutteluun, mutta eipä näytä ainakaan vielä siltä! En halua tehdä mitään äkkinäistä lopetusta, mutta en taaperoimettäjäksikään aio...

Kokemuksia?!!

-Tua

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
12.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samassa tilanteessa, vastauksia kaipeilen myös minä, kiitos.

Vierailija
2/9 |
12.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä vähän ennen vuoden ikää otin peruna-aterioille nokkamukin käyttöön ja siihen Tuttelia. Aikansa kesti, mutta vähitellen alkoi kelvata ja sain niiltä kerroilta imetyksen pois. Sitten jonkin ajan päästä puuroaterioille sama juttu. Asteittaista vierotusta tein kaikkien kanssa 3-4 kk. Viimeisiksi jätin ilta- ja aamutissittelyt, pääsi itse helpommalla. Yösyömiset oli pakko itse laittaa loppumaan, muksut olis sitä jatkaneet vaikka kuinka kauan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
14.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

neiti on 1 v ja repii puseroni kaula-aukkoa kun haluaa kovasti tissiä. Pitäisikö vaan yrittää huomio kiinnittää muuhun, eikä antaa periksi jos lapsi itkee?

Vierailija
4/9 |
14.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaikki noin kymmenkuisina. ne unohtaa sen ihan mielettömän nopeasti, vaikka tää kuopus imi sitä kahden tunnin välein vähintään (myös yöllä). Päätin aina vaan, että tämä on nyt sitten viimeinen imetys. Ensin lapsesi pitää oppia juomaan mukista maitoa, yöllähän maitoa ei enää tarvitse. Ruoan sekaan voi sekoittaa korvikejauhoa, jos tuntuu, että maitoa ei mene tarpeeksi. Yöhön tarvitset voimaa, silloin on aluksi tietysti vaikeampaa. Kyllä se siitä!

Vierailija
5/9 |
15.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varsinaisia neuvoja en osaa antaa, mutta suosittelen kuitenkin, että jos olet päättänyt lopettaa imettämisen n. 1-vuotiaana, suunnitelmasta kannattaa pitää kiinni.

Meidän poika oli myös tissifriikki 1-vuotiaana ja koska en jaksanut kovasti imetyksen lopettamiseen panostaa/pakottaa, ajattelin, että lopettaa tissuttelun sitten itsekseen omasta tahdosta vähitellen... Tilanne vain paheni kuukausi kuukaudelta ja huomasin hetkessä imettäväni 1½-vuotiasta taaperoa, joka sangen äänekkääsi huusi juotavaa kun sitä teki mieli. Oliko noloa kaupan kassajonossa, kun poika silmät kirkkaina huusi " äiti, anna tissiä..." Vierottaminen oli erittäin vaikeata ja vaiheittain suoritettuna viimeiset maidot otettiin 1 v 9 kk iässä.

Meillä vaikeusastetta lisäsi se, että pojalle ei koskaan kelvannut korvikkeet. Osasi toki juoda tuttipullosta ja nokkamukista, mutta juotavan piti kuitenkin olla äidinmaitoa :) Myöskään tavan maito ei ole koskaan taaperolle maistunut. Onneksi viimein hoksasin tarjota pojalle piimää, joka korvasi äidinmaidon. Piimä onkin parasta herkkua, mitä nyt 2-vuotias poikani tietää :)

Vierailija
6/9 |
15.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isä jäi vanhempainvapaalle, kun tyttömme oli 7 kk. Itse kävin töissä ja missasin kaksi imetyskertaa päivässä. Tyttö ei ollut Tuttelista ja myöhemmin lehmänmaidosta moksiskaan, kaikki kelpasi, alkuun pullosta ja pian nokkamukista tai tavallisesta mukista hörpyttämällä. Pikku hiljaa vähensin imetyskertoja, kunnes viimeisetkin 1-2 imetystä/vrk jätettiin pois 13 kk:n iässä. Yösyömisen tyttö oli lopettanut itse 11-kuisena.

Imetyksen lopettamisen jälkeen maitoa täytyi lypsää pari kertaa sen verran, että kiristys helpotti. Muutaman viikon ajan oli liivinsuojuksille taas käyttöä. Ja maitoa tihkui kuukausitolkulla esim. saunassa.

Vierailija
7/9 |
15.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen päätynyt taaperoimettämään, enkä koe sitä mitenkään raskaana. Ison lapsen kanssa pystyy jo neuvottelemaan ja muutenkin imetys on harventunut ajan myötä. Tissi tulee mieleen lähinnä väsyneenä päikkäreille mennessä ja illalla, esim. ulkoillessa jos pyytää niin totean vaan että " kotona sitten" ja tyttö tyytyy siihen. Yleensä ei kuitenkaan " julkisesti" pyydä, sillä ulkona on paljon mielenkiintoisempiakin asioita. Mielestäni siinä ei ole kuitenkaan mitään hävettävää, ja jos on joku syy niin imettäisin myös julkisesti. Mutta eipä meillä muutenkaan harrasteta ruokailemista missä ja milloin tahansa, joten tissittelytkin voi odottaa hyvin kotiin saakka.

Mutta sitten asiaan, eli mielestäni noin isolle ei kannata ainakaan tuttipulloa enää antaa, sitten saat olla siitäkin vierottamassa joskus. Nokkamukista tai tavallisesta taitaa jo maito mennä jos on mennäkseen. Meillä maito ei ole vielä oikein tehnyt kauppaansa mutta tarjoan sitä kyllä ruuan kanssa ja joskus ottaa muutaman huikan. Olen kuullut lapsista jotka sitten vasta siirtyvät lehmänmaitoon kun rintamaitoa ei ole enää saatavilla. Toisaalta, ei tuo lehmänmaito mikään autuaaksi tekevä ole, monet ovat sille allergisiakin ja kalkkia saa muustakin ravinnosta ja purkista tietty jos on tarvis, eli älä ota mitään paineita!

Vieroituksesta ei ole omakohtaista kokemusta. Hissukseen tapahtuva vieroitus on varmaan lapsiystävällisin. Lisäksi on tämä " älä kiellä, älä tarjoa" -tyyli, mutta riippuu varmaan lapsesta ja ikävaiheesta, miten se tepsii.

Vierailija
8/9 |
15.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

nokkamuki - ja taikamukiharjoittelut vedellä aloitettiin jo ennen vuoden ikää, jotta onnistuisi tarvittaessa. Pulloa ei meilläkään huolinut koskaan. Vuoden täytettyä laitettiin maitoa eikä sitä mitenkään hylkinyt, vaikka tissi vielä maistui. Päiväimetykset jätettiin pois 1v 1kk tienoilla, ei syönyt yöllä, mutta aamu- ja iltaimut jätin vielä. Eka viikolla meni ihan kuin ei mitään, hetkessä sai pojan mielenkiinnon käännettyä muualle, jostain syystä vasta toisella viikolla kiukutteli paitaani röykkyyttäen ja mielenkiinnon muualle kohdistamisessa oli hieman enemmän vaivaa. Käytin netistä lukemiani konsteja: vettä, banaania, leikkiä, hassuttelua ja tämä oli minusta paras, vaikka hieman omaatuntoa kolkutti " huijata" - ihoteippiä nännin päälle ja tissi on rikki.. en tiedä, mitä tajusi mutta kun sai todeta, että eipä näy ei tuu ja hiplata, jätti sikseen.

Maha kipeänä sitten puolentoista vuoden tienoilla jännitin aamu- ja iltaimujen vierottamisen kauheutta, tuntuivat olevan niin tärkeitä. Aloitin pikkuhiljaa, juotiin vain toinen tissi aamulla ja illalla, toinen oli rikki. Sitten aamu pois kokonaan samoin konstein ja lopulta ilta. Viimeisenä iltana molempien tissien ollessa rikki itse olin tosi pingottunut ja jännittynyt, mutta poikapa nauroi eikä tissejä ole sittemmin hamuttu:) Nämä konstithan ja menetelmät on joka lapselle omansa, mutta omansa tuntien voi ehkä joskus jotain tuumia toista sopivammaksi.

Vierailija
9/9 |
16.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttömme oli siinä mielessä erikoinen (?) tapaus, ettei imetyksen lopettaminen saanut aikaan mitään protestia. Oikeastaan olin hieman pettynyt ja loukkaantunut... Imetyksestä oli alkanut tulla enemmän leikkiä kuin syömistä. Tyttö ei koskaan lopullisen vieroittamisen jälkeen hamunnut tissiä, sukeltanut paidan alle tms. Kerran saunassa hän osoitti tissiäni ja totesi halveksuvaan sävyyn: " Hah!" Tyttö ei myöskään muuttunut enemmän hellyydenkipeäksi tai takertuvaksi, kuten joskus kuulemma käy.