Liikkuuko täällä vielä TP:läisiä??? Laitetaanko tännekin vielä pinot pystyyn?!
 Eihän tässä enää ehdi koneella istuskeleen kun tosiaan ne pikkukakkoset olemme saaneet, mutta olisi kiva silti välillä kuulla miten teillä muillakin menee!
 Löytyisikö innokkaita??
 Vai onko mulla jäänyt huomaamatta jo aloitettu pino?
 Minsku ja Poju 3,5vkoa
Kommentit (19)
 oon niin odottanut että joko TP:t tai jouluiset pinoutuisi täällä kun oon niin tottunut kirjoitteleen ja ainakin vielä aikaa välillä löytyy kun esikoinen antaa mun olla välillä koneella ja pikku mies vain syö ja nukkuu=)
 Hänellä ei ainakaan vielä ole mitään vatsavaivoja onneksi,itkee vain kun herää syömään ja äidillä kestää liian kauan laittaa tissi suuhun heh heh.Imetän siis rintakumilla ja lisäksi poika saa tuttelia pullosta mutta senkin määrää on jo saanut vähentää.
 Esikoisesta ei tätä ollut joten olen ihmetellyt,onko muilla ollut lämmönnousua välillä,liittyy vissiin maidontuloon mutta mulla on reilun viikon ollut sitä että joka päivä lämpö nousee ja palelen ja tärisen ja otan särkylääkettä ja se menee sitten jossain vaiheessa ohi.Neuvolasta pyysivät tarkkailemaan tilannetta vielä pari päivää,pitäis loppua jos on tuota että maidon tulo lisääntyy.
 äitiliini ja poitsu 12 vrk
 niin siinä kävi että mun sektiohaava tulehtui ja olin sairaalassa ma-pe.Maanantaina menin lääkärille ja totesi haavan tulehtuneen ja sain viikon lääkekuurin,haava oli kipeä ja punoitti mutta ei silloin vielä muuta.Kaksi tuntia lääkärillä käynnin jälkeen haavasta alkoi tulla mätää=(.Sitä tulikin paljon ja oli tosi kipeä.Lastenneuvolan terkka tuli kotikäynnille ja katsoi kans haavaa ja totesi pahasti mätivän ja soitti äitipolille ja menin sinne ja jäin..tulehdusarvo oli tosi korkea,yli 200 ja olin sitten antibioottitiputuksessa,nyt jatkan antibiotteja kotona*pääasia että pääsi pois sairaalasta*
 Oli henkisesti raskasta joutua takas sinne...
 Keskiviikkona katsoivat taas tulehdusarvon ja se oli 140 ja eilen sitten tulehdusarvo oli 40 eli hyvin antibiootti auttoi.Nyt syön kahta eri antibioottia viikon ajan ja haavaa pitää tuuletella ja suihkutella.Mätää tulee vieläkin=( mutta ei enää paljoa.
 Esikoiselle oli kova pala kun me vauvan kanssa mentiin sinne takas ja itku kurkussa menin itekin.
 Mutta nyt kotona ja toivottavasti se paranee nyt täysin.
 onnea vauvan saaneille!!!
 vauva voi hyvin,on rauhallinen ja tyytyväinen tapaus.painoa vauvalla oli torstaina jo 4490g,kasvaa ja syö hyvin siis.Antibiootit aiheuttaa että kakkaa tosi usein ja välillä vääntelehtii naama punaisena mutta ei onneksi huuda ja itke mahaansa.
 äitiliini ja poitsu 19 vrk

Grontin pikkuiselle ja Äitiliinille pikaista paranemista :)
 Mies ja esikoinen ulkoilemassa, vauva nukkuu joten äidillä " omaa laatuaikaa" . Juuri kun ollaan vähän päästy harjoittelemaan ulkoilua vauvan kanssa, niin tulikin pakkassää (täällä -8) joten jäi ulkoilut tältä päivältä väliin, en oikein jaksa pukea ja raahailla vaunuja puolen tunnin ulkoilun takia.
 Ihan kivasti menee, vauva nukkuu edelleen tosi paljon. Nukkuminen ja syöminen onnistuu hyvin, mutta hereilläolo aika on vähän sellaista kitisemistä... olkapäällä olisi kiva olla, mutta sitterissä tai missään muualla ei. En usko että vauvalla on mitään vatsavaivoja tms, tuntuu vaan olevan sellaista " viihdytettävää"  sorttia.
 Kantoliina on on ollut pelastus, jos haluaa tehdä jotain kotihommia, tosin nukahtaa siihen aina viidessä minuutissa. Kantoliinassa ollaan oltu kauppareissut ja tarhan joulujuhlat ja vauva nukkunut koko ajan.
 Tulispa sitä lunta vielä ennen joulua...
 joeela ja neiti 19 vrk
 Eli meidän neitihän syntyi jo lokakuussa, vika päivä, sektiolla. Oliko muuten sulla Äitiliini myös sektio? Miten se meni? Mulla ihan hyvin, viikossa olin jo melkein toipunut. Enää harvoin tuntuu jomotusta tuolla haavan alla, kun esim. esikoista (15kg) nostellut enemmän..
 Vauva on ollut tyytyväinen, syö ja kasvaa hyvin rintamaidolla. 1kk iässä oli 3880g ja 53cm. Syntymämitat 3180g ja 48cm. Paino laski alkuun vähän liikaa, mutta kahdessa viikossa oltiin taas syntymäpainossa. Yöt nukkuu ihan hyvin pari-kolme kertaa syöden, aamuyöstä vähän levotonta unta kylläkin..Päivisin vaihtelevasti hereillä, välillä nukkuu koko päivän, välillä hereillä enemmän kuin pitäisi..esim. eilen ei nukkunut kuin kolmisen tuntia koko päivänä..Torkahteli kyllä syliin, mutta kun siirsi sänkyyn, niin heräsi.
 Hymyjä ollaan saatu jo kohta parin viikon ajan, pientä jokeltelun alkua kuuluu hymyillessä myös! Ja kovin vie nyrkkejä tyttö suuhun imeskeltäviksi! :)
 Isoveli ollut ihan kivasti vauvaa kohtaan, alkuajan innostunut haliminen jo tosin jäänyt vähemmälle.. :) Eikä sitä vauvaa aina veljen mukaan tarvitsisi syöttääkään..
 H,  tyttö 5,5 vkoa ja isoveli kohta 3v.
 Kiva että löytyy vielä innokkaita kirjoittelijoita:) Kyllähän tässä aina välillä ehtii koneellekin pysähtyyn, varsinkin kun meidän pienempi herra on niin kovin unelias vielä, että nukkuu lähes koko ajan.
 Meillä pojalle on tullut painoa ihan huimasti! Syntymäpaino oli 3440g ja maanantaina kun neuvolassa oltiin niin painoi jo 4260g!!! Oli silloin siis 3 viikkoa. Terkkakin katsoi vaakaa silmät pyöreenä. Kysyin sit että pitääkö jotenkin ruveta säännösteleen ruoka-aikoja, mutta sanoi, että ei, ihan saa vauvan omaan tahtiin syöttää.
 Äitiliini: -Nyt en ole huomannut, mutta esikoisen aikana sairaalassa yhtenä yönä palelin ihan kauheesti ja olo oli tosi kuumeinen (ei kyllä mitattu). Tämän jälkeen aamulla syöttöpunnituksessa selvisi, että maitoa oli alkanut tuleen kunnolla, kun sitä ennen tuli ehkä n 5ml syötöllä (punnituksen mukaan). Mutta en tiedä sitten kuinka kauan se voi jatkua. Kannattaa seurata tilannetta!
 Kertokaahan kun en itse oikein muista, että mitkä oli sellaisia ruoka-aineita, jotka saattavat helposti aiheuttaa vauvalle ilmavaivoja? Ainakin muistaakseni kahvi ja maito... Ei meillä varsinaisesti mahavaivoja ole, mutta parina päivänä vauva on välillä käänätänyt ja vääntänyt ja paukutellut, ja ajattelin oisinko syönyt jotain. Kahvia olen kyllä juonut, mutta tuntuu että ainakin aamukahvi on saatava...
 Leppoisaa viikonloppua kaikille
 Minsku ja pojat 1,7v ja melkein 4vko
 Me iltapäivällä kotiuduttiin sairaalasta. Koko porukka ollaan oltu flunssassa eikä säästynyt tuo pikkuinenkaan. RS-virus ja nuha, yskä, lämpöä, henki ahtaalla, ja unelias. Eilen päivällä käytiin tk lääkärillä ja illalla vielä jouduttiin päivystykseen lähemään kun henki meni entistä ahtaamalle ja lämpö nousi. Tänään hengitys parempaa, lähinnä limainen ja lämpöä vielä vähän. Osasto tupaten täynnä ja useita samanlaisia pieniä räkäisiä nyytyjä.
 grontti ja tyttö 3vk
 Mulla todella oli sektio,suunniteltu ja alkuun haava parani hyvin,eiliseen asti tihkui yhdestä kohti verta mutta se normaalia mutta muutama päivä tässä oli ettei haavaa juurikaan särkenyt,mua haittasi lähinnä tuo lämmön nousu jota pari viikkoa voi yleensä kestää.Mutta
 eilis illasta haavaa ruennut uudelleen särkemään ja kun nyt aamulla katsoin sitä,haavan kohdalta molempiin suuntiin,vatsan iho on aivan punainen mitä ei siis ole tähän asti ollut.Huomenna soitan neuvolaas,kunpa ei olisi tulehtunut mutta itseä harmittaa ja lujaa.Totuin jo ettei sitä enää juurikaan särje yhtään.Nyt vauvan kantaminen sattuu.tää päivä pakko kärvistellä...
 Meidän poika oli kumman levoton viime yönä kun tähän asti on nukkunut niin hyvin,taitaa tuo liki kahden viikon ikä vaikuttaa ettei saa unen päästä kiinni.
 Viikon iässä äitiysneuvolan terkka tuli kotikäynnille ja viikonlopun aikana oli poika saavuttanut jo syntymäpainonsa 4kg kun se perjantaina(2.12) kotiinlähtiessä oli 3810g,ihmetteli terkkakin ja mielenkiinnolla odotan huomista iltapäivää kun lastenneuvolan terkka tulee punnitsemaan...on kova poika syömään.
 Esikoinen meillä ei ole ainakaan vielä ollut mustasukkainen,halii,pussaa ja ihailee vauvaa=)
 Ainoa että on huomionkipeämpi ja isänsä syliin haluaa koko ajan.
 Mutta kait tuo on normaalia,vauvasta tykkää kuitenkin.
 Kiva täällä kirjoitella ja lukea vauva-arjesta!=)
 äitiliini,tyttö 4v4kk ja poikavaavi 13 vrk
grontin tytölle ja teille kaikille pikaista paranemista!!!kurjaa että kaikkein pieninkin kipeänä.Meillä tulee räkää välillä vähän nenästä vauvalla ja usein aivastelee(mikä kuulemma normaalia pienillä) mutta ei pahempaa onneksi.
 Jo lokakuun alussa syntyi suunnitellulla sektiolla meillekin poika.
 3100, 49cm, ja 35,5cm
 nyt jo 2kk ja 5900g, 58.5cm
 Sektiosta olen toipunut aika hyvin, tosin vahvaa särkylääkettä otin pari viikkoa ja vielä viikon verran laimeampaa, sitten satunnaisesti. Esikoista aloin hoitaa siinä 4 viikon kohdalla pikkuhiljaa, jolloinka sitten tulikin kohtutulehdus.. noo, ei kuumetta ehtinyt kuitenkaan tulla, mutta vieläkin jos esim. siivoan enempi, tai leikin esikoisen kanssa enempi (nyt yli 9 viikkoa mennyt). Ulkoisesti tuo haava on ihan siisti ollutkin koko ajan ja tunnoton jo jonkin aikaa normaalisti. Muutoin vointi ja toipuminen on ollut tosi hyvää, verraten esikoisen alatiesynnytykseen ja sen jälkeiseen aikaan repeämien ja hirveän jälkivuodon ja kohtutulehduksen kanssa. Tosin hb on vieläkin pyörryttävän matalalla, kun menetin paljon verta leikkauksessa - joku iso verisuoni katkesi yllättäen - ja sen jälkeen vielä ei kohtukaan meinannut supistella takaisin.
 Imetys alussa, ja lämpönousut ja muut palelut on minusta ihan normaalia asiaan kuuluvaa, ei sen enempää. Varoa pitää tosin, että ei saa rintatulehdusta. Neuvolassa olisivat jo heti antaneet vastaavilla oireilla antibioottia rintatulehdukseen mutta en kyllä ottanut itse. Parani ilmankin lämpöhoidolla viikossa parissa.

Laitoin tytön ekaa kertaa parvekkeelle nukkumaan, kun sisällä ei unen päästä oikeen enää ole saanut kiinni päivisin.. :( Tai nukahtaa kyllä syliin tai yleensä olkapäälle, mutta sänkyyn siirrettäessä herää melkein heti. Nyt nukkunut jo pari tuntia! Ensin oltiin isomman kanssa pihalla ja nyt jatkaa parvekkeella siis!
 Onpas ikävää, että alkaa haava temppuilemaan, äitiliini..Onkohan tulehtunut?! Itelläni " irvisti"  haavasta yksi kohta, joka hieman märki, mutta neuvolasta käski pitää viikon tehosuihkuttelukuurin ja desinfioimisainetta laittaa kerran päivässä, ja sillähän se parani! Muuten olisi ollut antibioottikuurin paikka. Mutta on se sulla aika kipeä, jos vauvaa kantaessa sattuu?? Mulla ei missään vaiheessa vauvan kantaminen haavaan sattunu.
 Ajattelin mennä ens viikolla ostamaan rintapumpun, jos alkais kokeilee huoliiko tyttö tuttipulloa. Pääsis välillä vaikka kauppaan yksin paremmin mielin. Nytkin olen kerran pari pikaisesti käynyt, kun vauva nukkunut, mutta mietteissä silti koko ajan, että jos herääkin  nälkäänsä..
 Meillä kanssa tytöllä silloin tällöin tullut nenästä räkää, kuivaa kylläkin yleensä. Mietin voisiko olla kuivunutta maitoa, kun sitä välillä nenästäkin valunut, kun joutuu välillä syömään niin vauhdilla? Ei kuitenkaan ole ollut joka päiväistä.
 Aika menee todella vauhdilla, tyttö tulee huomenna jo kuusi viikkoa. Alkaa jo iskee paniikki, et kohta se ei ole enää vauva..Ristiäiset vietettiin meillä jo viikko sitten, ihanaa, että ne on ohi!
 ..en tiedä mitä on,haava itsessään näyttää siistiltä eikä sitä vertakaan enää tihku joten ei se välttämättä tulehtunut ole mutta jotain kummaa kyllä.Mulla ei ole mitään desinfiointiainetta tai muuta millä putsata.Tuuletin haavaa kyllä.
 Toisaaalta haavan paraneminen voi tällä kertaa kestää kauemmin kun samasta kohti leikattiin toisen kerran.Mutta kun se oli jo parempi...vauvan kantaminen tuntuu siellä haavassa mutta kyllä mä pystyn kantamaan mutta kauaa en viitsi kun haavassa sellainen jomotus.
 No.ehkä se tästä.
 poikavauvojen äidit(jos kertakäyttövaippoja käytätte):
 MIKÄ VAIPPAMERKKI OLLUT TEILLE HYVÄ?
 Me ostettiin samaa kuin tytölle joka hänelle sopi todella hyvin eli Liberoa mutta en tiedä onko se sitten pojalle yhtä hyvä kun välillä kakat ja pissat tulee läpi.
 Koko on 3-6 kg ja se on vähän iso vielä,mutta voi olla että kokeillaan muutakin merkkiä.
 Täällä alkaa olemaan pahin ohi (toivottavasti), eilen oli kuumetta ja sitä suppoilla laskettiin, yöllä laittoin edellisen ja ei ainakaan vielä aamulla ollut noussut uudelleen vaikka vaikutus on lakannut.
 Tukkoinen on tuo pikkuinen vielä ja limaa saa edelleen imeä useamman kerran päivässä.
 Mutta kokonaisuudessaan tuntuu olevan virkeämpi  ja syödäkin jaksaa paremmin.
 Lukiin vähän puoli huolimattomasti muiden kuulumisia, paneudun sitten paremmalla ajalla paremmin. Mutta täälläkin on ensimmäisiä hymyä tullut, varsinkin nukahtaessa alkaa usein naureskella :)
 Meillä on pampers nb ja liberon vastaavaa käytetty. Libero alkaa olemaan vähän pieni, pitäs kokeilla seuraavaa kokoa sitten kun nuo pampersit loppuu.
 Niin painoa oli viikonloppuna sairaalassa punnittaessa 3,8kg Syntymäpaino oli 3,5kg ja paino 2vk neuvola tarkastuksessa 3,6kg.
 Minäkin ilmottaudun tänne.
 Pojan saimme 25.11. eli 40+4, painoa oli 4025g, pituutta 51cm ja pipo oli 37cm.
 Tässä pikaiset kuulumiset, yritän tulla myöhemmin ajan kanssa.
 Helmihippunen ja pojut =)
 Miten nämä päivät menee niin kamalaa vauhtia...?
 Taas viikko mennyt ihan hujauksessa, oikein mitään ei saa tehtyä... muuta kuin vaihdettua vaippaa ja imetettyä :)
 Hyvin menee pikku neidin kanssa, imetys sujuu ja maito maistuu ja sitä tuntuu riittävän. Ja nukkuu edelleen tosi paljon päivisinkin ja yöllä 3-5h putkeen. Esikoinen on ollut muutaman aamupäivän tarhassa ja ihme kyllä tykännyt mennä sinne melkein enemmän kuin ennen vauvaa?!! Tosin siellä on menossa joulujuhla harjoitukset ja taitaa olla aika kivaa.
 Jaksamista ja hauskoja hetkiä vauvojen kanssa!
 joeela ja tyttö 2 vkoa
 Tajusin, että huomennahan meidän poju jo täyttää 1kk!
 Lauantaina meillä on ristiäiset. Tämä viikko siis tietää siivousta ja leipomista:( Ajateltiin tehdä jo joulusiivous samalla ja ens viikolla vain pintapuolinen siivous. Pestiin jo ikkunat ja vaihdettiin verhot, ja sain kauhean itkuraivarikohtauksen, kun yhdet ompelemani verhot olikin liian pitkät, vaikka kuinka olin mitannut. Siinä lensivät verhot jo kertaalleen roskiinkin, mutta nyt roikkuvat siististi tossa ikkunalla... No, pistän hormonien piikkiin sen purkauksen. Mies ihmetteli käytöstäni, mutta en kyllä ymmärtänyt sitä itsekään.
 Muutenkin oon jotenkin kauheen stressaantunut joulustakin, kun tuntuu että pitäis tehdä kaikkee ja puunata koko talo lattiasta kattoon. Mutta en yksinkertaisesti jaksa! Joten yritän vaan työntää huonon omatuntoni taka-alalle ja ajatella järjellä.
 Äitiliini: -Varsinkin pissa tuli meilläkin esikoisella usein läpi, sillain, että oli kylki märkänä. Nyt tällä nuoremmalla ei ole tullut kuin ehkä kerrankaksi, vaikka samoja vaippoja ollaan käytetty. Emme mekään esikoiselle silloin löytäneet sen sopivampaa vaippaa, kaikista tuli aina välillä. En tiedä, ehkä se on ruumiinrakenteestakin kiinni, miten ne pienet vaipat istuu. Mutta muistattehan vaippaa laittaessanne katsoa, että pippeli osoittaa alaspäin, niin silloin pissankin pitäis mennä sinne suuntaan:)
 Osaisko muuten joku tehdä sellaisen kivan aloituslista, joka meillä on ollut noilla toisillakin palstoilla?
 Minsku ja poju 4vko 1pvä
 Nyt kerkiän jopa tässä kirjotella. En ole palstaillut pitkään aikaan kun kone on ollut rikki mutta onneksi taas toimii vaikka eipä päivässä kerkiä kovinkaan kauaa tässä aikaa viettämään.
 Meilläkin on jo lauantaina ristiäiset tais olla jollain muullakin olikohan minsku?! Mun ei onneksi tarvii paljon leipoa, mutta siivottavaa ikävä kyllä on vaikka muille jakaa.
 Tänään meidän pojalla oli neuvola, painoa 4675g, pituutta 55,5cm ja lakki 38,8cm (syntyessä 4025g/51cm/37cm)
 Vähän on meille ilmaantunut iltakitinää ja taitaa johtua vatsavaivoista.
 no taidan mennä vähän leipäilemään kun vielä voi kun molemmat pojat on nukkumassa =)
 Helmihippunen ja pojat 1v10kk ja huomenna 3vkoa
 Eli meidän perheeseen syntyi mustatukkainen tyttö 6.12. ja kokoa hänellä 3790 g ja 50 cm. Hyvin voidaan, vaikka aika usein roikkuu rinnalla tämä tytteli ja nukahtelee siihen. Kunnes siirtää sänkyyn ja hän tajuaakin että mullahan oli vielä nälkä. Yöllä tähän rumpaan menee tuhottoman kauan aikaa ja kun ei hän nuku muutenkaan yleensä kun 1,5 - 2 h putkeen.. Onneksi isi on lomalla jouluun asti niin hyvin ollaan pärjätty. Hiukan kyllä kauhistuttaa miten käy kun isi menee töihin ja jään lasten kanssa yksin. No - onhan siitä muutkin selvinneet että eiköhän se siitä. Ja toivotaan että tytteli alkaa siihen mennessä nukkua pidempiä pätkiä.
 Muutamana iltana olen pumpannut maidot pulloon ja syöttänyt yöllä siitä. Se käy huomattavasti nopeammin ja tyttö nukahtanut ihan ok takaisin unilleen. Pullosta syödessä hotkii vaan niin kovin ja sitten välillä kaikki lentää kaaressa ulos.
 Tällainen torkkuja on tämä meidänkin tyttö. Sängyssä vaan ei haluaisi nukkua. Kantoliina onkin osoittautunut tosi loistavaksi keksinnöksi tämän tytsin kanssa. Esikoisen kanssa ei kärsivällisyys silloin riittänyt kuin rintareppuun, mutta nyt huggis on ollut aivan loistava!
 Mutta aika kuluu kyllä ihan siivillä ja on tämä pääsääntöisesti aivan ihanaa!! Hyviä vointeja kaikille ja mukavaa joulun odotusta!
 Nompparelli ja poika 3 v + tyttö 9 vrk
 Välillä saa oikeen miettiä tuota viikonpäivää kun on niin viikkopöllö, ettei päivissä pysy mukana niin nopeasti nuo päivät tuntuu menevän.
 Meillä aletaan olemaan kunnossa, pikkuinen on toipunut hyvin ja enään vain silloin tällöin tulee yskän puuskia. Tuttavaani joka synnytti itsenäisyyspäivänä oli osastolla oikeen erikseen varoteltu tuosta RS viruksesta joka riehuu. Enkä ihmettele yhtään sillä turhan hurjaa se oli.
 Pikkuiselle lähetettiin nimipaperit maistraattiin, josko ens vuoden puolella pidettäis sitten pienimuotoiset juhlat.
 Neiti kannattelee ja pyörittelee päätään aivan uskomattoman hienosti mahallaan ollessaan ja kovasti viihtyy mahallan isin tai äidin mahan päällä, ihmettelemässä maailmaa. Isi varsinki osaa höpöttää niin, että alkaa ihan tosissaan naurattamaan ja leviästi :)
 Pieni joulustressin poikanen täälläkin on ilmassa, vaikka äiti alkoi heti leipomaan ja kokkaan laatikoita rekkakuorman verran kun täällä alkoi virukset riehumaan ja uhkasin, että tänä jouluna ei syödä kun pottuja ja kinkkua. Joululahja ostoksille lähdetään tänään, neki on jäänyt ostamatta kun ei olla ihmisten ilmoille uskallettu.
 Leppoisaa ja rauhallista joulua kaikille TP:läisille!
Meidän pikkukakkonen suloinen tyttö syntyi 29.11 rv 41+3, 3680g/53cm/35cm.
Alku on lähtenyt hyvin käyntiin ja ainakin toistaiseksi onkin ollut aikaa lueskella nettiä kun tytöt ovat päiväunilla. Vauva vaan nukkuu ja syö, ja molemmat sujuu ilman ongelmia. Yöt menee 2-5 tunnin nukkumispätkissä ja päivällä voi olla tunnin pari hereillä.
Isosisko on innokas auttaja eikä mustasukkaisuutta ole vielä ollut, tosin äidin huomiota kaipaa eikä isi aina kelpaa.
Mutta hyvä idea pinoutua ja lueskella muiden TP-mammojen kuulumisia :)
joeela ja tyttö 11vrk