Tiheänimunkausiko? Kestääkö kauan?
Noin kuukausi sitten tuskailin täällä, että maito ei riitä. Poika silloin n. 2kk. Maito alkoi sitten kuitenkin parin viikon kitkuttelun jälkeen paremmin riittämään ja pärjättiin ilman lisämaitoakin. Nyt sitten taas tuntuu, että poika olisi jatkuvasti nälässä ja jää tissuttelun jälkeen itkuiseksi ja tästä päätellen nälkäiseksi. Poika siis viikon päästä 3 kk.
Tiheänimunkausiko menossa? Kestääkö tätä muilla kauan? Eihän sitä äiti kestä kovin kauan katsoa kun poika jää aina tissuttelun jälkeen itkemään lisää ja lopulta nukahtaa huudon jälkeen.
Viimeksi kitkuttelua tuntui kestävän ainakin pari viikkoa, en kyllä taas haluaisi kiusata poikaa niin kauan.
Tuntuu siis ettei ruokailuvälit ole kovin lyhentyneet (yölläkin nukkuu 4-5 tunnin pätkiä), mutta kertynyt maito ei vaan riitä. Ja sitten kun maito loppuu niin tulee raivari, ei suostu tyhjää rintaa imuttelemaan. Eikö maidontuotannon kasvattamiseksi pitäisi imutella tyhjääkin rintaa?
Menee noin puoli tuntia ennekuin rinnasta taas tulee maitoa niin että poika alkaa nieleskellä.
Kyllähän tuota imuttelua ja kiukuttelua kestäisi jos maidontuotanto todellakin lisääntyisi parissa päivässä, mutta viikkoja en kyllä pysty poikaa nälässä pitämään? Imetys tuntui hetken aikaa jopa ihan mukavalta, mutta nyt on taas yhtä tuskaa..
Iivari ja poika 12 viikkoa
Kommentit (7)
Olen lukenut juttuja tiheänimunkausista ja tuntuu, että kaikilla muilla se tarkoittaa ruokailuvälien lyhenemistä. Vauvat siis ovat tyytyväisiä saamaansa maitoon, mutta kohta on taas nälkä. Meidän poika taas ei millään tyydy saamaansa maitomäärään. On kyllä aina syönyt niin paljon kuin rinnoista irtoaa, välillä siis tyytyi siihen, mutta nyt alkaa itku:( Onko muilla tällaista? Onko tämä maidon lisätilausta?
Lisäksi tuli mieleen toinen mahdollisuus. Voisiko menkat aiheuttaa maidon vähenemistä? Yhdet menkat on synnytyksen jälkeen tulleet ja jos kierto on yhtään samanlainen kuin ennen raskautta, niin näinä päivinä pitäisi menkat alkaa. Niin ja väheneekö maito ennen menkkoja vai niiden aikana ja kuinka kauan kestää?
Iivari
Joista tiheän imun kausi on kyllä yksi mahdollinen syy. Meillä siihen auttoi, että kääntelin vauvaa tissiltä toiselle useamman tunnin. Siis vuoron perään vain ensin toinen tissi sitten toinen. Ja annoin imeä aina samaa tissiä niin kauan kuin suinkin imi. Älä siis itse irrota vauvaa tissistä, vaan anna vauva itse irrottaa itsensä.
Kuten sanoin, tuohon käytökseen voi olla monta muutakin syytä. Väsymys, masuvaivat, se ettei yksinkertaisesti enää ole nälkä jne. Listaa voi jatkaa loputtomiin. Lisäksi vauvat alkavat pari kuisena itkeä enemmän kuin aiemmin. Että jos on ensimmäinen vauva, niin saattaa olla osittain äidin hämmästystäkin... Tästä älä nyt vaan loukkaannu. Ota vaan rauhallisesti ja koita rauhoitella vauvaa joko syömään uudestaan tai nukkumaan. Tai auttaako seurustelu asiaa? Tuon ikäinen alkaa jo haluta ihan seuranpitoakin, eikä vain nuku tai syö. Lisäksi tuohon voisi koittaa ruokailuvälin lyhentämistäkin. Itse en lähtisi herättelemään vauvaa uniltaan, mutta voisit koittaa syöttää vähän useammin silloin kun valvoo.
Ota rauhallisesti, vauvat itkevät aika paljon 2-4kk ikäisinä. Se helpottaa sitten, kun vauva jaksaa valvoa vähän pitempiä pätkiä ja alkaa kiinnostua enemmän leluista yms.
Ja kyllä menkat voi vaikuttaa maidonmäärään ja laatuunkin. Koita vaan vielä jaksaa vähän. Ja käännä vauva takaisin toiselle tissille...
Kuvauksesi tilanteestanne oli kuin suoraan mun kynästä. Nimittäin meillä on ollut muutamia täsmälleen samalaisia kausia ja parhaillaan taas menossa sellainen.
Olen myös tahollani miettinyt sen olevan tiheänimunaikaa, vaan kun imeminen ei niinkään ole meilläkään tiheämpää vaan vauva vain jää aina nälkäiseksi (tai näin olen olettanut..). Iltaisin olen jo joutunut antamaan muutaman kerran lisämaitoa kun rinnalla en saa vauvaa millään tyytyväiseksi. Eilen päivällä kokeilin antaa vauvalle rinnan jälkeen pullosta maitoa kun en taaskaan saanut kunnolla rauhoittumaan. Ja 100ml vauveli sitten horasi pullosta. Vauva siis kitisi nälkäänsä, ei väsymystä, ei vatsanväänteitä. Pulloa en missään tapauksessa tahtoisi käyttää, vaan kun tätä " tiheänimunkautta" on kestänyt jo pari viikkoa niin täytynee(kö?) uskoa ettei se maito nyt vaan riitä. Eipä oo kiva pitää lasta nälässä lähes koko ajan.
Viimeksi tällaisen kauden jälkeen maitomäärä (kai?) lisääntyi, mutta ei kyllä taistelu siitä kestänyt kahta viikkoa, saati pidempään niinkuin nyt näyttää käyvän!
Tosiaan hetken jos toisen mäkin kuvittelin imetyksen olevan jopa mukavaa (alun hankaluuksien jälkeen..) mutta tää ei nyt enää oo kivaa laisinkaan. Neuvoja siis kaipaan minäkin, jos jollakulla ihanalla ihmisellä olis sellaista antaa!!
Mehis ja poju 3+kk
Kiitos neuvoista ja kiva Mehis kun ilmoittauduit kohtalotoveriksi, tutulta kuulosti.
Lapsi on todellakin ensimmäinen ja varmasti tulee välillä tulkittua itkut väärin, mutta meilläkin on annettu iltaisin lisämaitoa pullosta välillä kun poikaa ei muuten saa rauhoitettua ja imaisee innolla 70 ml ja enemmänkin jos annettaisiin.
Ei siis olla annettu ihan niin paljon kuin poika söisi, vaan jatkettu imuttelua vielä rinnalla (pulloilussa saa menemään sen puolisen tuntia, jonka jälkeen rinnastakin irtoaa taas tilkkanen maitoa). Näin siis sen takia, että jos kyse maidon lisätilauksesta, niin saataisiin tarpeeksi imutusta.
Näin olen siis tulkinnut, että maito ei riitä ja poika nälässä, lisämaidon jälkeen poika on erittäin tyytyväisen oloinen, ei puhettakaan mistään kiukkuiluista.
Eilen illalla poika jäi taas selvästi nälkäiseksi ja imuttikin tyhjältä tuntuvaa rintaa jopa melkein tunnin. Noin puolen tunnin jälkeen tuntui saavan tilkkasen maitoa tai ainakin nieleskeli jonkun aikaa, tämän jälkeen imutettiin taas tyhjää. Melkein tunnin imuttelun jälkeen viimein hermostui kun maitoa ei enää tullut. No tässä vaiheessa hermostui sitten jo äitikin ja antoi lisämaitoa 70 ml, joka upposi hetkessä ja poika tämän jälkeen taas tosi tyytyväinen. Valvoikin vielä noin tunnin tyytyväisenä tämän jälkeen ennen yöunia, joten en usko että oli väsymysitkujakaan.
Tuntuu siis että maitoa heruu noin puolen tunnin välein riippumatta siitä imuttaako vauva vai ei?? Miten maidontuotanto kasvaa, heruuko maitoa useammin vai kerralla enemmin?? Vai miten?
Apuja kaivataan!
Iivari
tekee sen juuri vähän väliä heruttamalla rintoja?? En kyllä varma ole, mutta mulla ainakin lisääntyi maidon tuotanto, kun jopa puolen tunnin välein vauva imi sen veraan, että alkoi herumaan ja sitten lopetti taas, kun maitoa ei enää nopeasti tullut. Ja vaikka rinta tuntuu tyhjältä, tulee sieltä aina takamaitoa, joka on rasvaista ja täyttävää. Oen jostain lukenut, että vauvat voivat niellä ilman että sitä huomaa. Meilläkin vauva välillä iltaisin itkee, kun on imenyt rinnalla ja olen tulkinnut sen väsymysitkuksi...Alkaa itkemään kun ei nukahdakkaan rinnalle. Ja mitä tulee lisämaidon antamiseen, niin vauvat kuulemma juovat pullosta, vaikka ei olisi edes aina nälkä, koska maito tulee siitä niin helposti. Tsemppiä ja jakselemisia ja toivottavasti saat vielä lisää muiltakin neuvoja=)
tai sitten vauvaa nukuttaa kamalasti, eikä saa unta. Kokeilehan vaihtaa vaipat ja pukea enne syöttöä, sitten hämärässä rauhallisessa paikassa imetät molemmista rinnoista vaikka pari kertaa. ota itsellesi vaikka lehti luettavaksi, niin vauva ei riemastu seurustelemaan.
Jos ei nukahda vaan edelleen jää huutamaan niin kanniskele puolisen tuntia ja uudestaan :)